Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Diskussion i 'Flygbiljetter' startad av Bamsefar, 21 Augusti 2012.

1. marbe166

marbe166 Medlem

Snabb hantering, sådant uppskattas.

Gus gillar detta.
  2. aruba1

aruba1 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Flög med Lufthansa från FRA-DEL förra helgen. Förseningen blev en timme vilket ledde till att vi missade vår nästa flight till PNQ. Vi blev ombokade och kom fram 6 timmar och 20 minuter efter utsatt tid. Förseningen till DEL berodde på att flighten måste ta en omväg pga av konflikten mellan Indien och Pakistan. Denna konflikt har pågått sedan slutet av februari vilket cabin crew bekräftade, men trots det verkar Lufthansa ändå boka passagerare med kort connection time i DEL. Vi köpte genomgående resa till PNQ från Lufthansa bara 10 dagar före avresa. Antar att vi har ett 261/2004 case? Men jag utgår ifrån att Lufthansa kommer att hänvisa till att konflikten är extraordinär. Ur mitt perspektiv är konflikten inte extraordinär då Lufthansa kände till detta när vi köpte våra biljetter. Vad säger expertisen på BC?

Last edited: 11 Maj 2019
  3. fly4fun

fly4fun Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Lufthansa kommer knappast hålla med i första taget.
    Man kan ta det en vända med ARN, men Lufthansa följer sällan ARN's utslag och dessutom är ARN ganska fega.
    Min personliga gissning är att bästa lösningen är stämning i tingsrätten. Jag skulle gissa att Lufthansa blir rädda för ett prejudikat som kan bli väldigt kostsamt i framtiden, så dom kommer erbjuda förlikning.

Gus och aruba1 gillar detta.
  4. ejm

ejm Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Hej,

Min sambo och hennes mor fick sin hemresa med Norwwgian från Barcelona till Stockholm inställd och blev ombokade först till samma flyg dagen efter men den blev också inställt vilket gjorde att de bokades om till kvällsflighten. Så istället för att åka på lördag morgon lämnade de nu Barcelona söndag eftermiddag.

De skickade in claim om €400per person utöver kvitton för hotel o mat.

Nu svarar Norwegian att pga att EU:s flygmyndigheter beslutat att 737 Max ej får flyga så ska detta ses som extra ordinära omständigheter och att någon ersättning ej ska utgå.

Denna resa bokades i mitten av April och flighten ställdes in mindre än 24h innan avgång. Max fick väl flygförbud i början på Mars?

Är detta verkligen extra ordinära omständigheter??
    Om inte, förslag på svar till Norwegian?

5. Homer

Homer Medlem

Finns ju ett antal fall med Dreamliner där Norwegian hävdat samma sak och tvingats betala

fly4fun, aruba1 och ejm gillar detta.
  6. palmen

palmen Moderator

Land:
    Sverige Sverige
    Det där är intresserad extraordinärt på något sätt. På dom igen bara. Annars får du ta det till ARN eller något av bolagen som driver in detta.

7. Homer

Homer Medlem

Så svarade SAS på nedgradering (tvingad köpa Norwegian biljett) inte direkt förvånad.
    Ombokning till norsken i samma bokningsreferens är naturligtvis omöjligt.

Då detta är en extraordinär omständighet där vi inte hade möjlighet att boka om våra kunder, har vi inte möjlighet att ersätta för nedgraderingen i den nyinköpta biljetten. Detta då nedgraderingen ska ske efter en ombokning av ursprungsresan (i samma bokningsreferens) för att våra kunder ska vara berättigade till ersättning, bokar kunderna av resan så säger de också upp kontraket med SAS och därför tillkommer det ingen ersättning i enlighet med EU261/2004.

8. taxvalp

taxvalp Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Uppdatering: Jag har som sagt anmält till ARN men SAS har ej svarat trots påminnelse. I praktiken bör det ju betyda att ARN går på min linje och rekommenderar ersättning men det håller ju då inte som ”prejudikat”. Hur har det gått för er andra?

Ping @fly4fun @KED

danielhog gillar detta.
  9. aldrighemma

aldrighemma Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Vi har fått två nej av SAS, men inte gått vidare till ARN än. Kommer dock göra det snart.
    Lätt irriterande att SAS som vanligt inte ens läser det man skriver, det blir verkligen goddag yxskaft svar man får tillbaka.

Gus och toer00 gillar detta.
  10. fly4fun

fly4fun Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag har skickat in till ARN och SAS svarade till ARN här om dagen. Trots min ingående förklaring om att det var annat plan, annan rutt och att flygplanet saknade räckvidd så svarade SAS uteslutande att det var bridstrike och menar att dom ej ska betala för birdstrike. Jag är 99% säker på att ARN kommer döma till min fördel. Sakfrågan är inte om det var birdstrike eller inte utan att det var annat plan på annan rutt.

upload_2019-5-15_7-53-12.png
    upload_2019-5-15_7-53-36.png

taxvalp och Jönsson gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!