Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

FF#1

Medlem
Plötsligt händer det...
fick svar i dag på min nedgradering från plus till LH ekonomi på min resa till Stuttgart.
de skulle betala 250€ utan knussel, trevligt.

Det som däremot förvånar mig är ju att de inte sätter en i C på LH direkt så slipper de ett EG claim?
alltså de hävdar på flygplatsen att Plus översätts till ekonomi men enligt EG261 så är det en nedgradering, snurrigt värre...

Håller på att fila på en 261:a för mitt ofrivilliga stopp på arlanda. får se hur det går med den.
 

henke12

Medlem
Snabb fråga från mobilen,
Har en kompis som skulle flyga ARN-ORD med SK945 men det blev inställd och istället tog CPH-ORD SK943 omvägen via ARN. (så de flög CPH-ARN-ORD)
Han blev 2-3h sen,

Visst bör det bli 600€ ?

Stort tack på förhand!
Det blev 300€ utan knussel!
Bra SAS!
 

FF#1

Medlem
Plötsligt händer det...
fick svar i dag på min nedgradering från plus till LH ekonomi på min resa till Stuttgart.
de skulle betala 250€ utan knussel, trevligt.

Det som däremot förvånar mig är ju att de inte sätter en i C på LH direkt så slipper de ett EG claim?
alltså de hävdar på flygplatsen att Plus översätts till ekonomi men enligt EG261 så är det en nedgradering, snurrigt värre...

Håller på att fila på en 261:a för mitt ofrivilliga stopp på arlanda. får se hur det går med den.
Fick 250€ även för denna efter någon timme. Sas menar att sträcka räknas från när det blev strul och sen resten, dvs Köpenhamn Luleå!?

Hur som helst, 500€ är ju inte fy skam
 

FF#1

Medlem
Är bara tvungen att skriva här och berätta hur otroligt tacksam jag är för detta forum och alla hjälpsamma och kunniga medlemmar.
Att dra in 500€ bara sådär hade inte hänt för några år sen.
Fixade även 1000€ till en kompis och hans familj när de vart sena på väg hit upp till oss i Luleå i somras, de hade betalat typ 3000 för biljetterna så lyckan vart total för de när han såg att han skulle få pengarna!
 

Canadien

Medlem
Hej,
SAS hävdar att krav på ersättning enligt EU261/2004 ska lämnas in senast ett år efter händelsen. Är det någon här som känner till detta? Trodde preskriptionstiden var längre än så?

Hittade detta:
SAS förlorar mål om flygpassagerares skyldighet att reklamera sitt krav på ersättning för flygförsening | FlygAdvokaten Stephan Eriksson

Låter som bullshit. Hittade bara info om UK. Skulle gissa på minst 10 år i Sverige.

How far back can I claim?

Regulation (EC) 261 does not set a time limit on how far back claims can go, instead stating that this should be determined by the laws in respective EU countries.

In the UK, the statute of limitations law is six years, so by this logic an airline should consider claims for delays dating back six years from the time the claim is submitted.
 

Tonton

Medlem
Tänkte att jag gör en snabb uppdatering på mitt ärende där SAS tidigare hade svarat mig detta:
¨
SAS skrev:
Enligt våra rapporter inträffade /inställningen inte på grund av extraordinära omständigheter och vi kommer därmed att ersätta dig enligt EU261/2004 med SEK 5737, motsvarande EUR 600. Pengarna kommer att finnas tillgängliga på ditt bankkonto senast inom en vecka.

När det kommer till utläggen som du fick göra i Qatar är detta något du får söka ersättning för hos Qatar Airways, i och med att du blivit ombokade till dem. Det är de som är den så kallade "operating carrier" och därför blir ansvarig för att du når din slutdestination.

Efter ett ganska surt mail tillbaka så fick jag svaret att SAS skulle ersätta mig för kostnaden av en extra incheckad väska, eftersom det skulle ingå egentligen, men inte för loungetillgång och wifi (Jag köpte 250mb på sträckan ARN-DOH-HKG för ca 225kr), då de tyckte att jag hade köpt för mycket wifitillgång.

Jag nöjde mig såklart inte med det och ifrågasatte varför de inte ersatte lounge+wifi med just anledningen "det skulle ingå egentligen" som de hade skrivit om väskan. Slutligen så kom det ett positivt besked tidigare idag:

SAS skrev:
Hej igen Anton,

Vad bra att du hör av dig till oss igen!

Jag har kollat över ditt ärende igen, och reviderat mitt beslut. Vi kommer att ersätta dig för:

1094 SEK = Loungetillgång
2336 SEK = checka in väska
950 SEK = Lunch ARN
90.20 SEK = Wifi QR
90.20 SEK = Wifi QR
45.10 SEK = Wifi QR

Detta då dessa kostnader, precis som du säger, stämmer överens med det som skulle ingått i den biljett du köpt med oss på SAS. Sammanlagt kommer vi alltså att ersätta dig med SEK 4605,5. Pengarna bör finnas på ditt konto inom en vecka!

Däremot kommer vi inte att ersätta dig för 858,47 för lunchen och middagen i Qatar. Anledningen till det är för att detta är utlägg du behövt göra under tiden för förseningen med Qatar Airways. Dessa utlägg är därför Qatar Airways ansvar, och det är till dem du behöver vända dig för att få dina pengar tillbaka.

Jag önskar dig en trevlig torsdag!

Hälsningar,

Jane Doe
Travel Consultant, Customer Care
SAS Sales and Service

Slutet gott allting gott och jag är nöjd med kompensationen. Hela detta kunde dock ha hanterats så mycket bättre av SAS. 3 mail och 4 samtal till kundtjänst tog det innan detta besked kom.
 

Dr.Who

Ny medlem
Gör en uppdatering ang mitt ärende med braflyg. Efter sista mailet där jag refererade till domarna jag tipsats om i tråden samt uttryckte klart och tydligt att detta kommer gå till Tingsrätt om ni forsätter vägra så fick jag ett svar:

"Efter diskussion idag med min chef har vi beslutat att ersätta dig med 250 euro".

Pengarna kom slutligen in på kontot. Nöjd? Njae, snarare förvånad över ett så negativt och lögnaktig beteende från kundtjänst. I möjligaste mån får det nog bli SAS framöver inrikes.
 

Agö

Medlem
Gör en uppdatering ang mitt ärende med braflyg. Efter sista mailet där jag refererade till domarna jag tipsats om i tråden samt uttryckte klart och tydligt att detta kommer gå till Tingsrätt om ni forsätter vägra så fick jag ett svar:

"Efter diskussion idag med min chef har vi beslutat att ersätta dig med 250 euro".

Pengarna kom slutligen in på kontot. Nöjd? Njae, snarare förvånad över ett så negativt och lögnaktig beteende från kundtjänst. I möjligaste mån får det nog bli SAS framöver inrikes.
Så pinsamt. Det befäster bara min bild av denna form av "uttröttningsmekanism". Hur många orkar ta det vidare ens efter ett första mail? Bra jobbat, @Dr.Who . Synd dock återigen att det inte blir praxis av det.
 
Toppen