Senaste nytt

Qatar's leveranser från Boeing

Brandten

Medlem
Kärrorna flygs från Boeing (Everett - PAE) till Doha (DOH) och sedan tillbaka dagen efter till Victorville (VCV) för IFE installation.

Någon som vet varför i hela friden man gör den omvägen?

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Kanske ruttplaneraren har julledigt men det fanns en kortare rutt enligt gcmap. :D

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

4 leveranser igår och 3 till på väg ner nu. Flyger säkert upp/tillbaka imorgon.
5922827d25abb1e4c44e47778aca1a9b.jpg
 

Berglund

Medlem
Jag kan inget om det här men inbillar mig att det står något i ett kontrakt någonstans att planet skall levereras på plats X efter slutmontering och godkännande. Först när planet anlänt på platsen X anses det levererat enligt kontrakt, vad som händer med planet efter det är upp till nye ägaren.
 

Flyingandy

Medlem
Mailade en gammal kollega som flyger på Qatar och vad han har hört är att Boeing vill leverera kärrorna innan årsskiftet för att putsa upp sina siffror medans interiörarbetet inte var klart pga försenade leveranser av modifierade qsuite-stolar.
 

Homer

Medlem
Enligt The Qatar Source – Qatar Airways News and Information levereras de enbart med ekonomisäten installerat
och flygs till Victorville för installation av business class säten
Vilket naturligtvis inte förklarar varför de inte flyger närmaste vägen.
kanske någon papperexcercis för att de ska räknas som exporterade?

Förresten, 4+3st 787-9 levererade på två dagar!
 
Last edited:

igelkotten

Medlem
Kontraktet säger med all säkerhet att leverans sker på en angiven ort, och förstå då övergår risken från säljare till köpare. Typ Incoterms.

Sedan sker nästan alla flygplanstransaktioner mid-air. Jag har kollegor som sitter på FR24 och väntar tills flygplanet är över en särskild jurisdiction eller på international airspace, och först då har man en sk closing call där pengar byter hand. Anledningen är skatteskäl
 

jsn

Medlem
Scramble skrev "Qatar Airways is doing this because the new business class seats for the type are not ready yet, but they do have a contractual agreement with Boeing to take delivery of the planes before the end of 2019."
Vad hade hänt om dessa maskiner inte hade levererats före årsskiftet? Hade någon av praterna haft möjlighet att häva kontraktet? Och vem av dem hade isf haft intresse av att häva det?
 

Tonton

Medlem
Scramble skrev "Qatar Airways is doing this because the new business class seats for the type are not ready yet, but they do have a contractual agreement with Boeing to take delivery of the planes before the end of 2019."
Vad hade hänt om dessa maskiner inte hade levererats före årsskiftet? Hade någon av praterna haft möjlighet att häva kontraktet? Och vem av dem hade isf haft intresse av att häva det?

Jag tror helt enkelt att det ligger i bådas intresse att få leveransen avklarad 2019 - men att de har väntat så länge som möjligt för att se ifall kabinen skulle hinna bli redo innan de var tvungna att skicka iväg planen.

Tydligen så får inte vanliga Q-suites-kabinen plats i 787-900, då den har några cm mindre utrymme. Därför måste hårdvaran justeras lite, och det är det som dröjer från leverantören.
 

igelkotten

Medlem
Scramble skrev "Qatar Airways is doing this because the new business class seats for the type are not ready yet, but they do have a contractual agreement with Boeing to take delivery of the planes before the end of 2019."
Vad hade hänt om dessa maskiner inte hade levererats före årsskiftet? Hade någon av praterna haft möjlighet att häva kontraktet? Och vem av dem hade isf haft intresse av att häva det?

Snarare någon sorts straffavgift - men ofta är det ju good will mellan parterna
 
Toppen