Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

palmen

Moderator
Då kanske samma borde gälla min försening med SAS där markpersonalen inte fick igång avisningsbilen?

Boarding completed 6:16. Vi lyfter inte förrän 6:45. Ordinarie avgångstid 6:25. Missar min anslutning och anländer till min slutdestination 3 timmar 20 minuter sen. SAS hävdar att det handlar om ATC restrictions. Se inlägg 4871, par trådar längre upp
Om det är ATC restrictions som de hävdar är det utanför sas kontroll.
Men låter som att orsak till initial försening kan ha varit problemet med avisning, dock inte säkert att ni kommit iväg i tid även om det fungerat om det fanns ATC restrictions.
 

gjohansson

Medlem
Då kanske samma borde gälla min försening med SAS där markpersonalen inte fick igång avisningsbilen?

Boarding completed 6:16. Vi lyfter inte förrän 6:45. Ordinarie avgångstid 6:25. Missar min anslutning och anländer till min slutdestination 3 timmar 20 minuter sen. SAS hävdar att det handlar om ATC restrictions. Se inlägg 4871, par trådar längre upp
Be SAS visa det var ATC restrictions och inte de-icing maskinen och kan de inte det så skicka in caset till ARN.
 

Börling

Medlem
Hej, skulle flyga med Lufthansa från Göteborg till Frankfurt kl0710. Planet blev påkört av avisningsbilen och till slut bestämdes det att flighten blev inställd. Vi blev ombokade till 12 10. Dvs 5 timmars försening. Min fråga är om det räknas som extra omständigheter eller om jag kan kräva ersättning enl eu261/2004?
/Börling
Skickade in claim igår och fick svar idag. De ersätter med 250€. Snyggt och snabbt jobbat Lufthansa!
 

Erth

Medlem
Oj, där ser man. Vad var tvisten och vad blev utfallet?

Jag blev försenad Helsingfors - Delhi med 6 timmar.

Orsaken var att piloten blev magsjuk. Den piloten som skulle flyga istället övertidsstrejkade. Ja inte bara den piloten, det var något som kallades för övertidsstrejk exakt när jag skulle flyga. De hittade en pilot i norra Finland som flögs ned till HEL och resultatet blev 6H försent.

Vid första claim med Finnair så uppgav de att det var en extraordinär händelse med övertidsstrejk och erbjöd voucher på 250 euro ändå som plåster på såret. Flög betald Biz om det spelar något roll.

Jag tyckte att övertidsstrejk inte var någon extraordinär händelse. Eller själva strejken som sådan kan väl vara extraordinär men att piloterna måste flyga övertid och nu inte vill det tycker jag mer var dålig trafikledning.

Skickade till Finska ARN och 12 - 18 månader senare så uppgav de att nämnden beslutat sig för att övertidsstrejk var en extraordinär händelse och att jobba övertid var tydligen ett godkänt "system".
 

Agö

Medlem
Skickade till Finska ARN och 12 - 18 månader senare så uppgav de att nämnden beslutat sig för att övertidsstrejk var en extraordinär händelse och att jobba övertid var tydligen ett godkänt "system".
Intressant. Här kan man ju verkligen undra om Finnair gjort allt som står i företagets makt att begränsa skadan. Att på sin enda bas (HEL) inte ha vettigare back-up än att en pilot ska flygas ned från norra Finland låter inte särskilt rimligt.
 

Erth

Medlem
En allmän fråga:

Vid inställt flyg så kan man bli ombokad eller få pengarna tillbaka på betald biljett. Om biljetten återbetalas blir det då någon ersättning för att man inte fick flyga?
 

Erth

Medlem
Intressant. Här kan man ju verkligen undra om Finnair gjort allt som står i företagets makt att begränsa skadan. Att på sin enda bas (HEL) inte ha vettigare back-up än att en pilot ska flygas ned från norra Finland låter inte särskilt rimligt.

Här är svaret från Finnair. Fint ändå att betala voucher eller kontant 150 trots att de nu inte behövde det.

Jag kan dock tycka att det är dåligt att ingen kunde ersätta den sjuka piloten, då alla tydligen var inne på övertid. Någon pilot borde det finnas som inte var inne på övertid?

"Enligt EU-förordning 261/2004 betalas ingen ersättning för en inställning/försening som orsakats av extraordinära omständigheter utom Finnairs kontroll om alla rimliga och nödvändiga åtgärder har vidtagits. Sådana omständigheter omfattar väderförhållanden, strejk, lufttrafikrestriktioner och säkerhetsrisker.

Förseningen av ditt flyg AY21 den 27.12.2016 orsakades av sjukdomsfall bland flygpersonalen. Fastän Finnair har stand-by piloter, blev flyget försenat på grund av att Pilotfacket SLL hade utlyst en övertidsblockad. Det fanns ingen pilot tillgänglig till denna flygning på grund av denna blockad. Flyget flögs av en pilot som också är en förman, men han anlände försenad från en tidigare flygning. Jag ber verkligen om ursäkt för det besvär den här inställningen orsakat dig.

Eftersom detta anses vara en extraordinär omständighet betalas ingen ersättning.

I hopp om att i viss mån gottgöra det inträffade, erbjuder vi er en kompensation på 150 euro/person som en överenskommelse över det inträffade och förhoppningsvis i viss mån gottgöra det som hänt.

Som ett alternativ för kontantersättningen erbjuder vi er ett varsitt elektroniskt presentkort på 250 euro, eller ett gemensamt presentkort på 500 euro. Presentkortet kan användas som betalmedel för Finnairs flygbiljetter som bokas via vår telefonkundtjänst då avresan sker från ett icke-Euroland. Ifall resan börjar från ett Euroland, kan biljetterna bokas via vår hemsida Flight bookings | select country and language | Finnair Presentkortet är inte personligt, det kan med andra ord även ges till någon annan eller användas för att betala flera personers flygbiljetter. Presentkortet är giltigt i ett års tid."
 

Agö

Medlem
En allmän fråga:

Vid inställt flyg så kan man bli ombokad eller få pengarna tillbaka på betald biljett. Om biljetten återbetalas blir det då någon ersättning för att man inte fick flyga?
Ja, om ditt flyg ställts t.ex. inom sju dagar från det att det skulle gå och under under förutsättning att flygbolaget inte kan erbjuda rerouting så att du kan avresa högst en timme före schemalagd avgång och ankomma högst två timmar efter schemalagd ankomst.

Artikel 5 i förordningen ger att du dels har rätt till återbetalning (artikel 5.1 a som hänvisar till artikel 8) och rätt till kompensation (artikel 5.1 c). Detta har det svamlats om alltför många gånger i denna tråd men ovanstående är det som gäller. Du har också rätt att skicka två telex enligt artikel 9.
 

Agö

Medlem
Här är svaret från Finnair. Fint ändå att betala voucher eller kontant 150 trots att de nu inte behövde det.

Jag kan dock tycka att det är dåligt att ingen kunde ersätta den sjuka piloten, då alla tydligen var inne på övertid. Någon pilot borde det finnas som inte var inne på övertid?

"Enligt EU-förordning 261/2004 betalas ingen ersättning för en inställning/försening som orsakats av extraordinära omständigheter utom Finnairs kontroll om alla rimliga och nödvändiga åtgärder har vidtagits. Sådana omständigheter omfattar väderförhållanden, strejk, lufttrafikrestriktioner och säkerhetsrisker.

Förseningen av ditt flyg AY21 den 27.12.2016 orsakades av sjukdomsfall bland flygpersonalen. Fastän Finnair har stand-by piloter, blev flyget försenat på grund av att Pilotfacket SLL hade utlyst en övertidsblockad. Det fanns ingen pilot tillgänglig till denna flygning på grund av denna blockad. Flyget flögs av en pilot som också är en förman, men han anlände försenad från en tidigare flygning. Jag ber verkligen om ursäkt för det besvär den här inställningen orsakat dig.

Eftersom detta anses vara en extraordinär omständighet betalas ingen ersättning.

I hopp om att i viss mån gottgöra det inträffade, erbjuder vi er en kompensation på 150 euro/person som en överenskommelse över det inträffade och förhoppningsvis i viss mån gottgöra det som hänt.

Som ett alternativ för kontantersättningen erbjuder vi er ett varsitt elektroniskt presentkort på 250 euro, eller ett gemensamt presentkort på 500 euro. Presentkortet kan användas som betalmedel för Finnairs flygbiljetter som bokas via vår telefonkundtjänst då avresan sker från ett icke-Euroland. Ifall resan börjar från ett Euroland, kan biljetterna bokas via vår hemsida Flight bookings | select country and language | Finnair Presentkortet är inte personligt, det kan med andra ord även ges till någon annan eller användas för att betala flera personers flygbiljetter. Presentkortet är giltigt i ett års tid."
Ah, det var en övertidsblockad lagd på alla piloter. Ja, det förändrar ju saken - svårt då att ta in någon annan.
 

Erth

Medlem
Ja, om ditt flyg ställts t.ex. inom sju dagar från det att det skulle gå och under under förutsättning att flygbolaget inte kan erbjuda rerouting så att du kan avresa högst en timme före schemalagd avgång och ankomma högst två timmar efter schemalagd ankomst.

Artikel 5 i förordningen ger att du dels har rätt till återbetalning (artikel 5.1 a som hänvisar till artikel 8) och rätt till kompensation (artikel 5.1 c). Detta har det svamlats om alltför många gånger i denna tråd men ovanstående är det som gäller. Du har också rätt att skicka två telex enligt artikel 9.

Ok

Jag ställer frågan angående min far som skulle flyga ARN - GEV med LOT/Nordica.

Flyget blev först uppskjutet från 09.15 till 11.25. Vid 11 så blev det inställt och nästa ordinarie flyg till GEV är 19.15.

Far min gick iväg utan att ringa till LOT i polen. (Han är 83 år och vet inte vad EU 261 är eller vad rerouting är).

Han ringde resebyrån och köpte en SAS till Kiruna. Hoppade därefter på bussen och kom till GEV 16.00 istället för ursprungliga 11.15.

Vad skall LOT ersätta, dvs vad skall han claima? Vi ser att de har betalat tillbaka den ursprungliga LOT biljettens kostnad.
 
Toppen