Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Diskussion i 'Flygbiljetter' startad av Bamsefar, 21 Augusti 2012.

1. Taxman

Taxman Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Satt på Arlanda hela dagen i dag, skulle åkt 09.10 med SAS till Dublin. Blev förseningar och sedan inställt. Ombokning till SAS 15.30 som även den blev försenad och senare inställd kring 18-tiden. Ingen ytterligare ombokning erbjöds idag.

Det snöade ganska mycket under natten till idag, men inga hysteriska mängder. Från i varje fall lunchtid var vädret bra såvitt jag kunde se. Det var mycket försenade och inställda flighter under främst första halvan av dagen, men var går gränsen för möjligheterna till ersättning på grund av väder? Snö i februari i Stockholm är inte så extraordinärt men kanske kan motivera att första flighten ställdes in fast kan det även argumenteras för den senare som antagligen ställts in som en följd av problemen tidigare under dagen?

Finns det möjlighet till ersättning i det här fallet eller kan SAS skylla på vädret och godtyckligt välja vilka flighter som ska flygas och så står vi övriga utan ersättning?

2. henke12

henke12 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    I normala fall så kan ju Arlanda/Swedavia hålla åtminstone 2 banor öppna på ARN.
    Idag har de endast nyttjat en bana hela dagen vilket medför väldigt låg kapacitet :(

Jag skulle gissa att det blir svårt en dag som denna om du kollar tavlan hur många avgångar som kommit iväg idag

3. samet

samet Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Å där kör SK169 tillbaka in till gate med hydralikproblem... ny skutta eller en natt i Stockholm?

Personligen tar jag gärna en natt å lite poängkompensation... har inget bokat på jobbet förrän på onsdag ;)

4. samet

samet Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Ny maskin säger de nu.

Ny avgång 20.40
    1h 50min sent...

5. samet

samet Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Slutade med en försening på ca 3h 30min.
    Sista tåget från stan hade gått, så blev taxi hem.

Gjorde claim idag, kl. 08.11
    Valde poäng och ville ha ersättning även för taxi.
    Klockan 09.03 fick jag svar. Godkänt, vi överför 30766 poäng till dig.

Tackar! Det gjorde ni bra SAS :)

mackan33 gillar detta.
  6. Owen Killigan

Owen Killigan Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Tack Agö! Hade inte sett det här.

Min ansökan för EU 261 var nekad. Hade SAS flyg till Stockholm på söndag som var inställd. Blev ett flyg på mondag istället och jag var hem 24 timmar senare än planerat. Svaret från SAS var att "Weather related circumstances are considered extra ordinary circumstances" -> No payment.

7. brodd

brodd Medlem

Land:
    Finland Finland
    Skulle flyga HEL-ARN-LHR i söndags eftermiddag, men HEL-ARN blev inställd för att inkommande flyg inte kunde lämna Arlanda. Jag ringde EBD-supporten som bokade om mig till ett direktflyg med AY samma dag, landade 20.45 istället för 20 som var planen med SAS. Blev dock nedgraderad från 1A i Plus till mittensäte i ekonomi.

Vad har jag för case här, förseningen är väl inte tillräcklig men hur är det med nedgraderingen?

8. fcx

fcx Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Det finns inget undantag för extraordinära omständigheter när det gäller nedgradering.

brodd gillar detta.
  9. Mr.cake

Mr.cake Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Har en vän som skulle flyga från Amsterdam (16.20) till Valencia (18.40) . Planet blev inställt pga dimma (ingen kompensation självklart). Han bokades in i ett hotell av flygbolaget och fick en ny biljett för att resa dagen efter. Eftersom att Amsterdam->Valencia ej flygs dagen efter så ändrades routen till Amsterdam->Barcelona->Alicante. För att sedan ta bussen från Alicante till Valencia. Då är frågan, vad är rimlig tid att komma fram till sin slutdestination inom ramarna för EU 261/2004 vid ombokning. Han åkte 10.00 från Amsterdam och var framme i Valencia runt midnatt.

10. palmen

palmen Moderator

Land:
    Sverige Sverige
    Fanns det något snabbare sätt att komma dit än det han bokades in på som hade tillgänglighet?
    Annars är det väl så snabbt det går att komma dit och då har man inte så mycket att säga till om även om det är tråkigt att det blev så lång extra resa.

Jönsson och Mr.cake gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!