Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

palmen

Moderator
Flög mer Qatar i slutet av november via Doha till Johannesburg. Flyget från Arlanda landade 35min sent och det tog ytterligare 15min tills vi var i terminalen då det blev buss.

Det gjorde att bytestiden mellan flygen på 60min inte höll och vi blev ombokade till ett flyg 11h senare. Har nu mailat fram och tillbaka med Qatar sedan mitten vad december, för de först hävdar det inte var deras fel. Men fanns ingen rimlig förklaring utan är bara deras tajta anslutningstid som är problemet.

Har de i olika omgångar velat ha in kopia på bokning, pass och fullmakt från de i mitt sällskap. Men nu varit helt tyst i tre veckor.

Någon som har erfarenhet av Qatar och 261-claims? Går de att få igenom? Vill helst inte använda någon av firmorna för ersättning, om de inte är så att det är enda vägen...
Qatar är väl kända för att vara krångliga, jag hade nog tagit det med någon av firmorna direkt
 

Torsi

Medlem
Hallå,

Det har inträffat ett problem med Apollo och Novair, Detta är första gången jag försöker claima ersättning från ett flygbolag. Jag har argumenterat emot dem, däremot utan resultat och nu meddelar deras kundtjänst "Du är välkommen att prova ditt ärende oberoende instans om så önskas"

Vad menas med detta?
Tack

Fick svar från ARN som löd följande;

Nämndens beslut
Nämnden prövar inte ärendet.
Motiveringen till nämndens beslut
Ärendet gäller rätten till ersättning enligt EU-förordning 261/2004.
Eftersom flygningen har avgått från annan medlemsstat än Sverige är nämnden inte behörig att
pröva ärendet.
Behörigt organ i Spanien är Agencia Estatal de Seguridad Aérea.
Kontaktuppgifter
Agencia Estatal de Seguridad Aérea
División de Calidad y Protección al Usuario
Avda. General Perón 40, Acceso B, (Recepción planta 1a)
28020 MADRID
Tel.: + 34 91 396 82 10
AESA-Agencia Estatal de Seguridad Aérea

Betyder detta att man alltid måste anmäla ärendet i landet som flyget avgått?
 

mha321

Medlem
Betyder detta att man alltid måste anmäla ärendet i landet som flyget avgått?
Ja, formellt sätt är det så.

Man kan väl normalt alltid anmäla till bolaget i det land man vill (t.ex. anmäler man till SAS i Sverige även när flyget avgått någon annanstans ifrån), men om man behöver gå vidare till ARN eller motsvarighet så ska det göras i avgångsland.

Sedan händer det ju att de tar upp saker ändå, även om de formellt sätt inte borde. Men med tanke på hur antalet sådana case har ökat, så har de säkert blivit striktare på att faktiskt följa reglerna.
 

Nemo

Medlem
Fick svar från ARN som löd följande;

Nämndens beslut
Nämnden prövar inte ärendet.
Motiveringen till nämndens beslut
Ärendet gäller rätten till ersättning enligt EU-förordning 261/2004.
Eftersom flygningen har avgått från annan medlemsstat än Sverige är nämnden inte behörig att
pröva ärendet.
Behörigt organ i Spanien är Agencia Estatal de Seguridad Aérea.
Kontaktuppgifter
Agencia Estatal de Seguridad Aérea
División de Calidad y Protección al Usuario
Avda. General Perón 40, Acceso B, (Recepción planta 1a)
28020 MADRID
Tel.: + 34 91 396 82 10
AESA-Agencia Estatal de Seguridad Aérea

Betyder detta att man alltid måste anmäla ärendet i landet som flyget avgått?
Som @mha321 skriver, det är landet där incidenten skedde som man anmäler till. National Enforcement Bodies (NEB) | Mobility and Transport
 

aruba1

Medlem
Piloten sa till alla passagerare att de-icing maskinen inte funkade. Vi stod och väntade i ca 15-20 min innan markpersonalen till slut fick igång de-icing maskinen. Såg hela händelsen med mina egna ögon när markpersonalen höll på. Det var klart väder ca +2 grader varmt. SAS påstår att det är ATC restrictions. Har bett SAS att förklara orsaken till ATC restrictions men får inte riktigt reda på det. Misstänker helt enkelt att piloten bad om att flytta sin slot, men jag är inte helt säker hur det i praktiken fungerar. Planet skulle ha lyft 6:25 enligt tidtabell.

Ca 6:15 boarding completed. De-icing maskinen står intill planet.
Ca 6:19 klart för start. ATD.
Ca 6:25 piloten meddelar att markpersonalen har problem med att få igång de-icing maskinen
Ca 6:42 piloten meddelar att markpersonalen har till slut fått igång de-icing maskinen
Ca 6:47 take-off

Vi missar vår anslutning på Arlanda till HAM. SAS bokar om oss och vi anländer 3 timmar och 20 min senare än beräknat.

Här kommer min konversationen.

Svar 1:
The reason for the delay was due to Air Traffic restrictions.
To give a short explanation, when the air traffic is too intense we will be allocated a departure time by Air Traffic Control (ATC ). This is called a SLOT time and the airline has no possibility to influence this decision.

I will help you as much as possible with any extra costs that you had on this occasion.
———

Mailade och bad om ett förtydligande där SAS märkligt nog refererar till fel datum. Jag flög den 30/11. Antagligen har de bara skrivit fel:

Svar 2:
The matter has been investigated with our operational management and our findings indicate that SAS flight SK0130 has been delayed by 11 minutes as the result of a decision from the Air Traffic Control Management.

This was a situation that was outside SAS scope of control and could not have been mitigated under provisions of EU regulation 261/2004. SAS was unable to operate flight SK0130 on 2019-01-11 according to the published schedule for reason of Air Traffic Control Management restrictions, a situation explicitly mentioned as an extraordinary circumstance in the regulation as referred to in Article 5 and expended in recital (15) of its preamble.

Since the delay was caused by an extraordinary circumstance we have to advise you that in these circumstances monetary compensation is not payable.

What we are able to compensate for, in accordance with the provisions of EU regulation 261/2004, are "care" costs.
———

Kan fortfarande inte utläsa orsaken till ATC restrictions.

Svar 3:
I understand your concern with the flight disruption and the unfortunate situation you had to go through.

However, I would like to inform you that the flight delay was due to the air traffic restrictions at the same flight and previous leg as well.

The delay codes mentioned in the attached file are the time delays between STD 06:25 and ATD 06:19

However, we can notice that there is a time delay in between ATD 06:19 and takeoff

That time difference is the delay after the departure call due to the SLOT which is handled by the air traffic control at the airport and is not in any of the airlines control.

Hence, there is no delay code mentioned for SLOT.

I regret to inform you that still we are unable to compensate.

4eba5b404fc2400dd5f449ecf9b7d9d7.jpg


———

Har bett deras supervisor att göra en andrahandsbedömning men får samma svar, dvs. ATC restrictions. Är det ARN som gäller eller har jag inget att hämta?

Eftersom att du stångas och de vägrar hänvisa till vad och varför det blev ATC restrictions och changed SLOT (är det problem med de-icing som gör att ATC måste senarelägga den inplanerade SLOT-tiden så är de-icing huvudorsak och verkan för att det blev ATC restrictions, därav att de har noterat detta i sina loggar att det var ATC restrictions) så ställ exakt den frågan om de har info angående att det var de-icing som orsakade missad SLOT och därav ATC restrictions. Meddela även att du såg det med egna ögon från din plats samt att piloten meddelade detta via intercomet till kabinen.
Kräv även att de kan bevisa att det var ATC som tog beslutet och varför de gjorde det.
Meddela även att om de inte kan inkomma med faktisk orsak till ATC restrictions så kommer du att kontakta ARN.

Lycka till!

Skicka till ARN. Inte värt att maila mer med kundtjänst.

Stort tack @Smuffe och @gjohansson!

Skapade ett ärende hos ARN i slutet av januari. Fick ett brev igår från SAS där de tillmötesgår mitt kvar och hänvisar till ett missförstånd. De skriver följande:
======
Vi har mottagit din anmälan från Allmänna Reklamationsnämnden. Det verkar som att det har skett ett missförstånd i det här ärendet och vi kommer att tillmötesgå ditt krav.
Vänligen bekräfta om du vill ha ersättningen i form av pengar eller EBP?
======

Tog EB-Poäng eftersom jag behöver dessa inför min kommande resa till jul.

Kan tillägga att när jag stångades så skedde konversationen enbart på engelska med SAS Customer Care i Indien om jag inte har helt fel. Enbart indiskt klingande namn stod som avsändare. Sammanlagt skickade jag fyra mail där de vägrade att svara på mina frågor utan ständigt hänvisade till ATC och kom med direkta osanningar. Jag fick även utlåtande från deras supervisor som också vägrade att svara. Lärdomen är väl att skicka direkt till ARN när man har att göra med SAS Customer Care i Indien i 261-case.
 
Last edited:

Andrew

Medlem
Stämmer det verkligen att man enbart har 2 månader på sig att skicka in sitt förseningsanspråk till SAS enligt EU 261?
Hade en resa med dem från mitten av december som de nekade ersättning för och hänvisade till svensk avtalsrätt om skälig tid för reklamation - 2 månader.
 
Tack Daniel! Som alltid, ett snabbt svar här på BC
Lite återkoppling:
Fick mail från Eurowings i fredags (efter 2 veckors handläggning) att dom ersätter alla våra utlägg under det dygn vi var försenade med 182 Euro (hotell 92 Euro, middag, lunch och middag 90 Euro. Scannade mina kvitton och bifogade kontonummer och idag fanns pengarna på mitt konto.
Kontaktade också Folksam som ersatte förseningen med 1200 kr per person.
 

helgonet

Medlem
Flög följande förra veckan
ARN-FRA LH0803
FRA-PRG LH1400 ursprunglig beräknad ankomst Prag 18:00

LH0803 anlände Arlanda sent så när vi väl anlände Frankfurt och bussats till terminalen så hade jag blivit ombokad till LH1402 som anlände 22:00, prick 4 timmar sen.

Den totala resan mellan ARN-FRA-PRG är enligt GCMAP 1014 Miles, alltså 1631 Kilometer. Tolkar jag rätt i att jag bör få ut 400€ i kompensation?

Enligt https://www.lufthansa.com/us/en/passenger-rights
The amount of this payment depends on the distance of the planned route and on the re-routing that has been offered to you: In the case of flight distances

  • of up to 1,500 km, the compensation is €250,
  • between 1,500 and 3,500 km and for flights of more than 1,500 km within Europe, the compensation is €400

Lufthansa svarade nyss på mail och har erbjudit mig 250€ i kompensation
 
Toppen