Senaste nytt

Recension av Lunarway samt jämförelse mot Revolut

Ping

Medlem
Innan årsskiftet började jag titta runt i jungeln av nya fintech bolag som utlovar 0% valutaväxlingsavgift eller interbank kurs utan uttagsavgift. Kollade i princip igenom vad som erbjöds av svenska storbanker, alternativa kreditkortsföretag, revolut, n26, pfc, lunarway, klarna, MCO, Monzo, Curve, mfl. Det billigaste alternativet.

Jag lusläste verkligen avgifterna för företagen.
Det blev ett Lunarway kort då det är det enda bolag som tillåter generös kontantuttag varje månad (10 000euro/mån, 30uttag/mån). Övriga bolag har en hög avgift efter 2000-3000sek.


Lunarway fördelar:
Inte haft ett enda problem med någon transaktion sen ett halvår tillbaka.
Kommer en notifikation i appen direkt när man använder kortet
Valutan toppas nu upp korrekt i svenska kronor
Snabb kundtjänst som brukar svara väldigt snabbt 1h-24h
Mastercard kurs +0,4% om man handlar utanför basvalutorna (Euro, Usd, Gbp, Sek, Nok)
Mycket tydlig prislista som man hittar enkelt på hemsidan.
En enklare analys av spend per månad
Möjlighet att logga in med fingeravtryck
Ingen årsavgift

Lunarway nackdelar:
0,5% valutaväxlingsavgift på helgerna (samma som övriga konkurrenter)
1,2Euro uttagsavgift utanför basvalutorna (Euro, Usd, Gbp, Sek, Nok)
Färre basvalutor (Euro, Usd, Gbp, Sek, Nok) övriga valutor stöds men mot en mastercard kurs +0,4% (lägre än storbankerna)
Lite mindre säkerhetsfunktioner än Revolut (saknar etc virtuell kort, rfid spärr, mfl)
Måste växla hela saldot till SEK när man toppar up
Hela saldot måste växlas till samma valuta som ska användas.
Ej möjligt att byta PIN kod i appen.
Ingen reseförsäkring



Har även testat Revolut då jag ville komma åt ett VISA kort, samt att det stödjer fler valutor med interbank kurs.

Revolut fördelar:
Stöd för extremt många valutor (140+) i princip alla världens valutor
Stöd för att hantera flera valutor samtidigt på kontot.
Stöd för påfyllning utan att växla nuvarande saldo på kontot.
Stöd för direktväxling utan att ha växlat själv i appen
Stöd för automatisk växling av pengar vid en viss växelkurs som man kan ställa in.
Snabb överföring till bank (överföring inom 48h, trots att det skulle ta längre tid enl hemsidan)
Kommer en notifikation i appen direkt när man använder kortet
Det är ett VISA kort, bra då Mastercard är standard hos många storbanker.
Gedigen analys av spend i appen (sortering efter olika valutor, kategorier, månad) bättre än Lunarway
Möjlighet att skapa virtuella kort
Möjlighet att spärra magnetremsa
Möjlighet att spärra RFID funktion.
Möjlighet att spärra bankomatuttag
Möjlighet att spärra internetköp
Möjlighet att införa GEO accept mot mobilens position.
Möjligt att välja PIN kod vid beställning/aktivering.
Möjlighet att logga in med fingeravtryck
Ingen årsavgift

Revolut nackdelar:
Mycket hög uttagsavgift på 2% efter 2000sek/mån.
Fungerade inte vid 2 tillfällen i Asien.
Hög valutaväxlingskurs för Thb och Uah
0,5% valutaväxlingsavgift på helgerna (samma som övriga konkurrenter)
Gömd och mycket otydlig prislista (måste i princip googla och kolla på fler ställen), mycket oetisk affärsetik enligt mig. Känns lite lömskt av Revolut.
Ganska otydlig app med många funktioner på många ställen (blir snabbt svåröverskådligt)
Ej möjligt att byta PIN kod i appen.
Ingen reseförsäkring


Traditionell bank fördelar:
Slipper ett extra kort att hålla reda på
Slipper ett extra konto att hålla reda på
Slipper toppa upp ett konto
Reseförsäkring ingår ofta

Traditionell bank nackdelar:
Mastercard eller visa kort valutaväxlingsskurs, ingen interbank valutaväxlingskurs.
Valutaväxlingsavgift på ca 1,75%-2.0%.
Eventuell uttagsavgift på ca 0-45kr
Ingen notifikation i appen när kortet används
I bästa fall en simpel ekonomisk analys med få funktioner i app.
Inga säkerhetsfunktioner i appen.
Måste logga in med BankdID, ej möjligt med fingeravtryck
Årsavgift på 150-350kr



Slutsummering:
Vill du ha notifikation varje gång du handlar med kort så rekommenderar jag valfritt fintech bolag.

Har du stort behov att ta ut mer än 2000sek/månad så rekommenderar jag starkt Lunarway.
Tycker du Revolut appen är för plottrig, svårnavigerad och bloatad, rekommenderar jag Lunarway.

Reser du mycket utanför Eurozonen och utan behov att ta ut mer än 2000sek/månad kontant rekommenderar jag Revolut.

Spenderar du mindre än 20 000sek i utländsk valuta så rekommenderar jag att du behåller befintligt kort, du sparar bara 350kr på att byta.


Skulle rent generellt säga att övriga fintech och bolag har en gnutta sämre ekonomiska villkor jämfört med Revolut och Lunarway med inriktning på utländsk spend. Men beroende på hur du tänkt använda kortet så kan vissa kort vara mer lämpligt för dig etc: Pfc, Klarna, Komplett, flygbolag, hotelbolag, bensinbolag.
 

bstark

Medlem
Kul med någon som testat det lite mer omfattande, själv har jag inte använt det utomlands ännu, kommer förmodligen använda det främst för kontantuttag + ha som backup kort.

För egen del är det lite synd att man inte kan lägga in det i Curve, väldigt få debitkort öht. som det går med. Revolut är väl ett av få undantag.
 
Toppen