Senaste nytt

Recension: Lufthansa First Class vs. Swiss First Class

ELOS

Medlem
Man kräver SEN/HON för att få tillgång till uppgradering. Däremot säljs ibland uppgradering av first platser på flygplats till ”förhandlingsbara” priser
 

Senator

Moderator
Man kräver SEN/HON för att få tillgång till uppgradering. Däremot säljs ibland uppgradering av first platser på flygplats till ”förhandlingsbara” priser

Det råder lite förvirring runt detta eftersom SAS erbjuder uppgradering för EuroBonus för bokningsklasser D, C, och J om du tittar på SAS.se

@jumbooze lyckades med det för ett antal år sedan. Det finns en del ok priser i D-klass till BKK, HKG och SIN. Sen fanns det grymma priser med Swiss till Australien i D-klass som jag inte har kollat om finns kvar. Typ 25’

Någon gång när jag har D-klass skall jag kolla om jag kan uppgradera D-klass med EuroBonus.
 

ELOS

Medlem
Ja intressant men frågan är med hur lång framförhållning de släpper O i så fall? Att ta från A inventory är väl förbehålelt SEN/HON....
 

Gus

Medlem
Tack för fin rapport! :) Swiss First hade varit härligt att få prova någon gång men det blir nog inte så, i alla fall inte så länge det går att boka för Eurobonuspoäng.

Håller med om maten i Lufthansa First! Kockarna på Lufthansa First borde gå kurs hos Lot Polish business class hur mat ska smaka i luften :).
 
Det råder lite förvirring runt detta eftersom SAS erbjuder uppgradering för EuroBonus för bokningsklasser D, C, och J om du tittar på SAS.se

@jumbooze lyckades med det för ett antal år sedan. Det finns en del ok priser i D-klass till BKK, HKG och SIN. Sen fanns det grymma priser med Swiss till Australien i D-klass som jag inte har kollat om finns kvar. Typ 25’

Någon gång när jag har D-klass skall jag kolla om jag kan uppgradera D-klass med EuroBonus.

Ombokad till Chicago - Zürich - Stockholm pga strejken så flög sträckan med Swiss igår och fick D-klass på biljetten. Tänkte inte på att jag hade kunnat försöka uppgradera till First för 50.000 EB-poäng
 

Andrew

Medlem
Intressant diskussion! Upplever Swiss som bättre i luften (såväl hård som mjuk produkt), men Lufthansa som bättre på marken (närmast obefintlig ground service i ZRH). Spenderar dock hellre fler timmar i FCL E än FCT, mycket beroende på "Taste of Switzerland" samt sovrummen.

Swiss F erbjuder överlag en bättre produkt än LH F. Inom detta verkar konsensus råda på BC. Något anmärkningsvärt är att det verkar vara exakt motsatt åsikt på Flyertalk. Undrar varför...? Tänkte först att det är FCT som gör det, med separat byggnad och privat bil till planet, men även ombord verkar konsensus råda om att LH är bättre. Handlar det mån tro om service-preferenser?
 

011430121

Medlem
Det beror nog om man hamnar på en LX Airbus 330/340 så är F kabinen att föredra på LH, har ännu inte flugit LX Boeing 777 som skall ha en betydligt trevligare kabin.
När vi flög LX Airbus 340 så ursäktade kabinpersonalen att ombyggnaden av kabinen var kraftigt försenad
 

Andrew

Medlem
Det beror nog om man hamnar på en LX Airbus 330/340 så är F kabinen att föredra på LH, har ännu inte flugit LX Boeing 777 som skall ha en betydligt trevligare kabin.
När vi flög LX Airbus 340 så ursäktade kabinpersonalen att ombyggnaden av kabinen var kraftigt försenad
Möjligt, men det verkar inte enbart grunda sig i det. Swiss har renoverat 1 av 5 A340s och planerar att ha samtliga renoverade till sommaren.
 
Toppen