Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Diskussion i 'Flygbiljetter' startad av Bamsefar, 21 Augusti 2012.

1. Mr Basic

Mr Basic Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Då beror det på anledningen till att du blev ombokad. Varför gick inte din ordinarie flight?

2. palmen

palmen Moderator

Land:
    Sverige Sverige
    Svarar du på stängningsmailet så öppnas ärendet igen.

3. palmen

palmen Moderator

Land:
    Sverige Sverige
    Spelar ingen roll vad som hände med ursprungsplanet. Det enda som är relevant är om du blev mer än 3h sen eller inte.

4. LPC123

LPC123 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Dom hade problem att tanka planet därför blev det så sen avgång.
    Ja jag blev drygt 3tim sen.

5. palmen

palmen Moderator

Land:
    Sverige Sverige
    Det är inte extraordinärt om det nu inte var omöjligt att tanka för alla på flygplatsen och det uppstod efter de lyft på väg dit.

Sir Lemon gillar detta.
  6. LPC123

LPC123 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Nej det lyfte ju flyg hela tiden. Då har jag ett case. Tack för hjälpen

Sir Lemon gillar detta.
  7. JKS

JKS Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Ombokningen skedde mindre än 2 dygn innan och nu är den aktuella flighten försenad. Om jag tolkar EU-reglerna rätt så blir jag berättigad till 200 euro om förseningen från ursprungliga flightens ankomsttid är >2h, om > 3h 400 euro. Korrekt?

Sir Lemon gillar detta.
  8. pljung

pljung Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Kommer troligen missa min anslutning (SK1444 till GOT) i CPH ikväll, och inga fler flyg senare ikväll. Nu antar jag att jag kommer bli ombokad tills imorgon, men vad händer om jag avstår den flygningen och tar tåget hem ikväll istället. Har jag fortfarande rätt till ersättning?

9. pswe

pswe Medlem

Ja är det korta svaret.
    Men det beror på anledningen till att du missar, om det inte är pga extraordinära orsaker och förseningen till slutdestination blir mer än 3 timmar så likställs situationen med en cancellering och då har du rätt till att få återbetalt den delen av din biljett som inte nyttjas samt har rätt till ersättning enligt förordningen.

pljung gillar detta.
  10. pljung

pljung Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Blev en hotellnatt i Köpenhamn och ombokad till SK434 med planerad avgång 08.20, men den flighten blev inställd så nu ska jag flyga via ARN och landa på GOT 13.00. Det går bra nu...:mad:

micke och 011430121 gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!