Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Diskussion i 'Flygbiljetter' startad av Bamsefar, 21 Augusti 2012.

1. toer00

toer00 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Exakt samma sak för oss, de läser inte vad man skriver, alltid goddag yxskaft...
    Men nu har jag gått vidare till ARN...

2. SK989

SK989 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    I november ifjol skulle jag flugit med SK589 Arlanda-Bryssel. Kvällen före jag skulle åka får jag ett SMS från SAS om att flygningen är inställd. Inga besked om ombokning. Jag får inte tag på någon på SAS under kvällen så jag åker till Arlanda på morgonen ändå. Väl på Arlanda får jag välja mellan att åka till Bryssel från Bromma med Brussels Airlines och komma fram på kvällen eller att åka till Amsterdam på morgonen och ta tåget därifrån till Bryssel. Jag väljer Amsterdam och tåget eftersom jag då kommer fram snabbare till Bryssel. Jag kom fram ca 4 timmar senare än jag skulle ha gjort med SK589.

Skälet till den inställda flygningen var en vild strejk hos personalen vid det bolag som sköter marktjänsterna åt SAS på Bryssels flygplats. Strejken hade pågått i flera dagar. Bryssels flygplats var emellertid inte stängd då det största bolaget som sköter marktjänster på flygplatsen jobbade som vanligt, dvs. merparten av flygen gick normalt - t.ex. med Brussels Airlines och Lufthansa.

Jag begärde ersättning från SAS för tågbiljetterna mellan Amsterdam och Bryssel samt kompensation för inställd flygning enligt EU 261/2004. Jag menade att oaktat om strejken var att se som en extraordinär händelse har inte SAS vidtagit alla rimliga åtgärder för att hindra att flyget ställdes in. T.ex hade SAS kunnat anlita samma marktjänstbolag som Brussels Airlines eller Lufthansa. SAS betalade för tågbiljetterna men sa nej till kompensation enligt EU261/2004 med motiveringen att det 1) vore strejkbryteri att anlita ett annat marktjänstbolag och 2) det hade ändå inte funkat att göra så. Jag undrade om SAS ens frågat något annat marktjänstbolag i Bryssel men fick inget svar annat än "det funkar inte så". Jag vände mig då till ARN och idag kom beslutet:

ARN ger mig rätt. ARN tar inte ställning till om strejken var en extraordinär händelse eller inte utan konstaterar att oavsett detta så har inte SAS visat att man vidtagit alla rimliga åtgärder för att hindra att flyget ställdes in. ARN rekommenderar därför SAS att betala 250 euro.

oneM, Gus, Ljungstrom89 och 8 andra gillar detta.
  3. Trox

Trox Medlem

Jag fick faktiskt ersättning från TAP. Hade bokat två separata biljetter, en award i C och en eco för pengar (jag offrade mig att sitta i eco då jag inte pallar att utsätta en oskyldig för obehaget).

Jag registrerade två separata ärenden då det var olika biljettnummer. TAP godkände kravet för businessbiljetten, men nekade den i ekonomi. När jag påpekade det orimliga i detta så ändrade de sig. Fyra månader handläggning.

Gus gillar detta.
  4. Fredrik Schytt

Fredrik Schytt Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Hej,

Jag fick också nej (2 personer) på just denna flight med ifrån SAS, Så dela gärna med dig svaret ifrån ARN. Det vore mycket tacksamt.

5. Agö

Agö Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Precis så ska det vara. Kumulativa villkor. Det är en tung bevisbörda.

toer00 gillar detta.
  6. Gus

Gus Medlem

Hur går det med er downgrade? SAS bokade om oss under strejken på Lufthansa business arn-fra. Vid check in står det "business stand by" på biljetten och vid gate berättar personalen att vi blivit nedgraderade till Economy. SAS säger nu i efterhand att de inte kan kompensera oss eftersom SAS ju bokade om oss i bokningsklass C, business. Lufthansa customer relations säger att det hela är SAS fel eftersom det var de som ombokade oss. o_O Jag talar skapligt bra engelska men tycker det är svårt att argumentera med en indier med tysk brytning på en knacklig telefonlinje.

Tillslut blev jag erbjuden 100 euro i kompensation som "Good will" (har ej nått mitt konto ännu). Visst borde det vara Lufthansa som ska ersätta mig, som @fcx nämnt i en annan tråd? 100 euro är jag ändå rätt nöjd med men har jag laglig rätt till mer? Det hela är ändå fult agerat av Lufthansa, att ta betalt för business av SAS men sen bara ge mig Economy :confused:.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!