Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Gjorde lite efterforskningar och vips...

In response to questions referred by the Juzgado de lo Mercantil No 1 of Pontevedra concerning a dispute between seven passengers and the carrier Air France, the Court clarified the meaning of ‘cancellation’ and ‘further compensation’.

Concerning the former (alltså: cancellation), the Court points out that a cancelled flight within the meaning of the Regulation is the non-operation of a flight. For a flight to be considered to have been operated, it is not enough that the aeroplane left in accordance with the scheduled itinerary. It must also have reached its destination as appearing in the said itinerary. This is not the case where, as in the present proceedings, the aeroplane took off but then returned to the airport of departure without having reached the destination.

The fact that the passengers were finally transported on another flight and the reason why the aeroplane was forced to return to the airport of departure are irrelevant to this classification. That reason is relevant only to determine, in the context of compensation for damage suffered by passengers due to the cancellation of their flight, whether that cancellation is possibly caused by ‘extraordinary circumstances’ within the meaning of the Regulation. In this case, the airline is not obliged to compensate the passengers.

Solklart fall av cancellation alltså.

Caset du ska hänvisa till @Dr.Who är C-83/10. Sammanfattning finns här:

http://ec.europa.eu/dgs/legal_service/arrets/10c083_en.pdf

Och hela domen här:

http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/HTML/?uri=CELEX:62010CJ0083&from=EN


Hittade några ärenden som våra medlemmar varit med om och som direkt eller nästan direkt motsvarar denna situation:

Ersättning från SAS vid kraftigt försenat resemål | Sida 2 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor - SAS gav ersättning

BA59 London Heathrow - Kapstaden vände tillbaka. Ersättning? | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor - SAS gav ersättning

BA59 London Heathrow - Kapstaden vände tillbaka. Ersättning? | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor - BA? @johannesa


Kan det vara detta som möjligtvis rör till det @Golfkillen ? Försäkringsvillkor verkar vara annorlunda.
Antagligen är det vad jag blandar ihop. Mycket bra med ett klargörande.
 

Smuffe

Medlem
@Agö Och som gubben i lådan så levererar du. :)
Så rent krasst... Tekniska orsaker som resulterar i att någonting blir trasigt vare sig det är före eller under flight och flyget vänder tillbaka alternativt nödlandar med anledning av tekniska problem innebär att flighten anses vara inställd och detta är inte en extraordinär anledning och ersättning utgår.

Nu skulle jag känna att det är skönt att man vänder tillbaka eller gör en divertion av bra skäl men anledningen till varför är ju att någonting har missats och således borde de ha gjort en extra koll (hur enkelt det nu låter)
 

Dr.Who

Ny medlem
Återigen svar från Braflyg att händelsen där dom fick indikation på att noshjulet ej gick att fälla in var en plötslig tekniskt fel som ej gick att förutspå, samt att ersättning ej kommer betalas ut. Jag svarade med referens till målet ovan och avslutade nu mitt mail med att om ni fortsätter vägra utbetalning får detta avgöras i tingsrätten.

Ni som har drivit fall vidare i domstol, har ni gjort detta själva eller via ombud, typ försenad.se eller liknande? Finns det någon idé att gå via allmänna reklamationsnämnden?
 

agehall

Medlem
Folk har gjort både och. I praktiken verkar inte bolagen orka bestrida i rätten, så åker man dit och argumenterar för sin sak vinner man, typ. Men börja med Allmänna reklamationsnämnden. Det är billigare och enklare även om utslagen kan bli lite hipp som happ.
 

Smuffe

Medlem
Nu rör det inte flyg så OT men det berör ARN, men jag fick rätt mot Samsung då Samsung "erkände" att de gjort fel i ARN men jag skulle inte få några pengar i ersättning då jag inte inkommit med dokunent som visade att jag hade befunnit mig på vardagar när jag skulle ha arbetat. Däremot stod det mig fritt enligt beslutet som Samsung skrev att jag skulle få ut en vara för samma summa som jag begärt ersättning för i butiken, det vill säga El Giganten/The Phone House om jag så ville.
Lång historia kort är att Samsung Service Center har öppettider i Kista mellan klockan 09-17 och jag arbetade under tiden inom musikbranschen som har flexibla arbetstider. Jag har åkt dit ett tiotal gånger under 18 månader och räknade lågt med 6 timmars arbetstid för besväret när mina båda telefoner inkl ersättningstelefon samt ersättning för en telefon jag var tvungen att köpa och ha i en månad när den sprillans nya kraschade.
Utan denna bevisning på förlorad arbetsinkomst så nekade ARN mig pengar för detta men Samsung och ARN i sina utlåtanden gav mig friheten att gå till butiken för att bli kompenserad vilket är godtyckligt.
Summan stod inte speciferad såsom EC261 gör så kontentan efter ett beslut som har tagit runt 10 månader är såsom @agehall skriver...
Lite hipp som happ...
Kör på ARN men det kommer ta mellan 6-12 månader av egen erfarenhet.
Tingen tar väl ett par månader men blir ett prejudikat OM de beslutar till din fördel. Därmed kommer du antingen få pengarna och rättegångskostnaderna betalda samt ett prejudikat eller så blir det till din nackdel och du får stå för notan samt ett prejudikat.
Nu är det snarare att du kommer vinna då flygbolaget godtyckligt vägrar och hoppas att du ska ge dig.
Om du visar att du har gått till tinget så kommer de säkerligen ge dig pengarna ganska omgående.
 

sasha21

Ny medlem
Hej undrar här är det någon som har lyckats få ersättning från wizzair via nån av de här bolag som specialiserat sig att driva in krav. Hade en försening för 1,5 år sen med wizzair och försökte driva in det med Flightright först (eftersom jag snabbt insåg att wizz betalar inget frivilligt), men Flightright svarade bara att "your case is parked" vilket jag tolkade som att "du är inte lönsam". De arbetar enligt principen -om det går så går det o wizz är inga att leka med. Hur som helst nu är caset hos forsenad.se i en månad. Hoppas det går bättre där.
Måste tacka här medlemmen fly4fun som beskrev utförligt i ett tråd hur han lyckades följa flyget med FR24 och på det viset visa wizz att de är skyldiga honom. Det fick mig att prenumerera på Flightradar.

Alla erfarenheter är välkomna.
 
Toppen