Senaste nytt

Räkna hem SAS Mastercard Premium för en som inte reser så mycket

Erik2

Ny medlem
Hej!

Är det värt för mig som inte flyger regelbundet, utan snarare sparar ihop till en långresa under längre tid, att uppgradera till Eurobonus Mastercard Premium? Vi har utgifter på kort med ca 300tkr/år idag, vilket ju slår i insamlingstaket 200tkr. Frågan är om det är lösnamt i längden att betala årsavgiften för Premium?

Jag hittar ingen liknande fråga i forumet, även om det säkert gömmer sig sådana(?). Tack!
 

palmen

Moderator
MasterCard premium är nog för det mesta bara ekonomisk försvarbart om man behöver de 1000 baspoängen varje månad eller kan nyttja FlyPremium.
Har man ingen nytta av ovanstående så ser jag nog större värde i det vanliga SAS Mastercard kortet.
 

bstark

Medlem
Premium ger 15 poäng i svenska, 20 utländska och 25 på SAS flygbiljetter. För vanliga är det 10 / 15 / 20.
 

Thornado

Medlem
Om vi antar att vi har två mål att jobba mot:
* Samla ihop nog med poäng för en långresa och få så bra värde som möjligt för poängen när det väl är dags att resa.
* Minimera kostnaden för korten

Förutsättningar:
* 300kSEK spend per år
* Flyger inte så mycket (inte riktigt värt att sträva mot status)

Detta skulle vara min strategi:
* Som @andreash säger, skaffa Mastercard Premium första året. Det kostar ju då 1495 kr, men det ger dels 10k poäng i välkomstbonus och dessutom får du under det året 5 öre per 100 SEK mer, så på 300k så blir det ytterligare 15k poäng. Den högre årsavgiften ger dig alltså detta år 25000 fler poäng än om du haft "vanligt" Mastercard, så det får anses vara en bra deal.
* År 2 säger du upp Mastercard Premium och skaffar ett "vanligt" Mastercard istället. Årsavgift 197.50 kr första året, därefter 395 kr. Eftersom detta kort inte ger några poäng efter 200kSEK spend så skaffar du även ett Amex Eurobonus Classic. Ingen årsavgift och samma intjäning som Mastercard. Om du blir värvad så får du även 6000 poäng i värvningsbonus. Du spenderar alltså (minst) 100kSEK på Amex och 200kSEK på Mastercard.
* År 3 behåller du samma kort som tidigare.
* År 4 säger du upp ditt Amex Classic och skaffar ett Amex Premium istället. Med lite tur så får du värvningsbonus (12000 poäng) även nu. Du spenderar minst 150kSEK på ditt Amex så att du får en 2-4-1-voucher.
* År 5 - nu börjar du förhoppningsvis ha nog mycket poäng för att boka en resa och behöver börjar spendera poäng innan de första du tjänade in går ut. Leta efter bra awardplatser som du kan använda din 2-4-1-voucher till.


Vill du få in ytterligare lite mer poäng så kan du ju förstås behålla MC Premium fram till och med år 3. Du betalar 1100 mer per år, men tjänar 15000 poäng mer, så många skulle nog anse att det är en bra deal.
 
Hej!

Är det värt för mig som inte flyger regelbundet, utan snarare sparar ihop till en långresa under längre tid, att uppgradera till Eurobonus Mastercard Premium? Vi har utgifter på kort med ca 300tkr/år idag, vilket ju slår i insamlingstaket 200tkr. Frågan är om det är lösnamt i längden att betala årsavgiften för Premium?

Jag hittar ingen liknande fråga i forumet, även om det säkert gömmer sig sådana(?). Tack!
Vad menar du med ”insamlingstaket 200tkr”?

Om ni inte drar in mer poäng genom att resa skulle jag nog rekommendera Amex Premium i ställer för Mastercard Premium. Då räcker poängen dubbelt så långt/mycket.
 

Fredde18

Medlem
Villkoren för 10000 bonuspoäng är 3 inköp på 30 dagar och att man har kortet när poängen ska trilla in. Men kan man nedgradera sig till vanligt SAS MC efter att dessa poäng kommit in på kontot utan att bli av med dessa 10000p? Och får man tillgodo på årsavgiften på premium?
 
Toppen