Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Davvelavve

Medlem
Tänkte skicka in ett claim nu och ser att det finns möjlighet att få dubbla beloppet som SAS voucher, är ju väldigt attraktivt med tanke på att vi just nu kollar på Europa biljetter till hösten och våren.

Vad säger fellow BC-are; bedömer ni risken för konkurs i samband med eventuell pilotstrejk så pass stor att man bör undvika en voucher och kräva pengar istället? :eek:
Ingen som vet om det blir konkurs.

Men något jag vet är att sas inte svarat på mitt claim som jag skicka in för över 9 veckor sedan.
 
När ett flygbolag ställer in en flygning är de alltid skyldiga att boka om så att du når din slutdestination, oavsett hur långt i förväg flyget ställdes in och oavsett varför flyget ställdes in. Om flygbolaget inte har egna flyg samma dag finns en skyldighet att boka om till andra flygbolag som har tillgängliga flyg samma dag. Om flygbolaget trots allt vägrar att boka om till alternativa flyg trots att det finns kan man som passagerare själv köpa en biljett på ett annat bolag och kräva återbetalning av den ursprungliga biljetten samt merkostnaden för den nya biljetten, om den är dyrare. Detta har klarnat i en hel del rättsfall på senaste tiden.
Gäller detta även om man har en award biljett som 2-4-1 via Amex? På SAS.se står det att man kan boka om sin resa med ett annat flygbolag och få ersättning för mellanskillnaden (biljetten ska ligga i samma bokningsklass). Å andra sidan går det inte att boka biljett i I klass hos andra flygbolag om man är EuroBonus medlem. Jag har en hemresa från Chicago nästa vecka på tisdag och om jag tolkar rätt informationen på SAS.se så är det bara SAS som kan boka om mig ifall piloterna strejkar. Bokar inte SAS om min biljett så har inte jag rätt att boka om mig själv med ett annat flygbolag eftersom jag flyger på en biljett i I klass.
 

mha321

Medlem
Tänkte skicka in ett claim nu och ser att det finns möjlighet att få dubbla beloppet som SAS voucher, är ju väldigt attraktivt med tanke på att vi just nu kollar på Europa biljetter till hösten och våren.

Vad säger fellow BC-are; bedömer ni risken för konkurs i samband med eventuell pilotstrejk så pass stor att man bör undvika en voucher och kräva pengar istället? :eek:
Personligen har jag tänkt att kompensationen är en bonus alltså är det värt att chansa på att få 2x med risken på 0 om sas går omkull *väldigt fort*.

Däremot om det handlade om en återbetalning av ett större belopp för inställda flyg tex så hade jag nog valt cash in hand. Men där brukar man kanske inte ens få alternativet om voucher.
 

hco

Medlem
Tänkte skicka in ett claim nu och ser att det finns möjlighet att få dubbla beloppet som SAS voucher, är ju väldigt attraktivt med tanke på att vi just nu kollar på Europa biljetter till hösten och våren.

Vad säger fellow BC-are; bedömer ni risken för konkurs i samband med eventuell pilotstrejk så pass stor att man bör undvika en voucher och kräva pengar istället? :eek:

Jag ska lägga en claim snart och kommer välja voucher. Men jag omsätter vouchers relativt snabbt.
 

hco

Medlem
Har SAS ändrat flight cancelled/delayed claim-sidan/flödet? Jag vill minnas att jag förra gångerna i sista steget kom till en status-sida som jag sparade URLn till.

Denna gång fick jag bara ett "Thank you for submitting your claim!" och ett case number + email-bekräftelse.

Eller finns det olika sätt att göra claim och jag råkade välja ett annat?
 

mha321

Medlem
Har SAS ändrat flight cancelled/delayed claim-sidan/flödet? Jag vill minnas att jag förra gångerna i sista steget kom till en status-sida som jag sparade URLn till.

Denna gång fick jag bara ett "Thank you for submitting your claim!" och ett case number + email-bekräftelse.

Eller finns det olika sätt att göra claim och jag råkade välja ett annat?

Den är tyvärr ändrad just så. Det finns inte längre något sätt att se status på sitt ärende.
 
  • Gilla
Reactions: hco

SK989

Medlem
Gäller detta även om man har en award biljett som 2-4-1 via Amex? På SAS.se står det att man kan boka om sin resa med ett annat flygbolag och få ersättning för mellanskillnaden (biljetten ska ligga i samma bokningsklass). Å andra sidan går det inte att boka biljett i I klass hos andra flygbolag om man är EuroBonus medlem. Jag har en hemresa från Chicago nästa vecka på tisdag och om jag tolkar rätt informationen på SAS.se så är det bara SAS som kan boka om mig ifall piloterna strejkar. Bokar inte SAS om min biljett så har inte jag rätt att boka om mig själv med ett annat flygbolag eftersom jag flyger på en biljett i I klass.
Regelverket gäller precis likadant för bonusbiljetter, d.v.s. biljetter betalade med bonuspoäng. Du får alltså boka om dig själv till samma serviceklass (bokningsklass är irrelevant i sammanhanget) med ett annat bolag om SAS inte bokar om dig och då få mellanskillnaden ersatt. Hur man ska beräkna värdet av bonuspoängen är dock inte givet och SAS med många andra bolag skiter ofta fullständigt i att regelverket i EU 261/2004 även gäller bonusbiljetter i fråga om ombokningar så man måste högst sannolikt gå till domstol för att få de pengar man har rätt till.

Jag har varit i situationen att SAS vägrat boka om mig till andra bolag när de ställt in, just för att jag rest på bonusbiljetter. De spelar ingen roll att EU 261/2004 är tiilämpligt, de vägrar ändå.
 
Regelverket gäller precis likadant för bonusbiljetter, d.v.s. biljetter betalade med bonuspoäng. Du får alltså boka om dig själv till samma serviceklass (bokningsklass är irrelevant i sammanhanget) med ett annat bolag om SAS inte bokar om dig och då få mellanskillnaden ersatt. Hur man ska beräkna värdet av bonuspoängen är dock inte givet och SAS med många andra bolag skiter ofta fullständigt i att regelverket i EU 261/2004 även gäller bonusbiljetter i fråga om ombokningar så man måste högst sannolikt gå till domstol för att få de pengar man har rätt till.

Jag har varit i situationen att SAS vägrat boka om mig till andra bolag när de ställt in, just för att jag rest på bonusbiljetter. De spelar ingen roll att EU 261/2004 är tiilämpligt, de vägrar ändå.
Tack för infot. Jag misstänkte att de gör så. Det är synd att de misshandlar sina både trogna och vanliga kunder med, men det är som det är. Att jag är Diamond medlem spelar ingen roll när de inte vill boka om mig. Jag får väl klara mig på något sätt. Jag kommer hem oavsett om de bokar om mig eller om jag betalar själv mina biljetter. Hoppas bara på att SAS överlever denna gång med.
 

palmen

Moderator
Har SAS ändrat flight cancelled/delayed claim-sidan/flödet? Jag vill minnas att jag förra gångerna i sista steget kom till en status-sida som jag sparade URLn till.

Denna gång fick jag bara ett "Thank you for submitting your claim!" och ett case number + email-bekräftelse.

Eller finns det olika sätt att göra claim och jag råkade välja ett annat?
Finns lite info i denna tråd
Se status för SAS support case? | BusinessClass.se forum | 880 000 inlägg om resor
 
  • Gilla
Reactions: hco
Toppen