Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Diskussion i 'Flygbiljetter' startad av Bamsefar, 21 Augusti 2012.

  1. palmen

    palmen Moderator

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Om Lufthansas personal fastnat i trafik och därmed kommit för sent till er avgång är det absolut inte extraordinärt utan snarare dålig planering från Lufthansa. Låter som ni ska ha ersättning i detta fall.
     
  2. Tryffelkatten

    Tryffelkatten Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Jo men hur påvisar jag det? Jag såg iofs att besättningen ankom efter ny utsatt tid 00:15 för vi var ju vid gate då. Att de fastnade i trafiken fick jag ju bara höra av markpersonalen.
     
  3. Agö

    Agö Medlem

    Ort:
    CPH
    Land:
    Sverige Sverige
    Det är inte du som ska påvisa det. Det är Lufthansa. Vägrar de pröjsa, kör bara "see you in court".
     
  4. ondevall

    ondevall Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Har också just nekats kompensation för inställd SK1827 ARN-NCE den 23 februari med hänvisning till sandstormen på Kanarieöarna. Tänker förstås begära att beslutet omprövas. Har du @palmen någon referens eller länk till någon av domarna du skriver om?
     
  5. Coalcandy

    Coalcandy Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Ny dom från EU-domstolen om att dubbel försening ska ge dubbel ersättning.

    Dubbel kompensation vid dubbel flygförsening enligt EU-dom
    Man måste ha ett gratiskonto för att läsa.

    Finnair gick med på att betala 600 euro i kompensation per passagerare för det första inställda flyget, men inte 600 euro för den andra förseningen.

    EU-domstolen fann att passagerarna har rätt till kompensation i båda fallen.
     
    Anders R, Nemo och palmen gillar detta.
  6. Tonton

    Tonton Medlem

    länken är bakom en betalvägg - men här finns direktlänk till ett sammanfattning av domen: https://curia.europa.eu/jcms/upload/docs/application/pdf/2020-03/cp200031sv.pdf
     
    Nemo och ekf gillar detta.
  7. Skogi

    Skogi Medlem

    Ort:
    Karlskrona
    Land:
    Sverige Sverige
    Hänvisa till BC och hälsa från mig!

    Om du nekas ersättning p.g.a ett operativt beslut taget av SAS så skall du definitivt ha ersättning, bara stå på dig. Bevisbördan ligger på dem.

    Skriv till SAS och säg till dem att du inte alls är nöjd med deras bedömning av situationen och att du kommer att ta detta vidare antingen genom juristbyrå eller direkt genom ARN.

    Underteckna med en ":cool:" för att markera din dominans.
     
    Last edited: 12 Mars 2020
    Shoreline och WavyCrockett gillar detta.
  8. Golfkillen

    Golfkillen Medlem

    Vi har en bokning imorgon Malmö - Stockholm - Östersund imorgon. Flyget från Malmö går 08 på morgonen och sen så har vi 50 minuter på Arlanda. Jag checkade in för 20 minuter sedan och såg att vi bara är 14 som checkat in hittills. Några minuter senare fick jag ett sms att flighten Malmö - Stockholm är inställd. Detta kan ju inte vara någon extraordinär händelse, med tanke på att det sker så tidigt, SAS hade ju kunnat skicka ner ett nytt plan. Vad har jag för rättigheter här? Det går t.ex ett plan från Köpenhamn som är framme 5 minuter senare, och då har vi bara 45 minuter på Arlanda. Flighten är fortfarande inte cancellerad i app eller under mina bokningar. Jag gissar att vi får 250€ per person om vi blir försenade till Östersund?

    Jag måste ju såklart ta kontakt med SAS, men tänkte kolla här först med tanke på att det kan ta väldigt lång tid att få kontakt med SAS.
     
  9. Golfkillen

    Golfkillen Medlem

    Citerar mig själv. SAS var snabba (kanske inte så konstigt med 14 passagerare varav 4 i mitt sällskap) och vi är ombokade till 14.50-planet, med 30 minuter bytestid på Arlanda och sen är vi i Östersund 1730.

    För mig är detta ett solklart fall för 261/2004, eller missar jag något?
     
  10. Skogi

    Skogi Medlem

    Ort:
    Karlskrona
    Land:
    Sverige Sverige
    Missar ni anslutande till Östersund? När skulle ni vara i Östersund ursprungligen? Om ni är två timmar senare i Östersund än vad som stod på bokningen är ni berättigade till 250€ eller ~5300 kr i voucher ~12.000 kr om ni är två (;))

    Om ni är mindre än två timmar försenade så är ni fortfarande berättigade till hälften.

    Edit:

    Jag står själv med ett liknande fall just i denna stund. Befinner mig på Arlanda. Mitt plan hem till Malmö 21:10 ikväll blev inställt. Lyckades smickra till mig en re-routing via Köpenhamn som landar 10 minuter innan ordinarie ankomst.

    I slutändan kommer jag kommer alltså att kunna ta mig till Malmö under 2 timmars gränsen.

    Dock tolkar jag denna meningen på SAS hemsida som att jag trots allt fortfarande är berättigad till halverad ersättning. Stämmer detta?

    "This compensation may be reduced by 50% if the arrival time of the alternative flight does not exceed the scheduled arrival time of the original flight booked by 2 hours."
     
    Last edited: 13 Mars 2020

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×