Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

jumbooze

Medlem
Hmm,
nu har jag fått ett erbjudande om lite pengar typ 5-10% av vad jag eg. ser mig ha rätt till + lite miles mot att jag skriver under en "Release and Idemnity" papper.

Jag läser EU reglerna och det verkar som om man inte kan avskriva sig rätten till anspråk eller tolkar jag det hela fel?

Funderar på om jag kan ta emot pengarna och fortsätta ärendet enligt EU reglerna.
För att säkra lite från början så att säga.
 

agehall

Medlem
Det är alltid risky att ta emot ersättning imho. Gör man det så hamnar man direkt i en sämre sits. Jag är ingen jurist, så någon av dessa på forumet får gärna rätta mig, men det känns dumt att ta emot pengar och skriva på ett papper för att sedan fortsätta driva fallet.
 

adhoc76

Medlem
Hmm,
nu har jag fått ett erbjudande om lite pengar typ 5-10% av vad jag eg. ser mig ha rätt till + lite miles mot att jag skriver under en "Release and Idemnity" papper.

Jag läser EU reglerna och det verkar som om man inte kan avskriva sig rätten till anspråk eller tolkar jag det hela fel?
Funderar på om jag kan ta emot pengarna och fortsätta ärendet enligt EU reglerna.
För att säkra lite från början så att säga.

Hm... EU-reglerna är kompensation, en slags sveda och värk/olägenhetsersättning... Därutöver kan man driva fråga om ersättning för skada, enligt skadeståndsrättsliga regler, d.v.s. exempelvis förlorad arbetsinkomst, utgifter som du tvingats till i form av telefonsamtal eller om du drabbats av avgifter för att du inte kunnat hämta ut en hyrbil om du fått p-böter på din parkerade bil eller vad det nu kan vara...

Vet inte om det var de du undrade?
 

jumbooze

Medlem
Det är alltid risky att ta emot ersättning imho. Gör man det så hamnar man direkt i en sämre sits. Jag är ingen jurist, så någon av dessa på forumet får gärna rätta mig, men det känns dumt att ta emot pengar och skriva på ett papper för att sedan fortsätta driva fallet.

Ja, det var det som gjorde att jag nekade den futtiga ersättningen vid incidenten då jag inte var nöjd med den.
 

jumbooze

Medlem
Hm... EU-reglerna är kompensation, en slags sveda och värk/olägenhetsersättning... Därutöver kan man driva fråga om ersättning för skada, enligt skadeståndsrättsliga regler, d.v.s. exempelvis förlorad arbetsinkomst, utgifter som du tvingats till i form av telefonsamtal eller om du drabbats av avgifter för att du inte kunnat hämta ut en hyrbil om du fått p-böter på din parkerade bil eller vad det nu kan vara...

Vet inte om det var de du undrade?
Nej, det var inte riktigt det, EU reglernas rätt till ersättning var det jag undrade över, som jag har tolkat det kan man driva fallet även om man fått ersättning, så länge ersättningen är sämre/mindre än vad man har rätt till. Stämmer eller inte?
 

Najk

Medlem
Hmm,
nu har jag fått ett erbjudande om lite pengar typ 5-10% av vad jag eg. ser mig ha rätt till + lite miles mot att jag skriver under en "Release and Idemnity" papper.

Jag läser EU reglerna och det verkar som om man inte kan avskriva sig rätten till anspråk eller tolkar jag det hela fel?

Funderar på om jag kan ta emot pengarna och fortsätta ärendet enligt EU reglerna.
För att säkra lite från början så att säga.

Du ska nog bestämma dig om du nöjer dig med den ersättningen du blivit erbjuden eller om du orkar driva det vidare. Om du ska driva fallet vidare ska du inte godta detta erbjudande.
 

adhoc76

Medlem
Nej, det var inte riktigt det, EU reglernas rätt till ersättning var det jag undrade över, som jag har tolkat det kan man driva fallet även om man fått ersättning, så länge ersättningen är sämre/mindre än vad man har rätt till. Stämmer eller inte?

Ja visst stämmer det iofs. EU-reglerna har ju fastställda belopp som du känner till.... Men det verkar ju poänglöst att ta emot en mindre summa än den fastställda? Jag kan ta lindrigt verkande gift på att flygbolaget INTE är inne på att att de vill ge dig en liten del av EU-pengen. De är ute efter att göra en uppgörelse med dig och utgår ifrån att om du tar emot pengarna så är du nöjd sen. Följ agehalls råd: ta inte en mindre summa än hela EU-beloppet. Du hamnar i en sämre sits för flygbolaget kommer hävda att ni gjort upp i godo och det blir bara krångligt för dig att förklara varför du accepterade en mindre del om du sen önskar driva ärendet vidare... Det går fö inte att pruta på EU-beloppet! Eller går och går.... Om du säger "ja tack" och är nöjd sen så går det ju - men varför skulle du göra det?

Edit: enda läget jag skulle överväga att ta pengen som erbjuds är om jag var ute i tassemarkerna och började tvivla på om jag hade rätt till ersättning öht.
 
Last edited:

jumbooze

Medlem
@Chrille Ok, sorry för tydlighetens skull:
Händelse: Nedgradering av klass från F -> C
Flyg från EU -> långt bort
Reglerna stipulerar 75% av alla segments sammanlagda värde
Reglerna jämställer en milesbiljett med en betald biljett
När jag kommer i mål med detta kommer en utförlig tråd

adhhoc76: Just för att det rör sig inte om försening utan en lite rörligare ersättning vid nedbumpning
 
Toppen