Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Diskussion i 'Flygbiljetter' startad av Bamsefar, 21 Augusti 2012.

  1. danielhog

    danielhog Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Jag håller helt med dig i din argumentation, men det vore lite väl kortsiktigt tänk att du ska få ersättning. Om du skulle vinna framgång och även andra gör det så skulle förmodligen SAS gå omkull. Det finns inte en chans att SAS överlever det, oavsett hur mycket regeringen lånar ut: skuldberget skulle vara enormt efteråt.

    Ps även om du inte tycker att flyget blivit inställt så finns den här tråden också: SAS trafikerar endast Umeå, Kiruna, Luleå och Visby from 06APR-2020 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
     
    Mikael Stillman och airborn gillar detta.
  2. 011430121

    011430121 Medlem

    Ort:
    STOCKHOLM
    Land:
    Sverige Sverige
    SVT 1 klockan 11,30 idag lördag kommer det en konsumentvägledare och reder ut vad som gäller.
    Källa SVT
     
    airborn gillar detta.
  3. Är inte allt som händer just nu "extra ordinär händelse"? Tycker ingen kompensation ska ges, dock tycker jag man ska man kunna få pengarna tillbaka istället för voucher om man väljer att avboka även redan innan flyget ställs in.
     
    ekf, Doctor-X och danielhog gillar detta.
  4. ZZZebra

    ZZZebra Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Tror vi alla kan vara eniga om att myndigheterna i Sverige gått ut och avrått från alla resor, både utom och inom Sverige så då lär ju styckena direkt efter ditt klipp vara något att beakta. Det är mina fetningar i texten (från länken ovan):

    Where no such person would take a given flight, the latter would remain empty if not cancelled. In such situations, it may be legitimate for a carrier not to wait until very late, but to cancel the flight in good time (and even without being certain about the rights of the various passengers to travel at all), in order for appropriate organisational measures to be taken, including in terms of care for passengers owed by the carrier. In cases of the kind, and depending on the circumstances, a cancellation may still be viewed as “caused” by the measure taken by the public authorities. Again, depending on the circumstances, this may also be the case in respect of flights in the direction opposite to the flights directly concerned by the ban on the movement of persons.

    Min tolkning av "good time" är att det är en kortare period än 14 dagar som regelverket egentligen stipulerar. Men "good time" ger svängrum för olika tolkningar. I stycket efteråt har flygbolagen ännu ett starkt argument att åberopa:

    Where the airline decides to cancel a flight and shows that this decision was justified on grounds of protecting the health of the crew, such cancellation should also be considered as “caused” by extraordinary circumstances.


    Och till sist en gummiparagraf som lämnar svängrum för olika tolkningar:

    The above considerations are not and cannot be exhaustive
    in that other specific circumstances in relation to Covid-19 may also fall under the ambit of Article 5(3).


    "remain empty" i texten kanske därmed inte skall tolkas bokstavligt utan att det räcker med få bokningar om det är över tid.

    Agree to disagree. Men berätta gärna hur det går för dig.

    Och givetvis skall ni få full återbetalning oavsett vad biljettreglerna säger.
     
    airborn och danielhog gillar detta.
  5. Magnus8

    Magnus8 Medlem

    Ort:
    Arvika
    Land:
    Sverige Sverige
    Kan meddela att efter närmare 9 månader flöt det in motsvarande 250 euro på kontot. Anlitade Airhelp och, eftersom detta fall gick till domstol, tog Airhelp 50% av ersättningen. Fick besked i slutet av februari men pengarna dök inte upp förrän efter drygt en månad. Så här i efterhand känner jag lite dåligt samvete, men tröstar mig med att Latam inte informerade om våra rättigheter och inte erbjöd ombokning till annat bolag. I sådana fall hade jag nog inte gått vidare.
     
    Gus gillar detta.
  6. Swedestar

    Swedestar Medlem

    Ort:
    GOT
    Land:
    Sverige Sverige
    Har en poängresa där SAS ställer in utresans första och sista ben ca 13 dagar och 18 timmar innan avgång, eller rättare sagt det är då de meddelar oss att flygen är inställda. Det finns andra avgångar samma dagar med lediga platser men inga poängbiljetter tillgängliga. Supporten säger att de bara bokar om till betalbiljetter om det är mindre än 48 timmar till avgång. Nu blev vi ombokade till en annan dag vilket inte är en katastrof och vi nöjer oss med den lösningen. Men visst skulle vi haft rätt till ersättning för inställt flyg i.o.m att det är mindre än 14 dagar till avgång? Nästa gång kanske vi inte kan vara lika flexibla och vill stå på oss.
     
  7. Skogi

    Skogi Medlem

    Ort:
    Karlskrona
    Land:
    Sverige Sverige
    Teoretiskt sätt som du lagt fram scenariot är du berättigad till kompensation, ja. Sedan huruvida ni faktiskt hade fått igenom ert anspråk beror ju på orsaken till att flyget ställdes in. I dessa tider så är det mycket möjligt att flyget ställdes in på grund av den rådande situationen vilket är att betrakta som extraordinär.
     
  8. SK989

    SK989 Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Så enkelt är det dock inte för flygbolaget att de kan ställa in flyg med kortare varsel än 14 dagar före avgång, säga det magiska ordet "Corona" och sedan slippa betala kompensation enligt artikel 7 i förordningen. EU-kommissionen har gett ut en vägledning för hur extraordinära omständigheter bör tolkas med anledning av coronan och där framgår bl.a. att om myndigheter förbjuder flygningar eller förbjuder personer att resa in/ut eller inom ett land så kan det utgöra extraordinära omständigheter. Också omsorgen om besättningens hälsa ur smittosynpunkt kan utgöra extraordinära omständigheter. Om inget av detta är aktuellt så är det långt ifrån säkert att flygbolaget slipper att betala kompensation när de ställer in mindre än 14 dagar före avresan (och inte heller bokar om till ett alternativ inom angivet tidsintervall då flygbolaget också slipper betala kompensation).

    Jag fick en flygning inställd mellan Stockholm och Malmö. Det meddelade SAS mig en dryg vecka före avgångstid. Eftersom jag är allmänt sur på SAS p.g.a. att de är extremt söliga på återbetalningar för inställda flyg så begärde jag kompensation enligt artikel 7. SAS sa nej samma dag. Och eftersom SAS lyckats reta mig har jag därför stämt SAS i tingsrätten med krav på 250 euro enligt 261/2004. Sverige hade inte förbjudit flygningar eller persontransporter, så det argumentet faller platt för SAS del. Inte heller har de ställt in flyget med omsorg om besättningens hälsa eftersom SAS samma dag flög på flera andra linjer, både in- och utrikes. Enkelt uttryckt - om SAS aktuell dag kan flyga mellan Stockholm och Göteborg (vilket de gjorde) trots pågående coronapandemi så kan knappast coronapandemin utgöra extraordinära omständigheter som hindrade SAS att flyga mellan Stockholm och Malmö.
     
    apknug och danielhog gillar detta.
  9. Skogi

    Skogi Medlem

    Ort:
    Karlskrona
    Land:
    Sverige Sverige
    I lagens mening har du helt rätt. I teorin och enligt EU-förordningen är SAS skyldig dig att betala ut kompensation enligt artikel 7. Men i praktiken är det en helt annan sak. Förordningen skrevs med största sannolikhet inte för att straffa flygbolag och låta personer pumpa ut pengar ur redan döende flygbolag bara för att SAS "retade upp dig". Om du hade drivit ett företag och 99,9% av ditt kundunderlag hade försvunnit över en vecka på grund av någonting som du varken kan påverka eller förutse, vad hade du då gjort? I praktiken tror jag att det kommer att tas hänsyn till det rådande världsläget som har omöjliggjort fortsatt flygande.

    Tänk om alla hade varit lika påstridiga med sina ersättningsanspråk som dig, då hade det inte funnits något SAS kvar. Är det verkligen värt ynka 250 euro? Hoppas att tingsrätten nekar dig.
     
    Tonton och Myllys35 gillar detta.
  10. SK989

    SK989 Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    SAS vägrar att betala tillbaka deras kunders pengar. De har egentligen 7 dagar på sig. Jag har väntat i 70 dagar. Och SAS säger att jag nog får vänta i 70 dagar till. Eller mer. Det är mina pengar SAS inte betalar tillbaka. Det är inte heller ett litet familjeföretag vi pratar om. SAS största ägare är svenska staten. SAS näststörsta ägare är danska staten. Andra flygbolag med mindre starka ägare klarar av att betala tillbaka deras kunders pengar på några veckor.

    Dessutom kan man undra varför SAS ställer in mindre än 14 dagar före avgång när de ändå visste om mer än 14 dagar innan att flyget inte skulle gå. Jo, för att fördröja att folk vill ha tillbaka sina pengar. Så agerar någon som vill behålla någon annans pengar.
     
    Last edited: 16 Juni 2020
    WavyCrockett, RollingStone, apknug och 1 annan gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×