Senaste nytt

"Refundable without fee" för en Lufthansa Economy Flex-biljett innebär?

Big Birger

Medlem
Jag behöver en backup-biljett till dottern som ska till USA som utbytesstudent i slutet av juli om SAS-strejken drar ut på tiden och jag (mot förmodan) misslyckas med att boka om henne till något annat flyg om/när hennes SAS-flight till Chicago ställs in.

Lufthansa verkar vara ett vettigt alternativ för oss.

Om jag bokar en "Economy Flex" med villkoret "Refundable without fee" så kostar den ca: 14 000 kr. Enkelt att hålla sig för skratt, men om alternativet är att inte kunna åka alls så är det bara att bita i den sura bananen.

Har aldrig bokat eller avbokat någon biljett som varit "helt avbokningsbar" tidigare, annat än bonusbiljetter.

Jag tolkar det som att en "Economy Flex-biljett är avbokningsbar fram till 24 timmar innan avresa, och att jag då får tillbaka alla 14 000 kr. Stämmer det? Vore toppen att få det bekräftat (eller dementerat) innan jag bokar.

Eller finns det någn "cancellation fee" som jag har missat? Såg på något ställe att det kunde vara $200 per biljett även för refundable tickets.
 

ekf

Medlem
Jag behöver en backup-biljett till dottern som ska till USA som utbytesstudent i slutet av juli om SAS-strejken drar ut på tiden och jag (mot förmodan) misslyckas med att boka om henne till något annat flyg om/när hennes SAS-flight till Chicago ställs in.

Lufthansa verkar vara ett vettigt alternativ för oss.

Om jag bokar en "Economy Flex" med villkoret "Refundable without fee" så kostar den ca: 14 000 kr. Enkelt att hålla sig för skratt, men om alternativet är att inte kunna åka alls så är det bara att bita i den sura bananen.

Har aldrig bokat eller avbokat någon biljett som varit "helt avbokningsbar" tidigare, annat än bonusbiljetter.

Jag tolkar det som att en "Economy Flex-biljett är avbokningsbar fram till 24 timmar innan avresa, och att jag då får tillbaka alla 14 000 kr. Stämmer det? Vore toppen att få det bekräftat (eller dementerat) innan jag bokar.

Eller finns det någn "cancellation fee" som jag har missat? Såg på något ställe att det kunde vara $200 per biljett även för refundable tickets.
Så vitt jag kan se så är det alla pengar tillbaka på "Flex". Den något billigare återbetalningsbara varianten kostar dig dock 190 EUR vid avbokning.

FFD34A76-42F8-467C-A599-AAB3F72F0CF4.jpeg


Går jag vidare och läser "fare rules" så står det följande för Flex: "The ticket is refundable without deduction. In case of partial usage, the applicable fare for the routing travelled will be recalculated."
 

filip23

Medlem
Refundable without fee ska betyda att du får tillbaka alla pengar utan att behöva betala en fee för det.

annars ska det stå "refundable except xxxxx euros" Eller "refundable with a fee of xxxxx euros" etc
 

srg

Medlem
Gjorde precis detta för att safea hemkomst från USA precis när SAS strejk var tänkt att dra igång i slutet utav juni, men blev avblåst i sista sekund. Det var förvisso en Premium Economy Flex, men den har samma fare rules.

Det är inte helt tydligt på lufthansas sida men det där med avbokningsbar upp till 24hr innan avresa gäller för avbokning online, vilket är precis det de skriver, men den är också avbokningsbar via telefon fram till, jag gissar, avgång. Jag ringde in och bokade av 2h30min innan avgång.

Full återbetalning på biljetten, dock inte priset för seating som tillkom, men med den resa USDSEK har gjort under dom tre veckorna från bokning till återbetalning så jämnade det ut sig ganska bra ändå ;)
 
Last edited:

Big Birger

Medlem
Bara återrapporterar att jag avbokade biljetten och fick tillbaka varenda pesetas, även om det var en lite bökig process att fylla i ett formulär för manuell avbokning. Oklart varför det inte gick att avboka direkt via bokningen.
 
Toppen