Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Diskussion i 'Flygbiljetter' startad av Bamsefar, 21 Augusti 2012.

  1. fcx

    fcx Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Man kan aldrig komma undan ersättning för nedgradering genom extraordinär händelse. En nedgradering måste alltid ersättas enligt regelverket.
     
    Smuffe och Dr. Miles gillar detta.
  2. bnr

    bnr Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Tack. Det är iofs en bra del i det hela, men jag förstår inte att väder kan vara godtyckligt, att alla andra bolag kan flyga till Hong Kong och landa vid den tiden men att SAS inte kan det.
     
  3. stensth

    stensth Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Jag skulle också varit med på SK964 igår, men blev ombokad med TG via BKK istället. Har sökt om 600 euro i kompensation samt 75% av biljett priset tillbaka då jag också blev nedgraderad.
     
  4. Mikael

    Mikael Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Hur kom du fram till 75%, är det nån praxis?
    Blev du nedgraderad från SAS plus till ekonomi?
     
  5. bnr

    bnr Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Läs EU261/2004. :)

     
    Smuffe, Tommy, aruba1 och 2 andra gillar detta.
  6. Mikael

    Mikael Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Point taken. :)
     
  7. ResenärenLars

    ResenärenLars Medlem

    Ort:
    Malmö
    Land:
    Sverige Sverige
    Men det beror troligtvis också på när i hela processen man får väderprognosen och hur ofta dessa uppdateras.

    Om prognosen säger "skitväder" vid tid för avgång eller strax där innan så väljer man kanske att ställa in. En timme senare kommer en uppdaterad prognos som säger "fint väder". De som då ännu inte har gett sig av väljer att fortsätta men den som redan ställt in kan ju inte helt plötsligt ändra sig.

    Därmed inte sagt att man inte ska skicka in sitt ersättningskrav och att SAS inte har bevisbördan, men det faktum att vissa flög och andra inte kan nog inte ses som ett bevis för varken det ena eller det andra.
     
    Smuffe och Dr. Miles gillar detta.
  8. Tony Ring

    Tony Ring Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Som jag skrev i mileage run tråden var en intressant detalj att jag fick besked om att SK964 3 september var inställd dryga 30 minuter innan vi fick besked om att SK963 2 september inte skulle lyfta. (Skulle alltså flyga fram och tillbaka med samma kärra för att få poängen för ytterligare ett år som EBD) Efter mycket om och men kunde jag boka om till slutet på september men det blir ändå en extra kostnad för tågresan+ARN Express etc., kan man få någon ersättning för det eller finns det någon ersättning för stöket trots att jag gör min resa senare?
     
  9. agehall

    agehall Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Troligen inte - SAS kommer att skylla på väder och det är svårt att argumentera emot i detta fall. Läs på om EU261/2004 och ta ev frågor i tråden om den lagen.
     
    Dr. Miles och Tony Ring gillar detta.
  10. clarkkent

    clarkkent Medlem

    SAS har avslutat mitt ärende ingen ersättning för Hongkong sk963 2sept, hänvisar bara till Arn och domstol.
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×