Senaste nytt

Räknas en Cimber flygning som ett segment i Eurobonus

twiggs

Medlem
Räknas ej om det är wetlease. Mången segmentjägare som fått för sig att CPH-AAL/AAR/HAM en massa gånger på en dag är en bra idé upptäcker att rutterna ofta flygs av QI och bara ger extrapoäng.

Jag håller inte reda på om det är wet- eller drylease det är frågan om för dessa fyra CRJ-200 det handlar om men, jag har flugit tonvis med gånger med dessa flygplan mellan CPH och PLQ, HAM, TXL, STR, LYS, ABZ med flera och varenda gång fått poäng, precis som om det varit SAS egna flygplan.

Förövrigt så flyger Cimber Air själva överhuvudtaget inte till HAM så att någon flugit dit från CPH och bara fått extrapoäng känns otroligt märkligt.


Är det däremot Cimber Airs egna linjer, som mellan NRK och CPH eller mellan BLL och ARN så är det däremot en helt annan femma.
 
För att göra det klart så kollade jag på SAS hemsida och CPH-LYS har exempelvis nummer SK1793. Dock är det värt att notera att räknaren på hemsidan säger 0 baspoäng, så i detta fall verkar det lite snårigt.

Sist jag flög TXL-CPH (SK1674) var det trafikerat av Cimber under samma princip som LH Regional och deras Eurowings-plan. Det räknades helt som SK-flygning.

Det borde räknas baserat på flightnumret, men hemsidan håller inte med. Mer oklart än när vi började alltså.
 

twiggs

Medlem
För att göra det klart så kollade jag på SAS hemsida och CPH-LYS har exempelvis nummer SK1793. Dock är det värt att notera att räknaren på hemsidan säger 0 baspoäng, så i detta fall verkar det lite snårigt.

Sist jag flög TXL-CPH (SK1674) var det trafikerat av Cimber under samma princip som LH Regional och deras Eurowings-plan. Det räknades helt som SK-flygning.

Det borde räknas baserat på flightnumret, men hemsidan håller inte med. Mer oklart än när vi började alltså.

Jag kan (återigen) garantera att man får såväl ombordsservice och poäng som om det vore SAS egna flygplan. Kanske är det bara hemsidan som bli förvirrad när det är ett annat bolag inblandat?
 

MarcusC

Medlem
Jag instämmer med twiggs, ex vis CPH-HAM/LYS/MUC som opereras av Cimber men som är helt "rena" SK opererade flighter gällande service koncept. Har flugit CPH-LYS med Cimber , men som SK bokning. Fick baspoäng.
 

Roger J

Medlem
Det finns alltså två typer av Cimber-flighter som säljs av SAS.
1. Cimberflight med SAS code share (t.ex. Danmark inrikes).
2. SAS-flight som utförs av Cimber (exempelvis till Hamburg).
Variant två räknas som vilken annan SAS-flight som helst av Eurobonus, inkl biljettsumman för Pandion.
Enklast är, som påpekas ovan, att kolla flightnumret.
 
Toppen