Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Diskussion i 'Flygbiljetter' startad av Bamsefar, 21 Augusti 2012.

1. wenne87

wenne87 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Hej,

Kan följa upp på denna att här kom ersättning för både och. Detta efter som de själva skriver blev en nedgradering till Uniteds economy. Så full pott!=)

jumbooze och agehall gillar detta.
  2. palmen

palmen Moderator

Land:
    Sverige Sverige
    Bara att tacka och ta emot, United har bara domestic first och ekonomi på dessa flighter så man hamnar i ekonomi med plusbiljett. Sen finns det stolar med mer utrymme i ekonomi med det är ingen premium economy kabin i sig då denna klass inte finns på United.

agehall gillar detta.
  3. robert_06_

robert_06_ Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Hej,

Flög i torsdags mellan London Heathrow och John F Kennedy med American Airlines. Pga en trasig radio blev vi försenade med 2h35min till JFK. Vi var ett resesällskap på 6st bokade tillsammans. Har vi rätt till €400 ersättning per huvud enligt 261/2004?

4. palmen

palmen Moderator

Land:
    Sverige Sverige
    Det krävs väl 3h försening för halv ersättning och över 4h försening för hel ersättning på en typ 3 resa?

robert_06_ och agehall gillar detta.
  5. agehall

agehall Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Korrekt. Det där ger ingenting vad jag kan se.

robert_06_ gillar detta.
  6. Von Wiffen

Von Wiffen Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Hejsan

Hade en resa i September förra året då jag och en kollega åkte till Malta. Vi blev försenade redan från Arlanda och missade då vår anslutning i Frankfurt. Ankomst i Malta blev över 4 timmar. Anledningen sa kaptenen i högtalaren var att passagerare ej dök upp vid gate och väskorna inte lastades av i tid, så vi blev försenade.

Har försökt kräva detta av Lufthansa enligt Regelverket 261/2004. Först efter (otroligt lång svarstid) hävdade de att förseningen var pga tredje part. Jag svarade att de ändå måste vara ansvariga för att lasta av väskor i tid när passagerare inte dyker upp.

De svarade aldrig på detta så jag kontaktade Allmänna reklamationsnämden. De fick också ett väldigt sent svar av Lufthansa. Där hävdar Lufthansa att förseningen berodde på långa köer i säkerhetskontrollen.

Det kan väl iofs vara sant att köerna var långa den morgonen, men jag tycker fortfarande att det inte är ett rimligt skäl för att neka ersättning.

ARN har i samma mail där de meddelade Lufthansas svar bett mig komma in med kompletterande uppgifter om jag har några.

Nu tänkte jag kolla med er vad ni tycker jag borde skriva.

Har ingen mer info än den jag redan angivit.

/Von Wiffen

7. Agö

Agö Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Haha. Långa köer i säkerhetskontrollen. Ursäkterna blir bara värre och värre. Finns inget som helst extraordinärt i det.

8. Von Wiffen

Von Wiffen Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Precis det jag tänkte. Bör jag svara något till ARN? Känns som de borde veta detta.

9. Berglund

Berglund Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Eftersom ARN har eftefrågat om du har något att tillägga, så tillägger du förstås detta - i brist på annat. Hellre att du lägger till "självklarheter" som de i så fall bortser ifrån än att du skulle drabbas av avslag eller en negativ rekommendation och då i efterhand känner att du trots allt hade lite mer att säga. Nu har du chansen, skriv det du rimligtvis har att säga och framföra allt för att hjälpa din sak!

Last edited: 4 Maj 2018
    Lounge Lizard och Von Wiffen gillar detta.
  10. jumbooze

jumbooze Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Får man fråga vad du fick för ”downgrade”?

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!