Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Diskussion i 'Flygbiljetter' startad av Bamsefar, 21 Augusti 2012.

  1. freppa87

    freppa87 Medlem

    Fått en inställd Easyjet-flygning ToR Milano i September och jag måste åka. Någon idé att försöka få Easyjet att boka om en till annat flygbolag eller bara att bita i sura äpplet och köpa nya biljetter? Något tips på hur man får skriftligt från dom att dom inte tänker boka om till annat flygbolag?
     
  2. airac

    airac Medlem

    Ort:
    Västerås
    Land:
    Sverige Sverige
    Easyjet saknar så vid jag vet och hittar helt varje form av interline avtal. De kan därmed inte ställa ut biljetter på andra bolag om de inte har ett resebyrå. Jag skulle ringa och spela in samtalet. Om de som du förmodar inte erbjuder ombokning, ber du om återbetalning och lägger ett ärende till deras kundtjänst för skillnad i biljettpris. Om de inte går med på det, drar du det via ARN, det finns tidigare dom som stödjer dig, så du kommer få rätt där. Frågan är om Easyjet kommer följa ARNs rekommendation eller om det krävs domstol för det.
     
    Sir Lemon och freppa87 gillar detta.
  3. freppa87

    freppa87 Medlem

    Tack för svar! Att ringa Easyjet är nog i stort sett omöjligt, men ska försöka mig på det. Vad ska jag göra med ordinarie biljett med Easyjet? Låta den ligga?
     
  4. airac

    airac Medlem

    Ort:
    Västerås
    Land:
    Sverige Sverige
    Du måste ge dem någon chans att omboka dig för att kunna visa att de inte gör det. Lagen funkar tyvärr inte så att allmän förväntning hjälper dig få rätt. Jag vet inte hur man kommer i kontakt med Easyjet på bästa sätt.
     
  5. freppa87

    freppa87 Medlem

    Yes fick tag på dom (via chat och har chatten mailad till mig) där dom uttryckligen sa boka eget flyg (endast ekonomi) och gör ett claim. Verkar som att deras online claim kan göras tidigast en månad innan så får göras i Augusti, men känns ändå som att det inte bör vara några problem att få igenom. Bokat nya biljetter idag med Lufthansa och återkommer när jag vet mer om hur det gick!
     
    H4ipM8adRg9nvkRu och airac gillar detta.
  6. jensidevils

    jensidevils Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Hej. Någon som vet hur man kommer i kontakt med norwegian för Claim på inställt flyg? Försökt gå igenom deras hemsida men hittar ingenstans man kan skicka in något eller någon mailadress.
     
  7. chek

    chek Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    https://www.norwegian.com/se/ipr/refund#/expenseclaim?rcategory=CANCELLATION

    https://www.norwegian.com/se/hjalp-och-kontakt/ -> Krav eller feedback --> https://www.norwegian.com/se/reseinformation/installda-flygresor/ --> Ansök om kompensation --> Ansök om kompensation online
     
    airac gillar detta.
  8. jensidevils

    jensidevils Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
  9. freppa87

    freppa87 Medlem

    Fick precis svar av Ryanair på mitt pågående 261-claim mot dom. Jag trodde det var en slam dunk, men förstås nekat. Tips om hur jag ska gå vidare? Går det på något sätt att gå tillbaka till Ryanair eller är det ARN som gäller direkt? Får ge dom ändå att dom var väldigt snabba på första svaret, ca 8 arbetsdagar.

    Lite mer info: Flyget i fråga var FR4397 den 6/6 MMX-ARN som var lite över 3h sent till Arlanda. För det första så överensstämmer inte nedan beskrivning med vad som gavs av piloten och vad som kunde ses på Flightradar24. Vad vi kunde se verkar flighten blivit sen direkt på morgonen, och sen dragits med förseningar hela dagen (detta var även vad piloten sa). Vi såg planet åka till Gdansk och tillbaka till Stockholm ungefär den tiden när vår flight gick.

    We refer to your correspondence dated 07/06/2022 08:43.

    Following a review of your claim, we regret to advise that no liablity to compensation arises under the EU261 regulation as your flight was disrupted due to bird strike on aircraft operating flight.

    If you are unhappy with our decision, you can take your complaint to your local Alternative Dispute Resolution (ADR) body, details of which can be found in our help centre page on our website.

    Updatering: Verkar som att förseningen hände på andra flighten för dagen. Även om det är en birdstrike på den, så gäller det väl inte förseningen på min flight?
    [​IMG]
     
    Last edited: 16 Juni 2022
    Sir Lemon gillar detta.
  10. MLG55

    MLG55 Medlem

    Ort:
    Landvetter
    Land:
    Sverige Sverige
    Någon som kan hjälpa mig med ovanstående! Kan man få någon EU kompensation tro?
    Det var otroligt tråkigt att vi inte kunde möta vårt andra sällskap i Singapore och kunnat utforska den staden tillsammans.
    Dock har man nu en anledning att boka in en Singapore tur i framtiden.

    Har precis fått in poängen från flygen som Lufthansa satte oss på istället med Thai.
    Fick 8250 poäng / person så totalt 33000 poäng
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×