Åkte med SK705 (HEL-ARN) igår, skulle ankommit 9.25 men vi var på backen först 13.30. Detta på grund av SK702 (ARN-HEL) som skulle lämnat ARN 06.55 inte kom iväg förrän 10.55. Kaptenen förklarade att förseningen berodde på att det var glashalt på Arlanda och det fanns bara en sandbil i tjänst.
Jag skickade in min claim imorse och fick svar nästan direkt, SAS hävdar att SK705 var försenat på grund av "Airport facilities" vilket är utanför deras kontroll. Hur rätt har de här? Jag förstår att de kan hävda att SK702:s försening beror på Airport facilities, men gäller det samma även för SK705 som främst försenades på grund av sent inkommande flyg. SAS hade ändå drygt tre-fyra timmar på sig att få fram en annan kärra eller boka om oss på ett av alla AY/DY-flyg som gick hela dagen.
Se även bifogad bild, alla andra bolag lyckades minsann få iväg sina flyg mer eller mindre på utsatt tid igår