Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Diskussion i 'Flygbiljetter' startad av Bamsefar, 21 Augusti 2012.

1. drW

drW Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Swiss vägrar i sten ta på sig ansvar. Såg på flygadvokatens hemsida om ett fall som liknade mitt lite där Swiss förlorade i hovrätten. Intressant att fall drivs i svensk domstol.
    Vilken indrivningsbyrå rekommenderas?

2. Homer

Homer Medlem

Vore intressant att se statistik på hur ofta de vinner, för även om de bara åtar sig fall de
    tror de kan vinna så gör det knappast alltid.

3. Homer

Homer Medlem

Flygbolagen betalar ju uppenbarligen inte annat än om de döms i lokal domstol.
    Ryanair strejken har ju varit uppe i domstol i ett halvdussin länder redan, för samma sak.

4. Resetokig

Resetokig Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Det här var intressant. Vi skickade in en claim i lördags och det har såklart inte hänt någonting än. Det fanns inget att fylla i online för nedgradering så jag skickade även iväg email till fyra olika adresser jag hittade, men vi har inte fått något svar där heller. Jag antar att de inte ersätter oss utan påminnelse.
    Vart ska jag vända mig om de inte betalat ut ersättning för nedgraderingen inom 7 dagar?

5. Homer

Homer Medlem

Det är väl som ARN som vanligt, mer oklart hur man ska kompenseras för dröjsmålet.
    Vad man kan anses berättigad till.

Jo det gör det faktiskt, men inte helt uppenbart för det är ju SAS det handlar om.

SAS nedgradering.jpg

danielhog gillar detta.
  6. Resetokig

Resetokig Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Tack för hjälpen @Homer ! Då får vi skicka in ett separat ärende och börja om räkningen från idag. Helt och hållet vår miss!

7. danielhog

danielhog Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Gissar på räntelagen? Då inget annat avtalats?

8. Gus

Gus Medlem

Jag skickade in en claim till Lufthansa rörande en nedgradering på arn-fra i samband med SAS-strejken för en dryg vecka sen. Lufthansa ringde mig häromdagen för ytterligare detaljer men sen har jag inte hört någonting.

9. freppa87

freppa87 Medlem

Kan uppdatera kring mitt case med Lufthansa angånde försening på hemresa MCO-FRA-ARN den 30/4. Vi blev totalt 3,5h sen hem eftersom vi missade vår connection i Frankfurt. Skickade in claim via mailadressen som tidigare nämts här (customer.relations@lufthansa.com) den 3:e maj och fick idag svar att ersättning ges (halv ersättning 300€ per passagerare då förseningen översteg 3h men under 4h). Pågick lite dialog under tiden med att skicka in en power of attorney (claim gällde fler personer) och lite andra kompletterande uppgifter. Snabb handläggning av Lufthansa!

Nu ska vi bara göra downgrade- (sista sträckan blev Economy istället för Business) samt bagageersättning då dom haft sönder en av bagagen.

Gus, Von Wiffen och marbe166 gillar detta.
  10. Resetokig

Resetokig Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Skönt att ni får ersättning från Lufthansa! Vi var med om liknande strulig ersättningsresa. Vi åkte med American Airlines och blev 3h sena, men EU261 täcker inte American Airlines med utresa från USA. Vi mailade ändå och blev erbjudna ersättning i form av en voucher. Efter lite googling har vi insett att vouchern inte går att använda från Europa...

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!