Senaste nytt

Qatar's leveranser från Boeing

Brandten

Medlem
Citat från mobilanyheter som hänvisar till simpleflying

Det framkommer nämligen att Boeing glömt att sätta in nya Qsuite i de här flygplanen, något som Qatar givetvis inte var nöjda med och därför fick Boeing inte leverera dessa flygplan riktigt ännu till flygbolaget. Förhoppningsvis kommer Boeing fixa till detta inom de kommande månaderna däremot!
 

AABack2ARN

Medlem
Japp, jag skulle också tro att det finns mer i den historien än att Boeing helt enkelt glömt att montera in rätt typ av säten. Men man vet aldrig.
 

palmen

Moderator
Citat från mobilanyheter som hänvisar till simpleflying

Det framkommer nämligen att Boeing glömt att sätta in nya Qsuite i de här flygplanen, något som Qatar givetvis inte var nöjda med och därför fick Boeing inte leverera dessa flygplan riktigt ännu till flygbolaget. Förhoppningsvis kommer Boeing fixa till detta inom de kommande månaderna däremot!
Att de glömt detta? Tyvärr inte första april idag annars hade det varit ett rätt bra aprilskämt.
 

FilipJ

Medlem
Relaterat till 7 st leveranser på 2 dagar (normalt bör Boeing leverera typ 3 st dreamliners per vecka): Vad jag hört har GE svårt att få fram Gen-X motorerna i tid till Boeing, om Boeing haft AOG (aircraft on ground) i väntan på motorer är det hyfsat rimligt att monteringen gått undan för att få leveranserna gjorda innan årsskiftet.
 

Homer

Medlem
Jag vill minnas att det diskuterats här tidigare att det är högst tveksamma nyheter från just den sidan men vi kommer väl ha svårt att verifiera såvida inte någon här känner någon hos Boeing. :)

Att påstå att Boeing glömt att installera hälften av inredningen i 7st av sina största plan, och ingen märker det förrän
det är halvvägs runt jorden, borde väl vara tillräckligt med bevis?
 

Homer

Medlem
Här är en annan förklaring

Qatar Airways takes delivery of new 787-9 Dreamliners in the most ridiculous way possible – PaxEx.Aero

With just a couple days left in the year both Boeing and Airbus are pushing to make their final deliveries, juicing the numbers and booking the revenue. But not all of the planes are complete.
In particular, Qatar Airways‘s new 787-9 Dreamliners still need the new QSuite business class seats and inflight wifi solution installed.
And that creates a problem, one that the airline and Boeing appear to have solved in a most unfortunate manner.

The aircraft must be in Qatar for the registration to be legit. Never mind that the two are 7,500 miles apart.
This is not the first time an aircraft flew a circuitous routing on delivery, though it may be one of the most egregious examples. An Air Arabia A320 nipped the corner of UK airspace en route from Germany to the Middle East a couple years, for example. And with Ireland a base for many aircraft leasing companies there are examples of planes passing through the country’s airspace during a delivery flight for regulatory and registration purposes.
 
Det här har nog både att göra med Boeings redovisning av 2019 för att boosta deras ekonomi och att Qsuites måste anpassas till varje ny flygplanstyp dessa stolar ska installeras i. Antar att Al Bakar som vanligt gjort en bra deal för båda parter
 
Toppen