Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

gjohansson

Medlem
Jag har kollat varje dag from fredag-tisdag (dagen de skickade pengarna till jag fick dem) och det blir 197 euro varje dag. (MasterCard exchange, som Ica använder sig av).

Jag har ringt Ica Banken och de kan bara se de konstiga sifforna och att det är en bankgirobetalning (alltså svensk betalning), inget mer!

@freppa87 och @fcx den summan ni fick, slutade den också på .00? Min summa var 2118.00 och det är nog det märkligaste. Ska man överföra från euro till sek så är det ju 99 % sannolikhet att det slutar på något annat än .00, tex 2118.19 eller 2118.74.
Fast om de fört över i svenska pengar så har de nog omvandlat med sin egen kurs och inte brytt sig nämnvärt om vad din bank har för kurs.
Sen igen att de avrundar beloppet är nog inte så konstigt det heller.
Att banken inte kan se mer heller är tyvärr ganska typiskt, det hanteras som en kontoöverföring fast det går via bankgirocentralen, vårt företag höll på i över året innan vi fick det att funka tillfredställande när vi flyttade betalningarna till att hanteras i Tyskland.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Gus

Medlem
Fast om de fört över i svenska pengar så har de nog omvandlat med sin egen kurs och inte brytt sig nämnvärt om vad din bank har för kurs.
Sen igen att de avrundar beloppet är nog inte så konstigt det heller.
Att banken inte kan se mer heller är tyvärr ganska typiskt, det hanteras som en kontoöverföring fast det går via bankgirocentralen, vårt företag höll på i över året innan vi fick det att funka tillfredställande när vi flyttade betalningarna till att hanteras i Tyskland.
Tack, det låter logiskt! Så du menar att ett tänkbart scenario är att tyskarna omvandlade till sek direkt och sedan skickade betalningen till mitt konto via bankgirocentralen? Egentligen borde jag släppa det här, jag är bara glad jag fick mina pengar (även fast jag tror jag är berättigad till mer pengar).

Om Lufthansa har en egen valutakurs så köper jag gärna flygbiljetter av dem till den kursen, det är en bra kurs för oss svenskar :)
 

ekf

Medlem
Så du menar att ett tänkbart scenario är att tyskarna omvandlade till sek direkt och sedan skickade betalningen till mitt konto via bankgirocentralen?
När jag fick ersättning för trasig väska av Lufthansa häromåret så blev jag uppringd av Lufthansa som (efter diskussion) beslutade att betala ut 50 EUR, agenten talade i samma mening om hur många SEK jag skulle få. Det tycker jag talar för teorin ovan... Pengarna kom ett bra tag senare...
 
  • Gilla
Reactions: Gus

freppa87

Medlem
Jag har kollat varje dag from fredag-tisdag (dagen de skickade pengarna till jag fick dem) och det blir 197 euro varje dag. (MasterCard exchange, som Ica använder sig av).

Jag har ringt Ica Banken och de kan bara se de konstiga sifforna och att det är en bankgirobetalning (alltså svensk betalning), inget mer!

@freppa87 och @fcx den summan ni fick, slutade den också på .00? Min summa var 2118.00 och det är nog det märkligaste. Ska man överföra från euro till sek så är det ju 99 % sannolikhet att det slutar på något annat än .00, tex 2118.19 eller 2118.74.
Japp slutade också på ,00 båda gångerna. Reagerade också på att EUR-SEK-kursen var dålig, men å andra sidan glad att dom betalade så pass snabbt.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Gus

Medlem
Japp slutade också på ,00 båda gångerna. Reagerade också på att EUR-SEK-kursen var dålig, men å andra sidan glad att dom betalade så pass snabbt.
När jag fick ersättning för trasig väska av Lufthansa häromåret så blev jag uppringd av Lufthansa som (efter diskussion) beslutade att betala ut 50 EUR, agenten talade i samma mening om hur många SEK jag skulle få. Det tycker jag talar för teorin ovan... Pengarna kom ett bra tag senare...

Ja, eftersom det är bristfällig info på överföringen så talar allt för det.
Tack allihopa! :) Case closed!

Det är ganska ironiskt att jag för några år sedan skickade feedback på att salladen på sträckan fra-arn (business) var alltför liten och smaklös, då fick jag 100 euro i voucher i deras webshop. Och när jag nu blev nedgraderad på samma sträcka och inte ens fick sitta i business class så fick jag samma summa, 100 euro. :D
 
Har försökt googla om det finns några allmänna riktlinjer eller prejudicerande fall gällande hur snabbt flygbolagen måste kunna boka om passagerare vid inställda flyg? Vad jag förstår finns det inte ännu men EU-kommissionen föreslog tidigare 12h som gräns innan flygbolag måste vända sig till andra bolag för ombokning. Ser i tråden att SAS t.ex. verkar ha 24h som gräns.

Undrar därför att mitt Norwegian-flyg blev inställt av tekniska orsaker och nästa möjliga avgång var nästa dag cirka 12h senare. Fick därför själv boka annat bolag. Räknar kallt med att nekas ersättning för biljettkostnaderna men är det någon som jag kan driva eller har Norwegian gjort det som krävs av dem?
 

SK989

Medlem
I november ifjol skulle jag flugit med SK589 Arlanda-Bryssel. Kvällen före jag skulle åka får jag ett SMS från SAS om att flygningen är inställd. Inga besked om ombokning. Jag får inte tag på någon på SAS under kvällen så jag åker till Arlanda på morgonen ändå. Väl på Arlanda får jag välja mellan att åka till Bryssel från Bromma med Brussels Airlines och komma fram på kvällen eller att åka till Amsterdam på morgonen och ta tåget därifrån till Bryssel. Jag väljer Amsterdam och tåget eftersom jag då kommer fram snabbare till Bryssel. Jag kom fram ca 4 timmar senare än jag skulle ha gjort med SK589.

Skälet till den inställda flygningen var en vild strejk hos personalen vid det bolag som sköter marktjänsterna åt SAS på Bryssels flygplats. Strejken hade pågått i flera dagar. Bryssels flygplats var emellertid inte stängd då det största bolaget som sköter marktjänster på flygplatsen jobbade som vanligt, dvs. merparten av flygen gick normalt - t.ex. med Brussels Airlines och Lufthansa.

Jag begärde ersättning från SAS för tågbiljetterna mellan Amsterdam och Bryssel samt kompensation för inställd flygning enligt EU 261/2004. Jag menade att oaktat om strejken var att se som en extraordinär händelse har inte SAS vidtagit alla rimliga åtgärder för att hindra att flyget ställdes in. T.ex hade SAS kunnat anlita samma marktjänstbolag som Brussels Airlines eller Lufthansa. SAS betalade för tågbiljetterna men sa nej till kompensation enligt EU261/2004 med motiveringen att det 1) vore strejkbryteri att anlita ett annat marktjänstbolag och 2) det hade ändå inte funkat att göra så. Jag undrade om SAS ens frågat något annat marktjänstbolag i Bryssel men fick inget svar annat än "det funkar inte så". Jag vände mig då till ARN och idag kom beslutet:

ARN ger mig rätt. ARN tar inte ställning till om strejken var en extraordinär händelse eller inte utan konstaterar att oavsett detta så har inte SAS visat att man vidtagit alla rimliga åtgärder för att hindra att flyget ställdes in. ARN rekommenderar därför SAS att betala 250 euro.

Kanske kan vara kul för andra att veta hur SAS ställde sig till ARN:s beslut i mitt fall. Efter att det gått mer än en vecka från att ARN skickat sitt beslut hade jag inte hört ett knyst ifrån SAS. Jag mejlade då till SAS och frågade om de skulle följa ARN:s rekommendation eller inte. Ytterligare en vecka senare har jag fortfarande inte hört något från SAS, men idag kom det en insättning från SAS till mitt bankkonto motsvarande 250 euro.
 

Ano

Medlem
Hypotetisk frågeställning.
Om man har en genomgående bokning BOS-CPH-ARN-KRN, (alla flighter med SAS), där flighten CPH-ARN blir försenad så att man, låt säga, blir 3h15min försenad till destinationen (KRN).
- Kan man då göra anspråk på ersättning för sträckan CPH-KRN. Eller räknas alltesammans från utgångspunkten (BOS), och att man därmed måste bli 4h+ försenad för att någon ersättning skall kunna utgå?
 

Tonton

Medlem
Hypotetisk frågeställning.
Om man har en genomgående bokning BOS-CPH-ARN-KRN, (alla flighter med SAS), där flighten CPH-ARN blir försenad så att man, låt säga, blir 3h15min försenad till destinationen (KRN).
- Kan man då göra anspråk på ersättning för sträckan CPH-KRN. Eller räknas alltesammans från utgångspunkten (BOS), och att man därmed måste bli 4h+ försenad för att någon ersättning skall kunna utgå?
Räknas från Boston.
 
Toppen