Senaste nytt

Råd om flygbiljett till Palma de Mallorca

twiggs

Medlem
Hej, Vi skall flyga till Palma via Düsseldorf.Kan du berätta hur man gör i Düsseldorf? Får man typ springa till anslutande plan, måste man passera säkerhetskontrollen etc.?

Tacksam för svar
Stefan

Det beror givetvis på hur mycket tid du har för anslutning i DUS. Har du bokat in 35 minuters-anslutning så är det klart att du får skynda dig medan du kan ta det jättelugnt och till och med passa på att lämna flygplatsen om du flera timmar mellan flighterna.
 

twiggs

Medlem
Vi har ca 35 min på oss...

Jag uttryckte mig nog lite slarvigt innan, det jag menade var att man fick skynda sig betydligt mer om man hade en 35 minuters-anslutning än om man hade en på låt säga 90 minuter. Jag å andra sidan skulle tycka att 35 minuter är jättemycket tid på lilla DUS; fast då har jag varit där fler gånger än vad jag kan räkna till. Det är en oerhört smidig och liten flygplats som drivs med tysk effektivitet och kontroll.

Fast jag begriper inte hur du menar med "hur man gör i Düsseldorf"? Det är inget annorlunda att göra en transfer i Tyskland jämfört med att göra den i exempelvis i Köpenhamn eller i Amsterdam förutom att flygplatserna ser annorlunda ut. :)
 

stefan4545

Ny medlem
Hej
Jag håller med. Det borde ha stått "vad man gör". Det står t ex på DUS flygplats hemsida att även transit passagerare måste passera säkerhetskontrollen. Vissa påstår att det inte behövs. Ligger ankomst och avgång på samma plan? Behöver man åka rulltrappa upp eller ner?
Är det bussanslutning till terminal etc...?
 

Senator

Moderator
Hej
Jag håller med. Det borde ha stått "vad man gör". Det står t ex på DUS flygplats hemsida att även transit passagerare måste passera säkerhetskontrollen. Vissa påstår att det inte behövs. Ligger ankomst och avgång på samma plan? Behöver man åka rulltrappa upp eller ner?
Är det bussanslutning till terminal etc...?

Ja och nej, och ja och nej, och ja och nej... :)

DUS är en smidig flygplats, och i ditt fall väldigt smidigt då du skall transferera mellan två flygresor inom Schengen. Därmed är det ingen extra säkerhet eller passkontroll.

Dock finns det överhängande risker att bussar är involverade när ni skall byta då flygplanen LH använder är regionala Jets som ofta parkeras på plattan. Det innebär marknivå och sedan upp trappor till avgångsnivå.

Om jag uppfattar dig rätt så är detta en resa, på en bokning, på en biljett som har en rutt ARN-DUS-PMI. Flygbolaget godkänner en transittid i sin tidtabell på 35min, och har därmed ett ansvar och skyldighet att få dig till din destination. Så länge flygbolaget har detta i sin tabell är det inga problem och deras ansvar.
 

stefan4545

Ny medlem
Ja, det är en bokning men LH släpper incheckningen online bara 24 timmar före avgång. Sen får vi se om
det är två incheckningar som gäller...

Tack för svaret. Det känns lite lugnare nu...


Stefan
 
Toppen