Senaste nytt

[Recension]Air China Business, Honolulu till Peking, Airbus 330-200

palmen

Moderator
Introduktion
Tycker denna recension förtjänar en egen tråd istället för att den ska försvinna i min reserapport för sommarens resa.

En del av min stora sommarresa skulle alltså flygas med Air China i business från Honolulu till Peking. Det var vid tiden för bokning enda möjliga award business flight från Hawaii till Asien så inte så mycket att välja på. Tillgängligheten var väl inte jättebra, men fanns flera dagar man kunde boka denna flight.

Air China har inte det bästa ryktet för sin business och first class, mycket är säkert förutfattade meningar och att man har för höga förväntingar på hur det ska vara. För egen del så var det bara kul att testa och få bilda sig en egen uppfattning. Min bedömning av bolaget blir ju på en samplesize 1 då det är enda gången jag flygit med dom men jag är överlag mycket nöjd.


Honolulu - Peking (CA838), Airbus A330-200 Business

Flighten avgår vid 23:30 vilket är en klar fördel om man vill maximera sin tid på Hawaii innan man åker. Incheckningen öppnade ganska precis 4h innan avgång så att komma och lämna väskorna tidigare ska man inte tänka på. Jag var på flygplatsen ca 4h15min innan och då fanns det inte några checkin desks uppmärkta för Air China, visade sig att de skulle använda samma som ANA använt tidigare under dagen. Inga problem att checka in även om agenten fick ett minst sagt förvånat ansiktsuttryck när hon såg hur jag skulle flyga (Hawaii till Johannesburg med 3 stopp i Asien). Väskorna gick bara att checka in till Peking där de ändå måste hämtas ut igen, fick även ett boardingpass och inbjudan till United loungen.


Lounge

Loungen som används är som sagt United Club, och den är precis så "dålig" som man kan förvänta sig, knappt något att äta och väldigt begränsat utbud på dryck och baren var inte ens bemannad när jag var där. Det största problemet är dock att det inte finns några duschar (vilket inga lounge verkar ha) och efter en heldag med aktiviteter på Hawaii så hade en dusch varit trevligt.
Med tanke på det dåliga utbudet på mat och att jag inte viste hur maten ombord skulle vara så bestämde jag mig för att innan avgång beställa lite mat från någon av restaurangerna på flygplatsen. Vid 22-tiden lämnade jag loungen för att inse att alla restauranger hade stängt, fick bli en bagel från Starbucks som var det enda som var öppet. Note to self, kontrollera öppettider när man flyger nära midnatt.


Boarding

Boarding skulle börja 50 minuter innan avgång och jag kom till gaten ca 45 minuter innan, man höll då på att boarda familjer och de som behöver lite extra hjälp. Strax efteråt ropar man ut att även business och star alliance gold kan boarda och jag går ombord bland de första.
20190713_221717.jpg


Ombordupplevlese

Första intrycket när man kommer ombord är att det är en äldre business-kabin med 2-2-2 seating, i den främre delen där jag sitter på 12A är det 3 rader. Det är helt fullt i business och kabinen fylls snabbt upp.
Stolen är av en äldre modell men helt ok och bekväm att sitta i och fungerar även bra att sova i skulle det visa sig, även om den var lite hård i sovläge. Man sitter relativt nära sin stolsgranne men inget som stär mig, ska man vara petig finns det ingen avskärmning för fötterna mellan stolarna och det finns ju risk att man råkar tåflirta lite i sömnen.
Ett amenity kit innehållandes det nödvändigaste samt kudde och filt finns redan utlagda på alla stolarna. Innan takeoff serveras en pre departure drink, vatten, juice eller bubbel.
20190713_225344.jpg 20190713_225335.jpg
20190713_225928.jpg

Vi taxar iväg i tid och rätt snart är vi i luften, tyvärr går man miste om alla finavyer när man startar då det är helt kolsvart ute. Planerad ankomst var vid 04:55 men vi har tydligen gynsamma vindar och beräknas landa vid 4 på morgonen istället i Peking. Inte helt optimalt att landa så tidigt, men alltid bra att vara ett av de första flighterna som kommer in ska det visa sig då köerna är obefintliga.

Innan takeoff hade man tagit matbeställning för vad man ville äta till middag samt vad man ville ha som "frukost". Jag valde det västerländska alternativet som är en köttbit med potatismos och grönsaker. Frukosten var ingen "vanlig" frukostmat utan snarare en hel måltid och inga klassiska frukost-rätter erbjöds förutom färsk frukt. Blir även tillfrågad om de ska väcka mig för frukost eller inte och ber dom att låta mig sova om jag sover.

Det tar inte lång tid efter att vi startat förrän det är full fart i kabinen med att förbereda matservering och det kommer snabbt ut lite nötter samt dryck och ca 15 minuter senare kommer även förrätten ut. Jag valde tonfisk samt rökt anka vilket smakade helt ok, även om jag inte var direkt hungrig.
20190714_001143.jpg
20190714_001904.jpg

Direkt efter att jag avslutat förrätten kommer de och dukar undan tallriken och det tar max 1 minut innan min huvudrätt serveras. Här snackar vi snabb service och de hade stenkoll på i vilken takt folk åt och all servering var individuell. Huvudrätten kommer in och den påminner väldigt mycket om SAS upplägg i business, allt i en skål. Här kommer den första förvåningen, Air China lyckas servera en nästan perfekt medium/medium rare köttbit och potatismoset är också gott, helt klart en av de bättre business måltiderna jag ätit.
20190714_002844.jpg

Till efterrätt valde jag en osttallrik och den var ok, men inget speciellt. Återigen var de väldigt snabba att duka av huvudrätt och snabbt in med efterrätten.
20190714_004145.jpg

När jag ätit upp så dukas allt av och jag förbereder mig för att sova. Hela måltidsserveringne har tagit ungefär 1h vilket är väldigt bra, antar att de flesta ville sova med tanke på tiden

Får några timmars sömn innan jag vaknra och är lite hungrig. Fanns ingen "snacks-meny" att välja från, men i galley plockar de ihop lite nötter, yoghurt ochkakor samt att jag tar en cola.
20190714_062844.jpg 20190714_063925.jpg
20190714_064222.jpg

Frukost serveras ca 3h innan landning, vilket jag kan tycka är lite väl tidigt, jag hade bara valt en skål med frukt och det var lagom för min del då jag fått lite snacks tidigare under natten
20190714_074719.jpg


Summering
Nu har jag bara en flight med Air China så inget att jämföra sig med, men denna resa i business var minst lika bra som vad övriga konkurrenter erbjuder när det kommer till mat och service. Stolen är som sagt inte den senaste men fungerar helt ok.
Man har ju hört historier om att crew knappt pratar engelska och att maten ska vara undermålig, men inget av detta upplever jag. Kanske är skillnad på flighter som går till USA och att kraven på engelskan är lite högre. Cateringen kommer också från USA vilket säkert även kan höja nivån lite på maten.
Skulle jag tveka att flyga Air China igen? Absolut inte, alla mina farhågor och förutfattade meningar visade sig vara felaktiga och jag ger dom gärna en chans till.
 

Juancarlos

Medlem
@palmen Tack för bra reserapport. Kan bara hålla med. Tycker att air china var långt över förväntan när jag flög samma sträcka (hnl-pek) förra året. Från Peking flög vi med Swiss gamla a340 och upplevde IFE och stol som mkt sämre än air china. Gillade även att de servereade kakor från Honolulu cookie company.
 
Last edited:

palmen

Moderator
@palmen Tack för bra reserapport. Kan bara hålla med. Tycker att air china var långt över förväntan när jag flög samma sträcka (hon-pek) förra året. Från Peking flög vi med Swiss gamla a340 och upplevde IFE och stol som mkt sämre än air china.
Nu nyttjade jag bara IFE till att titta på moving map, och den har några år på nacken och ställde konstant in sig på något kinesiskt språk. Men gick ju att förstå hur lång tid det var kvar och när vi skulle landa.
Kul att du också flygit samma sträcka, trodde jag skulle vara ensam om den på forumet typ :)
 

Tonton

Medlem
Tack för en trevlig rapport, @palmen!

Jag har alltid varit nöjd med Air China de dussintal gånger jag flugit med dem.

Stolen är densamma som Turkish har på många av sina plan. Helt okej tycker jag! Air China har ju dock valt en helt ny kabin och stol till sina A350s som verkligen verkar super. Tyvärr lyckades jag inte pricka in det på min sommarresa, trots flera försök. Här finns en video om nya kabinen, om det intresserar någon:

 
Last edited:

Juancarlos

Medlem
Nu nyttjade jag bara IFE till att titta på moving map, och den har några år på nacken och ställde konstant in sig på något kinesiskt språk. Men gick ju att förstå hur lång tid det var kvar och när vi skulle landa.
Kul att du också flygit samma sträcka, trodde jag skulle vara ensam om den på forumet typ :)

Vi flög med Asiana via Seuol till Honolulu och hem med Air China och Swiss.

Tycker även att det var riktigt trevligt att de serverade kakor från Honolulu Cookie Company.
 

adhoc76

Medlem
I och med denna recension så kanske Air China får ett litet genombrott här på bc.se? Även jag sitter med sample size = 1, men jag delar @palmen bedömningar helt och hållet. Jag skulle säga att det inte finns någon anledning att konsekvent undvika Air China (vilket jag tror är förekommande). Deras business är i nivå med genomsnittet bland konkurrenterna - varken bättre eller sämre. Däremot tycker jag att Peking är en jobbig flygplats att ha connection på, men det är en anan sak det i sammanhanget.
 

palmen

Moderator
I och med denna recension så kanske Air China får ett litet genombrott här på bc.se? Även jag sitter med sample size = 1, men jag delar @palmen bedömningar helt och hållet. Jag skulle säga att det inte finns någon anledning att konsekvent undvika Air China (vilket jag tror är förekommande). Deras business är i nivå med genomsnittet bland konkurrenterna - varken bättre eller sämre. Däremot tycker jag att Peking är en jobbig flygplats att ha connection på, men det är en anan sak det i sammanhanget.
Jag tycker absolut att man ska testa om det är en vettig flight att ta för sin resa. Nu vet jag inte hur det var för 5 år sedan men jag gissar att de har skärpt till sig ordentligt på sistone. Håller med om att det inte fanns något direkt att klaga på, även om en del saker kan göras bättre.
 

intuition

Medlem
... Däremot tycker jag att Peking är en jobbig flygplats att ha connection på, men det är en anan sak det i sammanhanget.
Menar du internationellt -> inrikes?
INT->INT är rätt OK tycker jag, bara en säkerhetskontroll som har ganska långa köer som irriterar lite. Ska man inrikes är det helt klart skönare med ett byte i europa t.ex.
 

Canadien

Medlem
Har åkt ett par vändor från Arlanda med Air China och i Business funkar det helt klart, i ekonomi skulle jag ta andra bolag om det går.

Från Arlanda tyckte jag cateringen var sådär, bättre från Peking. Sätter CA högre än AI på min lista över de lite klenare asiatiska bolagen i Star Alliance.
 
Toppen