Senaste nytt

Rapport från en atypisk BC-resa: Gotska Sandön

DrGold

Medlem
Kan förtydliga att det bara är turbåten som är inställd 2020. Det är fullt möjligt att ta sig ut med egen båt.

Ja det har du förstås rätt i! Jag kan också passa på att korrigera mig själv. Jag skrev flera gånger i rapporten att man bara fick övernatta på Lägerplatsen/i Fyrbyn. Det finns dock även möjlighet att tälta på södra delen av ön (Nymans), men bokning av denna plats kan endast göras på ön. Man får själv transportera sina prylar dit.

Hoppas du får möjlighet att komma iväg till Sandön i sommar!
 

DrGold

Medlem
Tackar @DrGold ! Mycket trevlig och välskriven reserapport. :)
Gillade särskilt diplomet ”Radiotjänst och mjölkpropagandans tävling - kon och vad hon ger oss” :D

Haha, ja det är på tok för lite mjölkpropaganda nuförtiden! ;)

Allvarligt talat tycker jag det är fascinerande att tänka sig att barn växt upp och gått i skola på en så ensligt belägen plats. Svårt att föreställa sig ett sådant liv - att gå till morgonsamlingen när höststormarna viner runt knuten, och pappa är ute och räddar skeppsbrutna eller klättrar i fyren. Och sen få ha sommarlov på en så vacker plats. Säkert var dock somrarna fulla med arbete, även för skolbarnen.

I fyren fanns förresten öns första TV-apparat utställd. Vilken skillnad det måste ha blivit när den kom dit.

Ön hörde (och hör fortfarande) till Fårö församling, och det framgick att många präster drog sig för att besöka ön pga den farliga överfarten.

GOPR0340.JPG


Invånarna på ön måste verkligen ha känt att skulle nåt fixas, så fick de göra det själva...
 

Johan Gott

Medlem
Tack för en väldigt trevlig rapport! Som gotlänning har Sandön lockat mig länge och nästa sommar ska det bli ett besök.
 
Toppen