Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

ZZZebra

Medlem
Min flight ARN-LLA SK2002 16,55 ställdes igår och jag blev ombokad till SK016 med ordinarie avgångstid 17,50. Denna blev försenad och ny avgångstid 18,20 kom upp på skärmen. Take off blev 18.35.
Ansökte om ersättning hos customer care, men de menar först att det för sig om en försening, och att den understiger 2h.

Att ett flyg är inställt innebär inte med automatik att man har rätt till ersättning. Vilken grund baserar du dina ersättningskrav på?

Jag antar att SAS menar att du kom fram inom 2 timmar efter ordinarie ankomsttid. Då har man ju inte rätt till ersättning oavsett om det är inställt eller försenat flyg.
 

gjohansson

Medlem
Att ett flyg är inställt innebär inte med automatik att man har rätt till ersättning. Vilken grund baserar du dina ersättningskrav på?

Jag antar att SAS menar att du kom fram inom 2 timmar efter ordinarie ankomsttid. Då har man ju inte rätt till ersättning oavsett om det är inställt eller försenat flyg.
Jo, inställt flyg ger alltid ersättning såvida det inte är pga "extraordinary circumstances"
 

AndersSt

Medlem
Jo, inställt flyg ger alltid ersättning såvida det inte är pga "extraordinary circumstances"

Det stämmer. Inställt flyg (inte pga extraordinära omständigheter) ger 50% ersättning om man kommer fram <2h efter ursprunglig ankomsttid i det här fallet eftersom det är <1500km, dvs du kan komma fram på ursprunglig tid eller t o m tidigare och ändå ha rätt till ersättning. Var och en gör som den vill, jag hade nog inte krävt ersättning om jag hade kommit fram i tid eller tidigare, oavsett inställt flyg.

Reducering med 50% av ersättning:
<2h om sträckan är <1500km
<3h om sträckan är >1500km inom EU eller 1500 - 3500km
<4h om sträckan är >3500km
 

Once56

Medlem
Det stämmer. Inställt flyg (inte pga extraordinära omständigheter) ger 50% ersättning om man kommer fram <2h efter ursprunglig ankomsttid i det här fallet eftersom det är <1500km, dvs du kan komma fram på ursprunglig tid eller t o m tidigare och ändå ha rätt till ersättning. Var och en gör som den vill, jag hade nog inte krävt ersättning om jag hade kommit fram i tid eller tidigare, oavsett inställt flyg.

Reducering med 50% av ersättning:
<2h om sträckan är <1500km
<3h om sträckan är >1500km inom EU eller 1500 - 3500km
<4h om sträckan är >3500km

Jag kom ju fram 1h25 senare och begärde ersättning. Kan absolut acceptera om jag inte har rätt till det, men stör mig på det hårda sättet man meddelar att "ärendet är avslutat för SAS del". Sedan tycker jag att det är svårt att tolka reglerna, har jag rätt eller inte, uppfattade att jag har rätt när jag läste informationen som SAS bifogade sms:et om canceleringen, men antagligen har jag missuppfattat när de är så kategoriska och hänvisar till Arn och domstol. #mankännersigliten
 

nollbit

Medlem
Det var inga problem för mig min sista resa till hong kong där de ställde in hemresan och bokade om med Air China via peking. Sitter och filar på svaret till Sas och väntar med spänning på vad du får för svar.
(sorry för sent svar på denna, läser tråden i efterhand).

Detta att bli ombokad med Air China. Själv skulle jag nog vilja tacka nej till en sån ombokning. Men vad har man för rättigheter att säga nej egentligen?
 

Dr. Miles

Expert
Jag kom ju fram 1h25 senare och begärde ersättning. Kan absolut acceptera om jag inte har rätt till det, men stör mig på det hårda sättet man meddelar att "ärendet är avslutat för SAS del".
Om du inte har rätt till ersättningen (om det verkligen är så) ser jag inte något konstigt med att SAS har avslutat ärende. Är det något fel där?
 

Dr. Miles

Expert
(sorry för sent svar på denna, läser tråden i efterhand).

Detta att bli ombokad med Air China. Själv skulle jag nog vilja tacka nej till en sån ombokning. Men vad har man för rättigheter att säga nej egentligen?
Säg så här.
T ex om du hade tagit Air Chinas flight hade du kunnat komma fram till målet inom tidsramen flygbolaget inte är skyldig att ge kompensation men du valde ett annat flygbolag då du inte ville flyga med Air China, sedan kom fram till målet mycket senare än Air China flight. (utanför tidsmarginalen enligt EC261/2004)
Då vet jag inte om man har rätt att kräva kompensation eller inte.
 

agehall

Medlem
Jag kom ju fram 1h25 senare och begärde ersättning. Kan absolut acceptera om jag inte har rätt till det, men stör mig på det hårda sättet man meddelar att "ärendet är avslutat för SAS del". Sedan tycker jag att det är svårt att tolka reglerna, har jag rätt eller inte, uppfattade att jag har rätt när jag läste informationen som SAS bifogade sms:et om canceleringen, men antagligen har jag missuppfattat när de är så kategoriska och hänvisar till Arn och domstol. #mankännersigliten
Ganska standard för flygbolag att göra så. Det är ju inte direkt jurister utan folk på kundtjänst som svarar med allt vad det innebär.

Bara att skicka in ärendet till ARN. Vad jag kan se så har SAS fel.
 
Toppen