Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Diskussion i 'Flygbiljetter' startad av Bamsefar, 21 Augusti 2012.

1. taxvalp

taxvalp Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    I detta fall skulle t o m min far överväga att ta direkttåget från CPH till Göteborg…

2. pljung

pljung Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    DEt var en förslag jag fick igår kväll, men med 80 kg bagage som de ville jag skulle ta med mig på tåget så var det inget alternativ...

pswe och taxvalp gillar detta.
  3. Gizmokvack

Gizmokvack Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Min första award är pågående just nu. Övertalade min familj till lite byten på vägen med motiveringen, "Det blir kul".
    Det är just nu motsatsen till kul. Tur att jag har tålmodiga ungar.

Arlanda - Wien (Austrian)
    Gick fint. Lite försenat men skulle hunnit nästa flyg.

Wien - Istanbul (Turkish)
    Delayed, delayed, delayed, delayed för att senare mitt i natten bli cancelled. Flyget läckte olja och de försökte laga det in i det sista. Vi var fast i en vänthall kvällen/natten så vi har inga utlägg för vatten, mat osv. Vi blev ombokade till att flyga idag istället och fick en hotellnatt med frukost efterföljande morgon. Allt var stängt så barnen fick lägga sig hungriga, så inga utlägg där.
    Flyget går mitt på dagen idag och eftersom vi reser business kommer vi hänga i loungen och kommer alltså inte ha några utlägg för det.

Istanbul - Mauritius (Turkish)
    Eftersom gårdagens plan blev inställt bokade de om oss till kommande natts flyg. Vi kommer att komma fram exakt ett dygn senare.

Det här övergår helt mitt förstånd. Slutdestination är utanför EU med icke EU-bolag. EU261 på lilla sträckan Wien-Istanbul?
    Amex Elite och hemförsäkring täcker bara faktiska utlägg? Inget att hämta där.

Jag har ringt och löst det med hyrbilen att vi kommer ett dygn senare. Jag ska strax ringa hotellet och säga att vi kommer men ett dygn senare. Det kostade ju ändå nästan 300euro/natt och där vaskar vi ju en natt. Rätt till den ersättningen?

/Första gången utanför Europa (förhoppningsvis snart)

Och. Lite off topic. Men snabbt tips mottages. Vi kommer ha drygt 7 timmars väntan i Istanbul. Från 17.30 och så går planet 01.50.
    Utflykt, utforska flygplats eller loungerace?

4. palmen

palmen Moderator

Land:
    Sverige Sverige
    Resan utgår från EU, därmed gäller ersättning enligt EU261/2004 för alla flygbolag, oavsett destination. Så det ska vara 600€ per person.

Eventuella ersättningar för förlorade hotellnätter får du ta med din reseförsäkring. Det ersätter inte flygbolag.

Gizmokvack, taxvalp, 011430121 och 1 annan gillar detta.
  5. taxvalp

taxvalp Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    EU261/2004 gäller även i Storbritannien post-Brexit och är lag i UK. Testade just för första gången i skarpt läge efter en försening Belfast-Aberdeen-Sumburgh med Loganair i början av månaden. Flighten Aberdeen-Sumburgh var försenad drygt två timmar så vi missade vår connection på samma biljett och blev cirka fem timmar sena till slutdestinationen.

Först nekade de ersättning med motiveringen att flighten Aberdeen-Sumburgh var under tre timmar försenad och därmed inte skulle ge rätt till ersättning. Jag svarade vänligt men bestämt att det var trams och ett par dagar senare hade de ändrat sig. Snabbt hanterat även om det är osnyggt att de försöker att finta bort oss konsumenter.

micke gillar detta.
  6. pedantic

pedantic Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Är på en fin poängresa med SAS där vi åkt på en rejäl försening på långt över 4 timmar.

Bokningen var ursprungligen Newark till Stockholm via Köpenhamn, men en försening på Newark (sena passagerare samt flygplanskö) gjorde att vi missade anslutningen i Köpenhamn till Stockholm.

Vi kommer åka först imorgon (har fått lunch, middag samt hotell vouchers) efter eftersom alla flyg idag är fullbokade. :(

Fick en rejäl broschyr av Transfer Desk här på Kastrup och har ett par funderingar;
    • Täcker 261/2004 även poängbokningar?
    • I broschyren finns en tabell för ”Ersättningsbelopp” utifrån avstånd på flygningen, är det hela resan eller enbart sista benet man räknar på då?
    Vad säger ni i expertpanelen? :D

7. pswe

pswe Medlem

Ja och med hela sträckan som bas.

micke och pedantic gillar detta.
  8. palmen

palmen Moderator

Land:
    Sverige Sverige
    Det är 600€ per person som gäller, man tittar alltid på hela resan när det ska bestämmas belopp. Hur du betalat din biljett är irrelevant så länge det är ett publikt pris (dvs det gäller inte för ID-biljetter och vissa andra typer av biljetter som vi vanliga resenärer inte kan boka)

Gizmokvack, micke och pedantic gillar detta.
  9. pedantic

pedantic Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Tack @pswe och @palmen! Mycket lovande! :D

Tolkar infon i broschyren att man ska använda SAS Care formuläret för att ansöka om ersättningen, några andra tips för att få en så smidig handläggning som möjligt?

10. palmen

palmen Moderator

Land:
    Sverige Sverige
    Fyll i informationen, de kommer att fråga om allt de behöver i formuläret så bara att mata in rätt uppgifter.

pedantic gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!