Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Diskussion i 'Flygbiljetter' startad av Bamsefar, 21 Augusti 2012.

  1. toer00

    toer00 Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Exakt samma sak för oss, de läser inte vad man skriver, alltid goddag yxskaft...
    Men nu har jag gått vidare till ARN...
     
  2. SK989

    SK989 Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    I november ifjol skulle jag flugit med SK589 Arlanda-Bryssel. Kvällen före jag skulle åka får jag ett SMS från SAS om att flygningen är inställd. Inga besked om ombokning. Jag får inte tag på någon på SAS under kvällen så jag åker till Arlanda på morgonen ändå. Väl på Arlanda får jag välja mellan att åka till Bryssel från Bromma med Brussels Airlines och komma fram på kvällen eller att åka till Amsterdam på morgonen och ta tåget därifrån till Bryssel. Jag väljer Amsterdam och tåget eftersom jag då kommer fram snabbare till Bryssel. Jag kom fram ca 4 timmar senare än jag skulle ha gjort med SK589.

    Skälet till den inställda flygningen var en vild strejk hos personalen vid det bolag som sköter marktjänsterna åt SAS på Bryssels flygplats. Strejken hade pågått i flera dagar. Bryssels flygplats var emellertid inte stängd då det största bolaget som sköter marktjänster på flygplatsen jobbade som vanligt, dvs. merparten av flygen gick normalt - t.ex. med Brussels Airlines och Lufthansa.

    Jag begärde ersättning från SAS för tågbiljetterna mellan Amsterdam och Bryssel samt kompensation för inställd flygning enligt EU 261/2004. Jag menade att oaktat om strejken var att se som en extraordinär händelse har inte SAS vidtagit alla rimliga åtgärder för att hindra att flyget ställdes in. T.ex hade SAS kunnat anlita samma marktjänstbolag som Brussels Airlines eller Lufthansa. SAS betalade för tågbiljetterna men sa nej till kompensation enligt EU261/2004 med motiveringen att det 1) vore strejkbryteri att anlita ett annat marktjänstbolag och 2) det hade ändå inte funkat att göra så. Jag undrade om SAS ens frågat något annat marktjänstbolag i Bryssel men fick inget svar annat än "det funkar inte så". Jag vände mig då till ARN och idag kom beslutet:

    ARN ger mig rätt. ARN tar inte ställning till om strejken var en extraordinär händelse eller inte utan konstaterar att oavsett detta så har inte SAS visat att man vidtagit alla rimliga åtgärder för att hindra att flyget ställdes in. ARN rekommenderar därför SAS att betala 250 euro.
     
    Tonton, oneM, Gus och 9 andra gillar detta.
  3. Trox

    Trox Medlem

    Jag fick faktiskt ersättning från TAP. Hade bokat två separata biljetter, en award i C och en eco för pengar (jag offrade mig att sitta i eco då jag inte pallar att utsätta en oskyldig för obehaget).

    Jag registrerade två separata ärenden då det var olika biljettnummer. TAP godkände kravet för businessbiljetten, men nekade den i ekonomi. När jag påpekade det orimliga i detta så ändrade de sig. Fyra månader handläggning.
     
    Gus gillar detta.
  4. Fredrik Schytt

    Fredrik Schytt Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Hej,

    Jag fick också nej (2 personer) på just denna flight med ifrån SAS, Så dela gärna med dig svaret ifrån ARN. Det vore mycket tacksamt.
     
  5. Agö

    Agö Medlem

    Ort:
    CPH
    Land:
    Sverige Sverige
    Precis så ska det vara. Kumulativa villkor. Det är en tung bevisbörda.
     
    toer00 gillar detta.
  6. Gus

    Gus Medlem

    Hur går det med er downgrade? SAS bokade om oss under strejken på Lufthansa business arn-fra. Vid check in står det "business stand by" på biljetten och vid gate berättar personalen att vi blivit nedgraderade till Economy. SAS säger nu i efterhand att de inte kan kompensera oss eftersom SAS ju bokade om oss i bokningsklass C, business. Lufthansa customer relations säger att det hela är SAS fel eftersom det var de som ombokade oss. o_O Jag talar skapligt bra engelska men tycker det är svårt att argumentera med en indier med tysk brytning på en knacklig telefonlinje.

    Tillslut blev jag erbjuden 100 euro i kompensation som "Good will" (har ej nått mitt konto ännu). Visst borde det vara Lufthansa som ska ersätta mig, som @fcx nämnt i en annan tråd? 100 euro är jag ändå rätt nöjd med men har jag laglig rätt till mer? Det hela är ändå fult agerat av Lufthansa, att ta betalt för business av SAS men sen bara ge mig Economy :confused:.
     
  7. oneM

    oneM Medlem

    Ort:
    Uppsala/Malaga
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag har min far som åkte med Turkish och blev försenad där jag är lite osäker på om vi har ett case eller inte, men är övertygad om att någon här kan komma med input.

    20FEB-19: TK1304 AGP-IST, Planerad departure 17:45 men avgår 21:47 och landar 04:13 (21FEB) (Scheduled 00:05)
    21FEB-19: TK168 IST-SGN, Planerad departure 02:30 men avgår 05:03

    Anledningen till både föreseningarna ska ha varit dimma som låg över IST, när han landade var det kaos på flygplatsen och han blev ombedd att gå ut och till ombokning där det var totalt kaos. Efter ca 3h i kö försöker han presentera flera alternativ som han hittat för att ta sig till destinationen men får en hotell natt och blir ombedd att uppsöka dom igen under morgondagen för ombokning.
    Han blir morgonen efter ombokad till Lufthansa och kommer fram ca 24 timmar sent till destinationen finns det något case för EC 261?
     
  8. taxvalp

    taxvalp Medlem

    Ort:
    Uppsala
    Land:
    Sverige Sverige
    Om orsaken är dimma så är det svårt att skylla på flygbolaget. Uppehället ska förstås Turkish stå för men någon extra ersättning finns det knappast skäl för att kräva.
     
    oneM gillar detta.
  9. oneM

    oneM Medlem

    Ort:
    Uppsala/Malaga
    Land:
    Sverige Sverige
    Tack för snabbt o tydligt svar!
     
    taxvalp gillar detta.
  10. Gus

    Gus Medlem

    Någon som fått ersättning av Lufthansa någon gång? Vad stod det för avsändare på kontoutdraget? Jag väntar på 200 euro från Lufthansa för en nedgradering från business till economy. Igår fick jag in 2118,00 kr på mitt konto. Som referens står det bara 1-XXXXXXXXXX. Siffrorna är helt random förutom de 4 sista siffrorna som är de 4 sista siffrorna på mitt bankkonto.

    Enligt min bank är det en bankgirobetalning och det är således gjort i svenska kronor. Har Lufthansa någon svensk filial som de kan ha fört över pengarna via? Summan stämmer heller inte, 2118 kr motsvarar endast 197 euro o_O. Det är inte de tre eurosen jag hakar upp mig på utan jag undrar vem avsändaren är? Det borde vara Lufthansa eftersom jag inte väntar på något annat belopp i den storleken men det är alltför många parametrar som inte stämmer.
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×