Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

KED

Medlem
Ser ju onekligen ut som att dom kommer att tvärvägra ersättning för SK940 17MAR19 :(
Jag lämnade just in en claim för svärmor, men räknar förstås med att få nej som er andra... Någon som lämnat in denna flight till airhelp ?
(Ping @fly4fun @KED)
Jag började med att söka kompensation för missad 5h arbetstid i loungen och nedgradering på en delsträcka i ombokningen, vilket jag fick för det senare. Har tänkt att begära ersättning enligt EU261/2004 och sedan antagligen skicka det vidare till ARN men inte kommit mig för att göra det ännu.
 

Pontus_E

Ny medlem
Var det inte bara hotet om ARN som fick dem att betala ut?
Så var det nog.
2019-03-06 Skickade ARN "Begäran om svar...Vi vill ha svaret senast den 20 mars 2019" til Novair.
2019-03-25 skickade ARN "Påminnelse om svar
Vi har tidigare bett företaget att svara på anmälan. Vi har inte fått något svar.
Vad händer om vi inte får svar?
Om vi inte hört av företaget senast den 4 april 2019 kommer nämnden att avgöra ärendet ändå. Vi utgår då
från de uppgifter som anmälaren har lämnat."
Samma dag kom mejl från Novair: "Novair tillmötesgår ditt krav på ersättning för själva flygförseningen med 400EUR per person. Vänligen återkom med dina bankuppgifter..."

Så ärendet kom aldrig upp i ARN, ska ju annars ta minst 6 månader.

Så dom vek ner sig alltså, så slapp dom en pinne i statistiken över fällningar i ARN.
 

WF789

Medlem
Opplevde det samme da jeg hjalp et familiemedlem med klage til Norwegian og flyklagenemnda i Norge. Norwegian avviste to ganger, men da jeg sendte saken til flyklagenemnda kom det ganske kjapt epost fra begge steder at Norwegian gav seg uten behandling. (Krevde standardkompensasjon på €250 og ny flybillett til NOK 5500,- dekket.)
 

fly4fun

Medlem
Ser ju onekligen ut som att dom kommer att tvärvägra ersättning för SK940 17MAR19 :(
Jag lämnade just in en claim för svärmor, men räknar förstås med att få nej som er andra... Någon som lämnat in denna flight till airhelp ?
(Ping @fly4fun @KED)

Jag skickade precis in ärendet till ARN med nedanstående info + skärmdump på flyghistorik från FR24.

Ca 15 h innan hemresan kom ett SMS att flighten ställts in. Ca 9 h innan hemresan kom ett SMS att vi bokats om till 24h senare flight. Eftersom båda resenärerna hade bråttom hem letade jag själv fram en annan hemresa samma dag med Star Alliance via Denver men SAS ville inte boka det p.g.a. "annan bokningsklass".

Anledningen till att SK939 (ARN-LAX) och därefter vår flight SK940 (LAX-ARN) ställts in uppgavs "bird-strike". Det stämmer att ett annat av SAS flygplan (LN-RKN) haft en bird-strike men det var ett plan på väg från ORD (Chicago) till ARN. LN-RKN används inte alls på rutten mellan ARN-LAX. SAS använde "vårat" flygplan som skulle flyga ARN-LAX-ARN (LN-RKT) som ersättning för att täcka upp LN-RKN's tidtabell och därmed blev LAX-rutten utan flygplan.

Så anledningen till att SK940 ställdes in var inte bird strike, utan omdisponering av flygplan tidigare under dagen.

Som bakgrund kan nämnas att SAS har en flotta av 8 st långdistansplan av typen Airbus A330-300. 4 av flygplanen är "äldre" (ca 15-16 år) och har max startvikt (MTOW) - 233 ton. 4 av flygplanen är mycket nyare (ca 3 år) och har en högre startvikt (MTOW) - 242 ton. Den extra vikten utgörs av mer bränsle som ger flygplanet längre räckvidd och gör det möjligt att flyga till t.ex. USA's västkust. Det är enbart dom 4 nya flygplanen som används till LAX/SK939/SK940 (LN-RKR, LN-RKS, LN-RKT, LN-RKU). Flygplanet som haft bird-strike (LN-RKN) är ett äldre flygplan som ej har räckvidd att nå LAX. Så ursäkten bird-strike håller inte alls i detta fall.
 

Tur-Ture

Medlem
Kan jag ha ett case här?

Flög med Thai TG963 till BKK via HKT (mycket trevlig flygning med endast 54 pax i hela planet till HKT, sen kom det på ca 200 ryssar o indier så det blev fullt). Nåväl, vi blev en timme sena ut från Arlanda pga något strul med tankningen så jag missade min anslutning till Taipei med ett par minuter. Blev ombokad till Evaair och kom fram ca 10 timmar försenad, Thai gav mig mat och ett rum på flygplatshotellet under väntan.
Det planerade bytet i BKK (som jag missade) var väldigt tight, bara 55 minuter. Men eftersom hela resan var bokad på Thais hemsida så borde väl bytet vara ganska säkert i normala fall.

Men har jag nån chans till ersättning?
Förseningen var pga tankningen på Arlanda (utom Thais kontroll)
Även om TG963 inte går att boka som HKT-BKK så gick den i praktiken från HKT (alltså utanför EU)
Hur är Thai på att betala ut mot EU261 rent generellt?

Känns som jag har för många parametrar emot mig här...
 

ekf

Medlem
Förseningen var pga tankningen på Arlanda (utom Thais kontroll)
Med risk för att jag inte är helt insatt i tankning, men hur tänker du att det var utom Thais kontroll? Tankningen sköts väl av ett företag som Thai anlitat att tanka, lite som ground handling... Eller är det Swedavia som har monopol på att tanka plan på Arlanda?
Även om TG963 inte går att boka som HKT-BKK så gick den i praktiken från HKT (alltså utanför EU)
Jag antar att du bokat ARN-BKK-TPE, där ARN-BKK inkluderade ett tekniskt stopp i HKT. Då förseningen orsakades redan på Arlanda så skedde det definitivt på en sträcka ut ur EU och då gäller EU261/2004 alla flygbolag.
Blev ni ytterligare försenade från HKT (dvs mer än ut från ARN?
 

Tur-Ture

Medlem
Stämmer, det var bara ett tekniskt stopp i HKT. Det var tänkt att vara 2 timmar, man kapade ner det till 1.5 timme för att ta in på förseningen från Arlanda men sen tog själva flygningen från HKT till BKK längre tid än beräknat så vi landade 1 timme sent i alla fall.
 

011430121

Medlem
I går 26 feb 2019 kom utslaget från ARN och Norwegian skall ersätta JD med 1800 €, jag skall försöka lägga upp ARNs utslag, det är 6 stycket A4 sidor, skall redigera så att inga namn syns.
Återstår att se om Norwegian följer ARN och betalar 19,000 SEK.
Norwegian hörde inte av sig, JD skickade in till ARN och meddelande att han inte hade fått någon ersättning.
I slutat av mars skickade han på min inrådan ett mail till Norwegian att han nu skulle gå till tingsrätten med detta ärende, igår satt 18,000 SEK på hans konto! Jag påpekade att det skulle ha varit ca 1,500 SEK mera men JD sa att han var nöjd med det insatta beloppet.
En fråga från mig har Norwegian någon egen valutakurs?

Det tog 15 månader från anmälan till att han hade sina pengar på kontot.
Undrar hur många som har rätt till ersättning som "ger upp" på vägen med Norwegian.

Vad har jag fått bekräftat med detta, jo undvik att resa med Norwegian och säg åt vänner/bekanta att inte välja Norwegian.
Om du måste åka med Norwegian om det händer något där du har rätt till ersättning enligt EU261/2004 ge inte upp.
 
Toppen