Senaste nytt

Rapportera om SAS kabinservice efter 1/6 2021

Homer

Medlem
De ligger väl i "kylvagnar" som håller temperatur som ett kylskåp? Så länge det inte är något fel på skåpet så ska det väl inte vara "någon fara"? Vad jag hört från crew är att dessa vagnar var mindre kul att hantera på tillbakavägen då de var iskalla, mindre skönt att då ta i metallen.

Synd att ölen inte förvaras på samma ställe...
 

Berglund

Medlem
"Vi har inte fått så många flaskor vatten lastade, så du får ett glas vatten nu. Sedan är det bara att säga till, så får du mer".
Den har man ju hört förut.

Av ren princip sveper jag då hela glaset och beroende på vilket humör jag är på säger jag antingen ”till” och håller demonstrativt fram glaset alternativt ber jag artigt om påfyllning direkt. Orkar jag, sveper jag även det glaset och därefter brukar det vara läge att flinka in kommentaren:
”Det är nog bäst att du bara ger mig hela flaskan direkt, annars kommer du få stå här och fylla på länge…”

När jag väl drivit charaden till sin spets, då är det - hitintills -ingen som nekat mig hela flaskan.
 
Last edited:

Homer

Medlem
Har aldrig fått en varm Mikkeller ombord på sas. .

...och jag har aldrig fått en kall Mikkeller på SAS, för övrigt är jag säker på att din definition av kall
ligger 10 grader högre än min.

Inte bara öl, mousserande och vita viner är så gott som alltid alldeles för varma.
Dessutom förvaras de ju på serveringsvagn och antar snabbt kabintemperatur.

För att inte tala om att man ibland tvingas beställa all dryck man vill ha i början
av resan och bara får en enda isbit till sina två GT.
 
Last edited:

palmen

Moderator
...och jag har aldrig fått en kall Mikkeller på SAS, för övrigt är jag säker på att din definition av kall
ligger 10 grader högre än min.

Inte bara öl, mousserande och vita viner är så gott som alltid alldeles för varma.
Dessutom förvaras de ju på serveringsvagn och antar snabbt kabintemperatur.

För att inte tala om att man ibland tvingas beställa all dryck man vill ha i början
av resan och bara får en enda isbit till sina två GT.
Iskall öl får man bara om man sitter vid nödutgång på longhaul och kan ställa ner burken vid draget från dörren :)
Det är inte 8 grader jag eftersträvar på ölen, men den är inte heller uppe på "rumstemperatur" vid servering.
Sitter ju "alltid" så att jag blir serverad "först" i stort sett så vid servering är det kallt i alla fall.

Men som du säger, att beställa allt på samma gång gör ju att några drycker defenitivt har fel temperatur oavsett vad.

Får väl se vad nästa resa erbjuder i form av kall dryck, blir inte förrän september troligtvis när man är fullt vaccinerad, är väl stor risk att man får dricka en cola istället för mikkeller då tyvärr.
 

Kimmen00

Medlem
En underlig sak hände på flighten hem från Split igår.
Det var knappt 20% beläggning så hyfsat tomt och det var bara vi plus 3 sällskap till i Plus.
Bra service och de kom ut med mat o dryck samt chips snacks etc.
Men när jag ville ha en till whisky fick jag svaret : ja vi har ju alltså begränsningar på 3 alkoholhaltiga drycker per person i plus.
På denna rutt? Undrade jag.
På alla utrikes rutter i sommar var svaret!
Det var nytt för mig iaf! Tidigare har det väl varit mallis, holmarna etc.
Men Pursern var tillmötesgående och menade att min fru hade ju inte druckit någon dryck innehållande alkohol alls så hon kanske ville ha en whisky?
Det ville hon.
Problem solved men märkligt om detta gäller alla rutter för det är väl inte utkommunicerat?
Alt. var det pursern eget påhitt.
 

igelkotten

Medlem
En underlig sak hände på flighten hem från Split igår.
Det var knappt 20% beläggning så hyfsat tomt och det var bara vi plus 3 sällskap till i Plus.
Bra service och de kom ut med mat o dryck samt chips snacks etc.
Men när jag ville ha en till whisky fick jag svaret : ja vi har ju alltså begränsningar på 3 alkoholhaltiga drycker per person i plus.
På denna rutt? Undrade jag.
På alla utrikes rutter i sommar var svaret!
Det var nytt för mig iaf! Tidigare har det väl varit mallis, holmarna etc.
Men Pursern var tillmötesgående och menade att min fru hade ju inte druckit någon dryck innehållande alkohol alls så hon kanske ville ha en whisky?
Det ville hon.
Problem solved men märkligt om detta gäller alla rutter för det är väl inte utkommunicerat?
Alt. var det pursern eget påhitt.

Jag hoppas, och tror, att pursern hade fel. Finns det ingen regelbok ombord, eller någon regeldatabas som kan nås i paddan, så att saker som dessa snabbt kan kollas upp av personal ombord?

Saker som dessa gör ju att jag fortsatt inte flyger SAS, har helt tröttnat på all otydlighet, snålhet och det inkonsekventa och slappa bemötandet.
 

Homer

Medlem
En underlig sak hände på flighten hem från Split igår.
Det var knappt 20% beläggning så hyfsat tomt och det var bara vi plus 3 sällskap till i Plus.
Bra service och de kom ut med mat o dryck samt chips snacks etc.
Men när jag ville ha en till whisky fick jag svaret : ja vi har ju alltså begränsningar på 3 alkoholhaltiga drycker per person i plus.
På denna rutt? Undrade jag.
På alla utrikes rutter i sommar var svaret!
Det var nytt för mig iaf! Tidigare har det väl varit mallis, holmarna etc.
Men Pursern var tillmötesgående och menade att min fru hade ju inte druckit någon dryck innehållande alkohol alls så hon kanske ville ha en whisky?
Det ville hon.
Problem solved men märkligt om detta gäller alla rutter för det är väl inte utkommunicerat?
Alt. var det pursern eget påhitt.

Finns inte den här texten, där de räknar upp vilka rutter det gäller för, i menyn fortfarande?



Alkohol.jpg


Från menyn som postades här
Imgur: The magic of the Internet
 
Toppen