Recension: Köpenhamn - Boston (SAS Business Class)

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av rausing, 8 Januari 2017.

1. rausing

rausing Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Ibland blir det inte som man tänkt. Resan som var bokad i GO slutade på rad 5. Så här gick det till.
    Med bara fem dagar kvar till avgång lade jag ett bud på SAS Plusgrade. Flight guru visade rekommendation på spannet 320-420 EUR. Jag ville verkligen ha uppgraderingen så jag tänkte "Jag safe:ar och lägger mig på 400 EUR". Först efteråt kollade jag hur fullt planet var via sätesbokaren och inser att planet är ca 70% tomt. Fuck. Jag har lagt mig för högt.
    Men tiden går och när de 36h innan bokningen närmar sig och varje mail-pling handlar om annat blir det uppenbart och sedan till slut bekräftat: uppgraderingen går inte igenom.
    21h till avgång. Oh well, väljer fönsterplats för 349SEK.
    20h kvar till avgång. Får ett sms med erbjudande om att uppgradera till business class för 400DKK (4079SEK) och British Airways skämtar ni? Ska alltså bli mjölkad på 79kr extra utöver mitt bud? Hoppar.
    2h till avgång. Arlanda. Anslutande flyg till Kastrup. "Delayed departure 10.35". Oh, kommer jag hinna?
    1.5h till avgång. "delayed departure 11.00". Det är bara att ställa in sig på nästa flyg.
    1h till avgång. Planet till Kastrup lyfter. Många har anslutande flyg. Bland annat de två 60-åriga tanterna bredvid mig som ska till Hobbit-land i Nya Zeeland :D
    0.5h till avgång. "passangers travelling to Boston, proceed directly to C30 and do not stop on your way!!!". Den supertrevliga personalen lyckas få de flesta att skratta trots den prekära situationen.
    0.1h till avgång. Landgången är nedfälld och jag säger hej då till tanterna innan jag springer. C28, C29, C30! En man står i boarding-kön. Jag hinner! Dom pratar danska. Uppgradering? Han avslutar med "Dejliiiiigt". Den måste gått igenom. Min tur.
    - Hi. I would like to upgrade to business class.
    - Let me make som calls.
    - My plane was delayed and i had to run through the airport.
    Den sjukt snygga boardingkvinnan nickar. Gör ett telefonsamtal. Danska. Omöjligt att tyda. Hon lägger på. Går ut till gate-ingången och försvinner ur synhåll.
    En minut senare är hon tillbaka och sträcker över mitt boardingkort med en liten krusidull på.
    - 5A.

IMG_0420.jpeg
    Champagne
    Första uppgraderingen. Första business class. Känns gött.

IMG_0425.jpeg
    Värmda nötter och Mikeller kaffe-öl

IMG_0426.jpeg
    Pilgrimsmusslor med räkor och mussel och vinäger-majonäs. 5/5
    Majooooooooonäs

IMG_0429.jpeg
    Kalkonbröst med rotsaker 3/5

IMG_0430.jpeg
    Chokladmousse och ostar (Tomme de montagne + Comte) 3.5/5
    Där blev det paus i sockerpausen

IMG_0435.jpeg
    Rostbiff 4/5
    En extra eloge måste ges till smöret.

IMG_0424 (1).jpeg
    Meny

IMG_0434.jpeg
    Fint väder och turbulensfri flygning trots rapporter om globalt väderkaos

IMG_0433.jpeg
    IFE

IMG_0437.jpeg
    Snö delux i Boston

IMG_0450.jpeg
    W Boston hotell efter rekommendation av rvarttinen.

IMG_0452.jpeg
    Gillar skarpt hittils.

Om två veckor är det dags för hemfärd. Vad tycker ni jag ska köra för uppgraderings-strategi då? Har nu även 46k poäng att spendera, på ett plan med troligtvis ännu färre passagerare.Tilläggas kan att jag är EBB.

dino_81, Thomasn, Jonas Larsson och 22 andra gillar detta.
  2. CJR

CJR Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Go läsning! Vad är det för plan du flög?

3. rausing

rausing Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Det var Boeing 737-700 (Winglets)!

4. NotRyan

NotRyan Medlem

Snyggt, men hur fick du uppgraderingsförslag till British Airways är den stora autofill-frågan för idag? :D

5. rausing

rausing Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Haha! Tog ett tag i efterhand att klura ut vad det skulle stått där: "British Airways" som i "bah" eller "bara" :D Låter den vara oediterad för fortsatt förvirring.

simon_says91 gillar detta.
  6. rausing

rausing Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Det går alltså inte att skriva ett "b" följt av ett "a" utan att bs.se autocorrectar till "British Airways".

7. palmen

palmen Moderator

Land:
    Sverige Sverige
    Som EBB har du nog väldigt låg chans för en opup på hemvägen. Mig bumpade de pga överbokad ekonomi på hemvägen en söndag. Vi var minst 4 som fick opup, jag EBD med vän och de andra EBG.

8. rausing

rausing Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Ja, när jag tittar säten nu i ekonomi så är det ca 80% ledigt.
    Vad tror du om bud på 35k poäng?

9. bberg

bberg Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Räknade till åtminstone 6 st opup från både plus och go pga överbokad plus/go till business EWR-CPH i onsdags, där åtminstone en person vad jag hörde var EBB. Så visst finns alltid en möjlighet, även om den är väldigt liten.

Gus gillar detta.
  10. palmen

palmen Moderator

Land:
    Sverige Sverige
    Nu är det rätt stor skillnad på en Airbus 330/340 mot en Boeing 737-700. I och med att det inte finns någon plus på denna flight blir hoppet direkt till Business och när de hände mig var det helt klart status som spelade roll om man blev uppgraderad. Men om det inte finns några EBP/EBD/EBD/EBS ombord så kan man ju självklart bli uppgraderad även som EBB om man har tur, reser man ensam kan man ju ha tur ibland också.

bberg gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!