Senaste nytt

Räknas codeshare (Lufthansa) som en statushöjande resa?

Bonden

Medlem
Jag råkade helt oväntat ut för den "goda" sidan av code-share.
Bokade en resa med singapore airlines via frankfurt och åkte med ett codeshare LH flyg till frankfurt och fick executive bonus trots att jag hade bokat med singaporeairlines :)
 

agehall

Medlem
Det största problemet med code-shares är ju att bokningsklassen alltid översätts (dock oftast till samma bokningsklass) från det bokade bolagets kod till det opererande bolagets kod. Denna mappning är inte allmänt känd, så även om man bokar en bokningsklass som ska ge 200% poäng så kanske den översätts till en bokningsklass som ger 0. Något extremt exempel, men det skulle kunna hända.

Mitt råd är: om man inte vet vad man gör så ska man vara försiktig med code-shares - det är lätt att bli blåst på poängen.
 

Roger J

Medlem
Det hela är så klart mer komplext än intjäningen till bonusprogrammen. Säg att du köper en Economy Extra-biljett hos SAS till Frankfurt (med SAS-flightnummer). Men sedan visar det sig att det är Lufhansa som utför flygningen. Då hamnar du i vanlig Economy Class. Och så vidare.
Som resenär skulle det enklaste egnetligen vara om det inte fanns några code-shares alls, men att priserna från exemåpelvis SAS tillåter att boka andra bolag på vissa sträckor. Så skulle man vara av med de praktiska problemen.
 

Dr. Miles

Expert
Om jag har förstått rätt, det finns flera modeller av code-share.

Det vanligaste är bara sätta på eget flightnummer på andras flyg.

Sedan finns det code-share som köper upp viss del av stolar på partnerflyget.
Exmepel 1: Air France köpte några fast antal stolar från Japan Airlines Nagoya-Paris linje tidigare.
Exempel 2: Japan Airlines köper antal stolar från Air New Zealands Tokyo-Auckland linje.

Sedan finns det joint venture(JV) som nu finns t ex över Atlanten.
Austrian, bmi, Continental, Lufthansa, SWISS, United delar egna flightnummer på varanndra och delar vinsten av totala flygningar. (Har jag förstått rätt?)
 

Roger J

Medlem
Det största problemet med code-shares är ju att bokningsklassen alltid översätts (dock oftast till samma bokningsklass) från det bokade bolagets kod till det opererande bolagets kod. Denna mappning är inte allmänt känd, så även om man bokar en bokningsklass som ska ge 200% poäng så kanske den översätts till en bokningsklass som ger 0. Något extremt exempel, men det skulle kunna hända.

Mappningen är svår, den är inte alltid statisk heller, tror det finns mekanismer (precis som i priser) där det blir en bokningsklass om den finns, om den inte finns tillåts nästa bokningsklass osv.
Det var ju oftast inte ett problem förr då intjäningen var i synk med serviceklassen. När det började komma olika intjäningsregler inom samma serviceklass (low economy, low business) blir det ju plötsligt viktigt för oss resenärer exakt vilken bokningsklass man är bokad i.
 
Toppen