Tycker absolut du ska ta ett Mastercard också då det är ett nödvändigt komplement till Amex och trots väldigt mycket Amex fokuserande tidigare år så har man ändå haft en 150kkr och uppåt med spendering på sitt MC. Framförallt blir det lite mer när det är dubbla poängkampanjer osv. Dock kan det ju räcka med ett vanligt till att börja med beroende på hur hårt du kommer gå ut med poängsamlandet men framförallt är det ifall du behöver statuspoängen osv. Ja fly premium är bra men när man precis börjat samla poäng och jag tittar på din spendering så kommer du troligtvis inte ha mer poäng än de du behöver nyttja tillsammans med din 2-4-1.
Gällande Amex hade jag nog börjat med ett Premium i år och sedan beroende på hur det går med allt så kan du uppgradera till ett Elit då det ju har en betydligt högre avgift. Åter igen, såvidare du inte vill ha statuspoängen för att jaga guldkort etc. hos SAS. Då är ju en kombo med Elit samt MC Premium kanon. Vet ju inte riktigt hur mycket du flyger idag etc.
Hyra går att betala via Billhop eller som du säger Betalo. Har man lyckats värva lite kompisar/familj etc. till Billhop så man har lite gratisspend så är det ju smart. Har man inte det och ska betala avgiften så är det ju lite hur mycket man behöver få tag på sin voucher som avgör skulle jag säga eller ifall man saknar lite poäng för en resa. Dock, har man ett elitkort så blir det väl ändå hyffsad kostnad för poängen om man tar alla räkningar bara för poängens skull. I slutändan lite hur myket man själv värderar de till.
Last edited: 3 Februari 2020