Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Diskussion i 'Flygbiljetter' startad av Bamsefar, 21 Augusti 2012.

  1. Agö

    Agö Medlem

    Ort:
    CPH
    Land:
    Sverige Sverige
    Ja och ja. Det är en synnerligen aktiv aktör (>än Allmänna Reklamationsnämnden) med betydligt bättre och större fokus på just flyg - sannolikt drivet av betydligt fler klagomål. Länken nedan går till deras särskilda sida för flygrelaterade ärenden.

    Flypassager.dk
     
    aruba1, cantona och danielhog gillar detta.
  2. toer00

    toer00 Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    I mitt fall har jag ett stort krav på Air Canada (AC). Har visserligen begärt kortreklamation, men om jag även skall skicka dom till ARN plus ev. KFM också, vilken blir då juridisk motpart AC's kontor i CPH...? Som nu inte verkar vara Företaget Air Canda Corp... utan ett ombud... Men de kan väl inte juridisk stå till svar i ersättnings fall...??

    Air Canada Copenhagen K Reservation Office Address:
    AIRLINE AND TRAVEL MARKETING A/S, Linnesgade 18, 1st Floor, DK-1361 Copenhagen K, DENMARK
    https://airlines-airports.com/air-canada-reservation-office-in-copenhagen-k-denmark/

    Någon som vet hur man riktar krav till bolag som saknar juridisk representation i EU?? Blir Corp HQ i Montreal som bli motpart då...?
     
  3. Berglund

    Berglund Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    En stämning/kronofogdeansökan är något som kostar både tid och pengar. Nu kan man förvisso kräva kronofogdens avgifter utöver själva skulden men måste själv ligga ute med avgifterna under hela kravtiden och nedlagd tid får du aldrig tillbaka.

    Innan du lägger ned tid, kraft och pengar på det, hade jag själv i samma läge lugnt lutat mig tillbaka, njutit av sommaren och inväntat resultatet av kortreklamationen. Goda chanser att den går igenom och därigenom besparar dig mycket besvär, kostnader och inte minst bortslösad tid.
     
    Last edited: 25 Juni 2020
    Skogi, palmen, toer00 och 1 annan gillar detta.
  4. toer00

    toer00 Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Problemet ”stavas” resebyrå... som i sin tur betalat till AC, samtidigt som som ARN beslutat att flygbolagen ansvarar för at betala tillbaka...

    Så jag tänkte parallellt skicka in ARN...

    Däremot KFM får vänta...
     
  5. cantona

    cantona Medlem

    Hej

    Mina flighter blev inställda idag med avresa 12/7 till Schweiz med hemresa 20/7. Avser GOT-CPH-ZRH-CPH-GOT. Resan köpt på SAS-hemsida så finns inga mellanhänder. Får se hur lång tid det tar att få pengar tillbaka men undrar om jag har rätt till 250€ också? Finns inga restriktioner till att åka vad jag vet.
    Min planerade avgång var 06:20 men finns inga bra alternativ. Tidigast 16:00. För hemresan planerad avgång 20:25. Se bifogade bilder.

    Står enligt Artikel 5
    1, c, ii) - de mellan två veckor och sju dagar före den tidtabellsenliga avgångstiden underrättas om att flygningen är inställd, och erbjuds ombokning så att de kan avresa högst två timmar före den tidtabellsenliga avgångstiden och nå sin slutliga bestämmelseort senast fyra timmar efter den tidtabellsenliga ankomsttiden, eller
    2. När passagerarna underrättas om att flygningen ställs in, skall en upplysning lämnas om eventuell alternativ transport.

    Nedanstående kanske inte täcker in punkt 2?

    Den informationen jag fått av SAS är:

    Dear Passenger,

    Your flight has been canceled.XXXXXX

    Due to the complexity of travel restrictions worldwide caused by COVID-19, you will not be automatically rebooked.

    If you want to rebook your flight please go to Manage my bookings and flights | SAS

    For more information and passenger rights: Message - Traffic Information | SAS

    If you booked via a Tour operator or Travel agent, please contact them directly.

    Regards,
    SAS
    This e-mail (including any attached documents) is proprietary and confidential
    and may contain legally privileged information. It is intended for the named
    recipient(s) only. If you are not the intended recipient, you may not review,
    retain, copy or distribute this message, and we kindly ask you to notify the
    sender by reply e-mail immediately and delete this message from your system.
    Thank you.
    E-mail is susceptible to unauthorised alterations which may corrupt
    the message of the e-mail. SAS Group only sends and receives e-mails on the basis that SAS Group is not liable for any unauthorised alterations.
     

    Bifogade filer:

    • SAS1.PNG
      SAS1.PNG
      Filstorlek:
      136,5 KB
      Visningar:
      39
    • SAS2.PNG
      SAS2.PNG
      Filstorlek:
      52,6 KB
      Visningar:
      41
    Last edited: 3 Juli 2020
  6. Johans00

    Johans00 Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Du lär inte se röken av några extra 250€ då Covid är en extraordinär omständighet, se artikel 5.3.
    Europakommissionen släppte riktlinjer för ersättning då flygningar blivit inställda/ombokade i mars - https://ec.europa.eu/transport/sites/transport/files/legislation/c20201830_en.pdf punkt 3 är av intresse i ditt fall.
     
    Last edited: 4 Juli 2020
    pswe gillar detta.
  7. cantona

    cantona Medlem

    UD avråder inte från resor till Schweiz.
    "UD har den 18 juni 2020 beslutat att från och med den 30 juni häva avrådan för icke nödvändiga resor till följande länder: Belgien, Frankrike, Grekland, Island, Italien, Kroatien, Luxemburg, Portugal, Schweiz, Spanien och Ungern. Beslutet gäller även San Marino, Monaco och Vatikanstaten."

    Och från Schweiz sida gäller - "Beslutet om extraordinärt läge upphörde den 19 juni."

    Dvs det finns inga extraordinära omständigheter.

    källa på båda citat - swedenabroad.se/
     
  8. WavyCrockett

    WavyCrockett Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Så länge covid florerar i någon omfattning någonstans i världen kan inte flygbolag bli ersättningsskyldiga?
     
  9. Myllys35

    Myllys35 Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Däremot har Schweiz precis släppt en lista (där Sverige ingår) med länder där inresande måste sättas i karantän - det är sannolikt analogt tillämpligt här. Således föreligger det extraordinära omständigheter.

    Refund/ombokning är en sak, men att få den extra ersättningen under förordningen under rådande omständigheter är inte riktigt i linje med dess syfte :)
     
    pswe och Johans00 gillar detta.
  10. cantona

    cantona Medlem

    Men det hindrar inte SAS att flyga dit väl? De säljer biljetter till Grekland men har inte tillstånd att landa. Den extraordinära situationen verkar inte hindra dom direkt.
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×