Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Diskussion i 'Flygbiljetter' startad av Bamsefar, 21 Augusti 2012.

1. Andrew

Andrew Medlem

Land:
    United Kingdom United Kingdom
  2. Worldtraveller

Worldtraveller Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Lite återkoppling:
    Fick mail från Eurowings i fredags (efter 2 veckors handläggning) att dom ersätter alla våra utlägg under det dygn vi var försenade med 182 Euro (hotell 92 Euro, middag, lunch och middag 90 Euro. Scannade mina kvitton och bifogade kontonummer och idag fanns pengarna på mitt konto.
    Kontaktade också Folksam som ersatte förseningen med 1200 kr per person.

Nemo gillar detta.
  3. helgonet

helgonet Medlem

Flög följande förra veckan
    ARN-FRA LH0803
    FRA-PRG LH1400 ursprunglig beräknad ankomst Prag 18:00

LH0803 anlände Arlanda sent så när vi väl anlände Frankfurt och bussats till terminalen så hade jag blivit ombokad till LH1402 som anlände 22:00, prick 4 timmar sen.

Den totala resan mellan ARN-FRA-PRG är enligt GCMAP 1014 Miles, alltså 1631 Kilometer. Tolkar jag rätt i att jag bör få ut 400€ i kompensation?

Enligt https://www.lufthansa.com/us/en/passenger-rights
    Lufthansa svarade nyss på mail och har erbjudit mig 250€ i kompensation

4. mha321

mha321 Medlem

Det är sträckan ARN-PRG som räknas som sträckan. Därmed är den kortare än 1500.

Nemo, helgonet och danielhog gillar detta.
  5. Agö

Agö Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Du tänker fel. Det är ARN-PRG som gäller.

4.4.10. Calculation of the distance on the basis of the ‘journey’ to determine the compensation in the event of long delay at final destination.

The Folkerts case explicitly referred to the concept of a ‘journey’ composed of several connecting flights. The ‘final destination’ being defined in Article 2(h) of the Regulation as the destination on the ticket used for the check-in or, in the case of directly connecting flights, the destination of the last flight. According to Article 7(4) of the Regulation the distance which determines the compensation to be paid in case of long delay at the final destination should be based on the ‘great circle’ distance between the place of departure and the final destination i.e. the ‘journey’ and not by adding the ‘great circle’ distances between the different relevant connecting flights composing the ‘journey’.

helgonet, danielhog och mha321 gillar detta.
  6. helgonet

helgonet Medlem

7. AnnaUM

AnnaUM Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Hej kloka BCare!

I söndags skulle jag flyga hem från Milan direkt med SK690. På morgonen får jag ett sms om att flyget är inställt och kort därefter ett sms om att vi är ombokade på ett Lufthansa flyg via Frankfurt som skulle göra att vi kom fram två timmar senare 23.50. Då vi befann oss mellan Milan och Bologna men närmre Bologna och jag visste att SAS flyger därifrån till CPH ringde jag till SAS (är Diamond) och blev ombokad från Bologna till ARN via CPH med ankomst 00.05.

I slutändan blev även det flyget försenat och vi anlände till Arlanda 3 timmar senare än den ursprungliga ankomsttiden. Idag skickade jag in ett claim då flyget blev inställt och vi blev totalt tre timmar försenade. Inom 4 timmar får jag följande svar:
    Är det rimligt att hävda väderproblem när det inte var alls relaterat till sträckan vi flög? Jag vill minnas att man inte kan hävda det på en annan sträcka en den som drabbas av vädret eller annan force majeure åtgärd. Tacksam för råd kring hur jag tar detta vidare! I ingen av SAS kommunikation har de förrän nu gett någon anledning till den inställda avgången mellan Milano och Stockholm (detta har alltså inget med COVID-19 att göra)

8. AtleFlyg

AtleFlyg Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Anmälde en försening för sträckan BCN-EWR med United (poängbokning) via deras customer feedback sida och krävde 300 Euro för 3h 1 minuts försening.
    Blev inom 6 timmar erbjuden 800 USD i voucher istället. Snabbt och smidigt utan tjafs.

Nemo gillar detta.
  9. palmen

palmen Moderator

Land:
    Sverige Sverige
    SAS är skyldiga att betala ut ersättning i ert fall, att de fick massa maskiner strandade på Kanarieöarna och då valde att ställa in er flight är inte ett extraordinärt.
    Hade fullt flygit till/från Kanarieöarna hade det dock varit skillnad.

Det är ett operativt beslut av sas att ställa in Milano flighten när de var kort om plan. Varför de var kort om plan är inte relevant i detta läge.

AnnaUM och Nemo gillar detta.
  10. Nemo

Nemo Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag har svårt att tro att det skulle hålla rättsligt att en sandstorm utanför Afrikas kust skulle räknas som giltig ursäkt. Jag tror nog att jag idag skulle skickat in till FlightRight eller liknande juristbyrå.

AnnaUM gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!