Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Diskussion i 'Flygbiljetter' startad av Bamsefar, 21 Augusti 2012.

1. jonten

jonten Medlem

Som guld hade jag 6 veckor tidigare i år, när de nekade så drog jag det till ARN (och svarade även på nekade till SAS)
    ARN hanterade det direkt, SAS och jag svarade 2 ggr, och sen las ärendet för avgörande. Samtidigt som ARN la det till avgörande så kom ytterligare ett nekande ifrån SAS . Så hanteringen hos ARN är snabbare än SAS......
    ARN tvingar SAS att svara på 3-4 veckor, SAS är fula och svarade sista dagen, allt för att dra ut på det.
    Har inte fått avgörande på det än, det skulle ta 9 veckor.

Sen jag blev Diamond så har SAS svarat på de nya claimen mellan 5-14 dagar.

2. backflip

backflip Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Är Bird strike kört som anledning att få ersättning enligt EU261? Ryanair har nekat en sådan request med Bird strike som just anledning.

Sir Lemon gillar detta.
  3. SK989

SK989 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Birdstrike räknas som extraordinära omständigheter enligt rättspraxis, så då utgår ingen schablonersättning. Det ska dock vara fråga om det plan som skulle användas och i nära anslutning till den inställda flygningen - inte "vi fick en bird strike i går på den kärra vi tänkte använda idag för den här flygningen".

4. WF789

WF789 Medlem

Land:
    Norge Norge
    Fikk svar i dag etter 3 måneder, er diamant.
    Fikk for øvrig svar på noe annet enn det jeg British Airways om.

hco och Davvelavve gillar detta.
  5. Doctor-X

Doctor-X Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Flög precis YYZ-CDG med AirCanada, där planet ut blev försenat 2h vilket gjorde att jag missade mitt anslutningsflyg CDG-ARN med SAS. Ombokad till AirFrance ca 5h senare.
    Resan är en awardbiljett via Eurobonus och SAS har utfärdat biljetterna. Vem är det man ska vända sig till för EU261 ersättningsanspråk AirCanada eller SAS?

Sir Lemon gillar detta.
  6. SK989

SK989 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Ingen av dem dessvärre. EU 261/2004 gäller alla flygbolag vid resor från EU men vid resor till EU gäller förordningen bara flygbolag med säte i EU, d.v.s. uppstår en försening på en resa från Kanada till EU med ett icke-EU-bolag såsom Air Canada så gäller inte EU 261/2004. Det finns ett litet undantag till denna regel enligt rättspraxis och det är när flygningen från icke-EU till EU med ett icke-EU-flygbolag bokats på ett codeshare-flyg med ett EU-flygbolag. D.v.s. flög du från Kanada till EU med Air Canada men bokat på ett SK-codeshare (eller annat EU-flygbolags codeshare som Lufthansa) då gäller förordningen, men annars inte.

Vilket flygbolag som utfärdat (d.v.s. ställt ut) biljetten spelar i sammanhanget ingen roll. Hur resan betalades, med bonuspoäng från ett EU-flygbolag eller med pengar, spelar heller ingen roll.

pswe, Juancarlos, Mr Basic och 7 andra gillar detta.
  7. ekf

ekf Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Du har tyvärr inte rätt till ersättning enligt förordningen… har själv drabbats av detta med just AC.

Sir Lemon och Doctor-X gillar detta.
  8. Doctor-X

Doctor-X Medlem

Land:
    Sverige Sverige

Tack för återkopplingen, hade detta lite på känn!

Inte för att gå alltför OT, men visst kan man ändå skicka in ett claim till Air Canada själva?

https://www.aircanada.com/content/dam/aircanada/portal/documents/PDF/en/atpdr/ACF519.pdf

Tänker att jag borde kunna få 400CAD? Försening berodde på att man inväntande sent inkommande passagerare (enligt kaptenen och CC) och det är ju verkligen något man styra över - bara att stänga dörren och flyga iväg.

@ekf DM mig om du har någon erfarenhet eller tips så slipper tråden handla om något annat än EU261.

9. SK989

SK989 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag skulle absolut skicka in en begäran om ersättning till Air Canada.

Doctor-X gillar detta.
  10. ekf

ekf Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    @Doctor-X Tyvärr, vet inte om det inte var aktuellt när jag drabbades, eller om jag bara missade det :( Sur var jag iaf, fick spendera en heldag jetlaggad på BRU med en voucher som räckte till delar av en lunch på ett av burgarställena…

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!