Senaste nytt

Rättigheter vid 11 timmars försening ?

Impendill

Medlem
Nu har jag fått kontakt med min bror.
Enligt honom fick de information om att planet var sent ifrån Brussel till Landvetter eftersom att det var kö för avvisning av vingarna där.

Är det kört vad gäller ersättning, eller kan man gå vidare på något sätt?
Det är rätt avgörande för om han har någon rätt till ersättning öht. Återkom när du vet.


Nu har jag fått kontakt med min bror.
Enligt honom fick de information om att planet var sent ifrån Brussel till Landvetter eftersom att det var kö för avvisning av vingarna där.

Är det kört vad gäller ersättning, eller kan man gå vidare på något sätt?
 

agehall

Medlem
Ja, det är nog rätt kört i praktiken.

Problemet inträffade iofs på inkommande flight, vilket man inte ska ta hänsyn till när man beaktar EU261/2004, men jag misstänker att en domstol skulle ha svårt att inte tolka detta som extraordinärt även om det var på inkommande flight.
 

Impendill

Medlem
Jag förstår.
Kan man be flygbolaget om ett intyg att så var fallet. Eller kan det vara något man bara säger som anledning?

Många frågor, men varken han eller jag har råkat ut för detta tidigare.

Hans bagage har fortfarande inte dykt upp efter 24h och han har missat att få PIR. Kan man be om detta senare då bagaget kommit?

Gott nytt år på dig
 

agehall

Medlem
Du kan säkert be om att få papper på det. Inte helt säkert att du får det, men det är väl relativt enkelt att kolla upp om det verkar rimligt att det skulle skett avisning i Bryssel vid den aktuella tidpunkten.

Jag har aldrig testat att få en PIR i efterhand, men det bör gå tycker jag. Kontakta flygbolaget ASAP om det.
 

Impendill

Medlem
Hej igen.
Använder samma tråd då hemresan för min bror blev ca 17 timmar sen.

Så här skulle hemresan ha varit (se bild).
21146-df4339a3fbfc2f43b065ecc6330a09eb.jpg


Det blev istället:

EY 265 CMB-AUH 21:55 - 01:30
AB 7495 AUH-TXL 02:50 - 06:30
AB 8302 TXL-GOT 09:00 - 10:00

Anledningen till förseningen var att EY 267 var 2 timmar sen och då skulle min bror ha missat connection i AUH.
I stället satte de honom på ett senare plan till AUH, vilket medförde en sammanlagd försening till GOT på ca 17 timmar.

Han fick aldrig veta anledningen till varför planet var sent trots att han frågade.

Vad gäller i detta fall?
 

Attachments

  • Skärmavbild 2015-01-17 kl. 12.18.17.png
    Skärmavbild 2015-01-17 kl. 12.18.17.png
    69,8 KB · Visningar: 135

agehall

Medlem
Klaga hos Etihad? Kolla om hemförsäkringen ger något?

Eftersom EU-reglerna inte är applicerbara så misstänker jag att du får förlita dig på ovanstående.
 
Toppen