Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Canadien

Medlem

Right to care
When a flight disruption occurs and you’re stuck waiting for the airline to get you back on track toward your destination, you’re entitled to a number of essentials, depending on your flight details.

The carrier must provide you with:

  • Meals and refreshments during the delay
  • Access to communications, including two telephone calls, telex or fax messages, and emails
  • If overnight accommodations are necessary, they must provide you with a hotel room and transportation to and from the airpor
 
Råkade ut för en försening med BA på rutten GOT-LHR-BKK-KBV. GOT flighten blev 38 minuter sen till LHR vilket gjorde att vi missade vår connection till BKK. Blev mat, dryck och hotell i London på BAs bekostnad. Har skickat in en claim men BA hävdar dåligt väder...
MEN det jag minns från den dagen var att det knappt var några förseningar alls. Dagen innan och möjligtvis något på morgonen men inte på eftermiddagen/kvällen.

För att återigen hävda mitt case mot BA måste jag visa att alla andra flygbolag kunde flyga på utsatt tid. Har varit i kontakt med Swedavia som menar att dem inte kan ge mig statistik på flygavgångar bakåt i tiden.

Vänder mig till er forum medlemmar. Är det någon som har tips på hur jag kan få tillgång till informationen? Eller är det någon som har tillgång till flightstats.com och kan göra en simpel check?

Vi hade avgångstid 18.40 den 4 februari 2019 från GOT till LHR.

Tack på förhand medlemmar :)
 
  • Gilla
Reactions: Gus

LPC123

Medlem
God morgon.
Jag läser men blir inte riktigt säker på vilka rättigheter man har vid inställt flyg. Vi skulle åkt med LH 401 från JFK till FRA måndag 21/4 men det ställde dom in. Ombokade till SK 910 EWR CPH direkt och vi landade 1 timma senare på CPH än vi skulle gjort på FRA. Kan vi söka EU 261 då?
 

mha321

Medlem
God morgon.
Jag läser men blir inte riktigt säker på vilka rättigheter man har vid inställt flyg. Vi skulle åkt med LH 401 från JFK till FRA måndag 21/4 men det ställde dom in. Ombokade till SK 910 EWR CPH direkt och vi landade 1 timma senare på CPH än vi skulle gjort på FRA. Kan vi söka EU 261 då?
Vad var din slut destination och hur mycket försenad var du dit? Det är väl den som räknas?
Edit: låter som cph var slut destination? Så du kom då faktiskt fram tidigare än du annars skulle gjort?
 

LPC123

Medlem
Varför skulle man få kompensation för det :) du fick ju ett bättre alternativ...

Däremot om flyget från new york avgick tidigare än det du var bokad på från början kan det finnas möjlighet till kompensation för det.

Nej sant men fick en känsla att om det var inställt så utgick det kompensation då det var pga lite bokat och dom ställde in natten innan
 

Hachans

Medlem
Nej sant men fick en känsla att om det var inställt så utgick det kompensation då det var pga lite bokat och dom ställde in natten innan

Fast det har ingen betydelse. Du kom fram innan utsatt tid med ett bättre alternativ än Lufthansa. På vilket sätt har du blivit lidande?

Detta är ett utmärkt exempel på kompensationshets som gör det mycket svårare att söka kompensation i legitima fall.
 

SK989

Medlem
Nej sant men fick en känsla att om det var inställt så utgick det kompensation då det var pga lite bokat och dom ställde in natten innan

Även om ett flyg är inställt p.g.a. något som flygbolaget råder över (dvs. det är inte extraordinära omständigheter) så får man ingen kompensation om man blir ombokad till ett flyg som går högst en timme tidigare än ursprungsflightens avgångstid och man kommer fram högst två timmar senare till sin slutdestinationen än vad man skulle gjort om ursprungsflighten inte var inställd. Dvs. om SAS-flyget från New York till CPH som du blev ombokad till avgick mer än en timme före avgångstiden för det inställda Lufthansa-flyget från New York så har du rätt till kompensation, även om du kom fram före den tid du egentligen skulle kommit fram till CPH. Ersättningen blir då 50% lägre, dvs. 300 euro.
 
Toppen