Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Diskussion i 'Flygbiljetter' startad av Bamsefar, 21 Augusti 2012.

  1. Canadien

    Canadien Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Fick faktiskt ut ett EU261-claim från SAS nyligen, men det är väl inte samma handläggare som sköter vanliga biljettåterbetalningar så antagligen därför det gick hyffsat fort. 4 arbetsdagar från att ARN gav mig rätt tills att SAS hade betalat.
     
    aruba1, mha321 och SK989 gillar detta.
  2. cantona

    cantona Medlem

    Hej

    Hittar ingen tråd kring ARN:s beslut från 17/6 avseende Vägledande beslut (Vägledande beslut) så ställer frågan här. Vet någon vad nedanstående betyder? Själv hänvisas jag av flygbolaget till resebyrån som vill ha betalat för att sköta återbetalningen.

    - Det är viktigt att hålla i minnet att det här är en rätt som konsumenten har gentemot flygbolaget och inte mot resebyrån. Resebyråer kan endast hållas ansvariga för fel och brister i själva förmedlingsuppdraget, fortsätter Marcus Isgren.
     
  3. danielhog

    danielhog Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Den här tråden kanske ger lite på traven, även om den startades innan ARNs beslut: https://www.businessclass.se//forum...lts-in-eller-fått-nya-tider-pga-corona.99215/
     
    cantona gillar detta.
  4. cantona

    cantona Medlem

    Hej, min bokning är inställd. Har aldrig fått information om detta varken från Flygcity eller Brussels airlines. Avresan är från Kastrup så min fråga är om det är ARN här hemma som gäller eller i Danmark? Brussels hänvisar till Flygcity.
     
  5. Tonton

    Tonton Medlem

    Nu har vi inte all information - Vad är det som du vill uppnå?

    Vare sig ARN eller den danska motsvarigheten kan hjälpa till att omboka dig, exempelvis.
     
  6. cantona

    cantona Medlem

    Få pengar tillbaka då Brussels inte vill befatta sig med frågan. ARN har uttalat sig om att kraven ska ställas till flygbolaget och inte till resebyrån.
     
  7. Agö

    Agö Medlem

    Ort:
    CPH
    Land:
    Sverige Sverige
    Du ska skicka till den nämnd eller motsvarighet som finns i det land där avreseorten finns. I ditt fall Danmark. Kontaktuppgifter nedan.

    upload_2020-6-22_17-20-22.png
     
    Chrisse, aruba1, cantona och 5 andra gillar detta.
  8. cantona

    cantona Medlem

    Det konstigaste är att Brussels hävdar att min bokning inte finns men att biljetten är giltig. Jaja, får dra iväg en anmälan och se hur det går ... med danska och allt.
     
  9. henke12

    henke12 Medlem

    Ort:
    HKG
    Land:
    Sverige Sverige
    Du kan skriva på svenska enligt nordiska språkkonventionen :)
    Språkkonventionen | Nordiskt samarbete
     
    cantona gillar detta.
  10. cantona

    cantona Medlem

    Är det ngn som har erfarenhet av att skicka ett ärende till danska ARN? Har de t.ex liknande tolkning som svenska ARN?
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×