Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Diskussion i 'Flygbiljetter' startad av Bamsefar, 21 Augusti 2012.

1. danielhog

danielhog Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Utan att veta så skulle jag gissa att de har tillräckligt bra koll själva för att bara ta säkra case eller något som kan bli prejudicerande och där de själva gjort en bedömning att caset är tillräckligt bra för att stå för finansiell risk själva.

Så hade jag lagt upp mitt företag iaf.

NyfikenGrau gillar detta.
  2. Emilio

Emilio Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag anmälde Finnair till Allmänna Reklamationsnämnden, och har nu fått ett svar från dom som lyder:

De hänvisade mig till Finlands motsvarighet av ARN, Kuluttajariitalautakunta, dvs Consumer Complaint Board. Är det någon som har erfarenhet av att driva ärenden via dom?

danielhog gillar detta.
  3. fly4fun

fly4fun Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Om ärendet är ett EU261 ärende, och du känner att du har rätt, så kan du ju stämma flygbolaget i tingsrätten. Det är inte mycket svårare än ARN, men det kostar ca 800 kr har jag för mig, vilket man så klart får tillbaka om man vinner.

Flygbolag är generellt rädda för domstolar och prejudikat så många ärenden avgörs genom förlikning innan dom tas upp i domstolen.

4. FF#1

FF#1 Medlem

Land:
    Sverige Sverige

Inte ett ljud från Italiens reklamationsnämnd..., efter drygt 3 månader?

går det att dra tillbaka och driva småmål eller skicka till Air help eller motsvarande eller är det kört tills de ha svarat?

5. FF#1

FF#1 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Nå, experter...
    Vad ska brorsan göra nu?

6. EBGGOT

EBGGOT Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Dumfråga som jag borde vet svaret på - Birdstrike går inte under 261/2004 reglerna när det kommer till ersättning? Missade min connection i MUC bara för planet blev 1h sen från GOT. Kapten sa att det var något med birdstrike... blev 6h sen till Spanien!

Vad säger vi ?

7. MrDollar

MrDollar Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Vad tror du själv?
    Visst, kaptenen kan ju alltid göra en Top Gun-manöver när en fågel kommer....

Snälla, tänk lite själv :)

011430121 gillar detta.
  8. EBGGOT

EBGGOT Medlem

Land:
    Sverige Sverige

ja, du begåvade. Verkar inte vara helt självklart.
    snälla, var lite påläst innan du ber mig tänka själv. Tack tack.

Tip! An airline can’t deny you compensation for disruption if the bird strike occurred on an earlier flight - click here to see our previous article on Rotational Delays for further information.

MrDollar gillar detta.
  9. MrDollar

MrDollar Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag ber om ursäkt, såg inte att det var en tidigare flight!
    - Jag ska vara mer påläst nästa gång, jag läste det som att det var ditt plan som fick birdstrike.

Tidigare flight & regler runt det vet jag ingenting om.

Sorry @EBGGOT

011430121 och EBGGOT gillar detta.
  10. asaeke

asaeke Ny medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Hej!
    Ny medlem med lite frågor.

Skulle resa hem från Zakynthos i onsdags. Får kl 20.16 ett meddelande från tui att vi är ombokade och ska lyfta från Zakynthos kl 09.05 till Helsingfors. Där ska vi vänta i 5 timmar innan vi ska flyga vidare till Köpenhamn kl 17.45.
    Ursprungsplanet skulle avgå 14.00 och landa 16.15 i Köpenhamn.
    Varit i kontakt med Jet time som bekräftar att vi kommer att få ersättning för detta.
    Det jag undrar över är storleken på ersättningen. 400 euro/pers då man berömmer det på ursprungs sträckan, men jag tycker att det borde baseras på vår nya sträcka. Eller är det en fråga man ska ta med tui?
    Vår restid förlängdes med 7,5 timme.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!