Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Diskussion i 'Flygbiljetter' startad av Bamsefar, 21 Augusti 2012.

1. Johans00

Johans00 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag skulle klassificera det drastiskt antal minskade resenärer till följd av Corona (vilket jag antar är anledningen till att SAS ställt in flighten) som en hyfsat extraordinär omständighet. Om du har för mycket fritid kan du ju skicka in ett ärende till ARN och rapportera tillbaka hur det går.
    Läs denna tråd där liknande har diskuterats - Telefonbokning med flera värdecheckar? | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

2. toer00

toer00 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
  3. marbe166

marbe166 Medlem

Just det är ju inte konstigt eftersom 261/2004 bara gäller för tredjelandsbolag vid avgång från EU/EFTA.

Mikael Stillman, apknug, pswe och 2 andra gillar detta.
  4. HenrikC

HenrikC Ny medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Hur är det med resor inrikes då (SK, ARN - LLA ToR) , där det inte funnits något förbud. Senare flyg samma dag såldes biljetter till (och avgick enligt plan). Erbjöds ingen ombokning till senare flyget utan bara inställt.

Men kanske mer intressant att sälja gobiljetter för 3 tkr istället för att hedra ingångna avtal avseende plusbiljetter.

Känns tyvärr som att covid-19 används som en ursäkt för att inte uppfylla sina åtaganden mot kund.

Frågan är om nästa steg ska bli Kronofogden, stöta på än ett par gånger kring återbetalning hos SK samt krav på dröjsmålsränta enligt gällande lagstiftning, eller kortreklamation via Amex.

5. ekf

ekf Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Det suger ju att du inte blev ombokad, men bortsett från det så har ju FHM (en myndighet) rekommenderat folk att inte resa om inte nödvändigt, även inrikes. Det har säkerligen resulterat i en avsevärt minskad efterfrågan, pga myndighets åtgärd (om än inte regelrätt förbud). Hade jag varit SAS hade jag kämpat hårt för att slippa betala den extra kompensationen, men pengarna tillbaka ska du ju ha i alla fall.

danielhog och Myllys35 gillar detta.
  6. HenrikC

HenrikC Ny medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Visst är det så, men det är väl ändå inte SK som ska göra bedömningen om min resa är nödvändig eller inte (särskilt i det fall där senare flyg går enligt tabell och biljetter finns tillgängliga).

Jag har via förståelse för flygbolagens avoga inställning till kompensation och covid19, men inte i de fall det rör operationella orsaker... När man läser det tidigare länkade stöddokumentet så gäller det väl i de fall vi har förbud att resa, men jag ställer mig inte helt övertygad kring SK:s resonemang när det gäller inrikesflyg och inställda avgångar så sent inpå. Det här var ju inte okänt för SK redan i början av mars, så varför inte agera redan då.

Lite utanför ämnet nu kanske.

7. ekf

ekf Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag tror att du missförstod mig. Det är den generella avrådan från att resa, som lett till att det inte funnits tillräcklig efterfrågan, som gjort att SAS ställt in ditt flyg, inte huruvida din resa bedömts som nödvändig eller inte.
    Nyckeln i det hela kommer att vara om "myndighets åtgärd" kan räknas som force majeure eller inte, vilket jag tror att det gör.

Johans00 och danielhog gillar detta.
  8. SK989

SK989 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Om Swissair kan flyga mellan Sverige och Zürich (vilket de gör) trots coronan tycker jag det är väldigt tveksamt att SAS kan hävda extraordinära omständigheter som skäl för att ställa in flyg till Schweiz.

När det gäller inrikesflyg i Sverige tror jag inte SAS kommer undan med coronan som extraordinära omständigheter för att ställa in - rent krasst, kan man samma dag flyga Stockholm - Göteborg är det mycket uppförsbacke att påstå att man inte kan flyga Stockholm - Malmö även om man vidtagit alla rimliga åtgärder. Bristande lönsamhet är inte en extraordinär omständighet och då får flygbolaget ställa in 14 dagar i förväg för att slippa betala kompensation enligt 261/2004.

Last edited: 12 Juli 2020
  9. Nu har inte Swissair flugit till Arlanda sedan konkursen 2002
    Swissair - Wikipedia

Men i fallet Swiss International Airline så har detta bolag upprätthållit Arlanda som destination under hela krisen. Spekulativt skulle jag tro att det finns både passagerare i transit via Zürich samt att Sverige inte har restriktioner vid ankomst. Det vill säga att Swiss försäljning från andra länder TILL Arlanda gör det mer attraktivt än vad SAS FRÅN Arlanda som är respektive kärnmarknader för rutten.

SK989 gillar detta.
  10. pswe

pswe Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    EU-dokumentet, länkat ovan, konstaterar att det inte är vare sig helt uttömmande eller komplett när det kommer till situationer som ger undantag från det ordinarie regelverket.
    Att på allvar hävda att cancellering av typen som beskrivits ovan inte är Coronarelaterade känns något verklighetsfrånvänt. Blir intressant att se när detta testas rättsligt.

Johans00 gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!