Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Diskussion i 'Flygbiljetter' startad av Bamsefar, 21 Augusti 2012.

1. SK989

SK989 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Dokumentet upphäver inte förordning 261/2004 i någon del, utan det är kommissionens syn på hur den kan tolkas. Det är bara ministerrådet och Europaparlamentet som kan ändra förordningen. Det pågår redan en del processer mot bl.a. SAS, så vi lär få ett rättsligt svar. Själv tycker jag det är svårsmält att coronan är extraordinära omständigheter som inte kunnat undvikas om alla rimliga åtgärder vidtagits när vi pratar om ett inrikesflyg som ställs in med kort varsel månader efter att pandemin började. Vad det handlar om är att flygbolaget felbedömt efterfrågan och det är knappast sådana extraordinära omständigheter som avses - dvs. vill flygbolaget ställa in då utan att riskera kompensation med 250 € för en kort flygning så måste de ställa in med minst 14 dagars varsel.

Last edited: 12 Juli 2020
    Canadien, WavyCrockett, apknug och 1 annan gillar detta.
  2. HenrikC

HenrikC Ny medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Precis vad jag försökte få fram tidigare. Ska försöka ta mitt ärende en vända till även om man fått voucher på beloppet plus 350 kronor till... Men det är ju viss osäkerhet kring fortsatta livskraften i bolaget men men. I värsta fall blir det ju då en kortreklamation via Amex gissar jag.

3. Canadien

Canadien Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jo jag fick utslag från ARN om att SAS skulle betala enl 261/2004 250€ för inställd flight i Mars, som ställdes in på kort varsel och SAS hävdade corona.

Det är ju inte svårt för SAS att följa regelverket och ställa in med god framförhållning.

Berglund, WavyCrockett och SK989 gillar detta.
  4. HenrikC

HenrikC Ny medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Då har man fått svar igen då från SK,

"I am sorry that your trip has been disrupted due to the Coronavirus. We regret that this has inconvenienced you and I fully understand your concerns.

As we mentioned in our previous, the flight was cancelled due to COVID-19, which is an extra ordinary circumstance, which is out of any airlines control. Therefore, I am unable to meet your request for the same.

I would like to share a document with you where it shows that flight was canceled due to COVID-19 situation."

Blir lite osäker på förkortningarna i det bifogade dokumentet men skulle tolkat det som commercial reasons.

Någon som har möjlighet att tolka eller översätta så att en normalsvensson som jag förstår? SK1004.PNG

5. Tonton

Tonton Medlem

Haha ja - har svårt att tolka ”CNL REASON COMM” som annat en ”cancellation reason commercial”. Öppet mål!

Dock lite oklart vad ’SI’ betyder i ”SI: Covid 19”.

6. Doctor-X

Doctor-X Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag och miss Doctor-X har en bokning med SAS nästa helg till Gdansk och fick nu mail och SMS att flighterna har blivit inställda på hemvägen och vi är ombokade (hade detta på känn eftersom det var 737-700 på båda flighterna).

Original biljetter:
    GDN-CPH 19:10-20:10
    CPH-ARN 21:05-22:20
    Ombokad till:
    GDN-CPH 15:15-16:15
    CPH-ARN 23:00-00:15

Det finns inga andra alternativ för hemresan, utan detta är vad som finns via SAS (andra flyg inom Star Alliance har likande tider - lika dåliga tider). Om jag kan få ledigt på måndagen kanske en ombokning till måndag skulle kunna fungera, men vet inte riktigt än.
    SAS ställde nu alltså in flighterna 12 dagar och 6h innan avgång (första mailet idag kom 13:50 gällande GDN-CPH 15:15-16:15).

Jag vet att det är Corona-tider osv. men detta förstör mer eller mindre hela vår söndag (minst 2-3h hem från Arlanda, vilket gör att jobb på måndag kommer vara svårt) och resan till Gdansk är främst av familjeskäl för min sambo och således viktigt för henne att komma ner.

Om jag förstått rätt finns det rätt till ersättning via EU261/2004:
    Jag är inte ute efter rena cash då jag inte känner att jag behöver dränera SAS, men voucher eller poäng vore intressant. Tänker jag rätt att detta borde vara ett solklart case? Om jag ombokar till måndag på egen begäran faller då möjligheten till ersättning?

7. andreas

andreas Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Ett försök skadar inte. Standardsvaret kan troligtvis innehålla något i stil med; ”Cancelled due COVID-19 and therefore seen as extraordinary circumstances”

Sen är det upp till SAS att motivera det extraordinära kring er inställda avgång när SAS ändå flyger till/från destinationen på annan tid samma dag.

Återrapportera gärna hur det går. Jag har själv ett case med liknande karaktär.

Tonton, 011430121, fcx och 1 annan gillar detta.
  8. cantona

cantona Medlem

Jag drog Brussels till ARN (ren chansning med tanke på ovanstående kommentar) avseende min resa och konstigt nog har de inte avvisat den anmälan trots att avresan är från Köpenhamn. Brussels har dessutom svarat och hänvisar inte till Corona. Däremot så påstår de att de har informerat mig om inställda flighter men erkänner också att de är medvetna om att meddelandet inte nått fram. Enligt allmänna villkor som Flygcity har så står det att de inte har någon skyldighet att informera mig om flightändringar. Brussles nekar mig kompensation enligt EU261/2004. Ska bli intressant vad ARN kommer fram till.

9. cantona

cantona Medlem

Någon som vet hur man får fram vilka avgångar SAS gjorde från Landvetter 12/7?

10. Går att få fram för en slant här: Subscribe for Historical Flight Status

cantona gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!