Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Diskussion i 'Flygbiljetter' startad av Bamsefar, 21 Augusti 2012.

1. Golfkillen

Golfkillen Medlem

Som gör att man måste ställa in en inrikes från Malmö till Stockholm förra helgen? Varför tror du att man ställde in den? För att det var 14 personer som skulle flyga eller för att piloten hade Corona (och då borde ju SAS ha backup-personal, det blev ju inställt dagen innan).

Min gissning är att de hade brist på crew i deras nätverk och så tog SAS ett operationellt beslut att ställa in vår flight för där var så få bokade och så tog de vår crew någon annanstans.

2. Homer

Homer Medlem

Jag har bara skummat igenom det, ser inte något nytt bara att de betonar vissa ganska uppenbara saker.

COMMISSION NOTICE Interpretative Guidelines on EU passenger rights regulations in the context of the developing situation with Covid-19
    https://ec.europa.eu/transport/sites/transport/files/legislation/c20201830_en.pdf

The ‘duty of care’ provisions are NOT removed simply because this is an ‘extraordinary circumstance’. Your airline is still required to provide meals and refreshments, hotel accommodation and transport to the accommodation if your flight is cancelled. This obligation applies even if you end up being stuck in a country for weeks due to the lack of return flights.

‘Duty of care’ provisions do NOT apply if you agree to receive a full refund for your flight

Compensation for cancelled flights, which is due if flights are cancelled within 14 days of departure, is void if the flight is cancelled due to ‘extraordinary circumstances’. The cancellation of flights due to Government action which either bans flights or forces flights to be cancelled because many passengers would be refused entry counts as ‘extraordinary circumstances’. This means that, for example, no compensation is due if your upcoming US flight is cancelled.

This rule works in both directions. If a flight to Israel was cancelled because people could not enter Israel, passengers booked on the return flight back to the UK would also have no right to compensation.

Mikael Stillman, Nemo, MTheC och 1 annan gillar detta.
  3. Henry

Henry Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Missade en connection när vi inte kunde landa i Wien utan blev diverted till Graz på grund av väder. Det slutade med en bussresa till Wien, övernattning på hotell och flyg morgonen efter. Austrian ersätter hotellnatten men inte extrakostnaden som uppstod för missad transfer från Innsbruck till hotellet (130 EUR) - hopplöst att få ersättning från dem? Kanske värt att kolla med mitt försäkringsbolag i stället?

4. danielhog

danielhog Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Förordningen reglerar inte kostnader som dessa.

Henry och 011430121 gillar detta.
  5. Doctor-X

Doctor-X Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Extremt tydligt vad gäller med inställda flygningar och att företaget enbart erbjuder voucher under 2.2:

"This situation has to be distinguished from the situation where the carrier cancels the journey and offers only a voucher instead of the choice between reimbursement and re- routing. If the carrier proposes a voucher, this offer cannot affect the passenger’s right to opt for reimbursement instead."

@ZZZebra

Detta kan man inte trolla bort hos TAP:
    UD avråder från resor till alla länder. Hur får jag tillbaka pengar? | Sida 7 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

danielhog gillar detta.
  6. Canadien

Canadien Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Fick svar från SAS att det var ATC på Las Palmas dagen innan som var anledningen till mitt inställda morgonflyg Göteborg-Arlanda...

Bättre på fötterna än så får de allt ha även i coronatider.

danielhog och Doctor-X gillar detta.
  7. airborn

airborn Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    En fråga, har någon drivit ärendet som småmål i Tingsrätten?

Vi är en familj på 7 pers bokade på sas+ MMX-ARN-LLA om 12 dagar. SAS har ännu inte ställt in flygen.

I och med nyheten de har gått ut med att flyga endast med en kärra så utgår jag ifrån att det är en tidsfråga. Dock räknar jag kallt med att de kommer att neka EU261 kompensation.

Så då tänker jag att det kan vara värt att betala 900kr och stämma SAS på 7 x €250 +900kr. Det kommer att kosta de mer att be sin jurist svara och inställa sig i rätten och även om de gör det så ska de kunna bevisa att detta är ej kompenserbart. De kan inte skylla på stängda gränser, Corona eller myndighet. Att ställa in är enbart pga kommersiell orsak.

Worst case...jag förlorar 900kr och lite tid..

danielhog gillar detta.
  8. ekf

ekf Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    EU har ju redan gått ut och sagt att kompensation inte är aktuellt men att duty of care gäller

https://ec.europa.eu/transport/sites/transport/files/legislation/c20201830.pdf

Edit: lade till länk

palmen gillar detta.
  9. taxvalp

taxvalp Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Ja, med framgång. Precis som du antyder kostar det förmodligen mer för flygbolaget att engagera en jurist än att betala. I fallet du tar upp skulle jag dock avstå av flera skäl.

henke12, Chrisse, Mikael Stillman och 4 andra gillar detta.
  10. airborn

airborn Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Tack..intressant...

Dock är jag tveksam om det som de skriver där stämmer in på Sverige.

"This condition should be considered fulfilled, where public authorities either outright
    prohibit certain flights or ban the movement of persons in a manner that excludes, de
    facto, the flight in question to be operated.

This condition may also be fulfilled, where the flight cancellation occurs in
    circumstances where the corresponding movement of persons is not entirely prohibited,
    but limited to persons benefitting from derogations (for example nationals or residents of
    the state concerned)."

1. Sverige har till skillnad från andra inte förbjudit rörlighet

2. Sverige har inte tvingat fram inställda flyg (undantag Iran air flighten)

3. ...och sista stycket avser t.ex om de stänger gränser och enbart tillåter sina medborgare, men i detta fall är det ett inrikesflyg.

Tycker EUs förtydligade är solklar för många delar av Europa, men inte för Sverige baserad på det annorlunda vägval som regeringen har gjort..

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!