Senaste nytt

Qatar Airways - Det här gjorde Ni inte så bra!

pep

Medlem
Har netop checket ind i CPH. Skal med QR til HAN via DOH og BKK. Check-in staff indrømmede, at der var panik ved forsinkelsen i søndags, men management i CPH var blevet "overruled" af dem i Doha som havde insisteret på at passagernerne skulle vente. En del (hvor mange) var dog blevet ombooket før de kom i "fængsel" (Cap Inn)...De sagde at pga. af "ferietravlhed" var det ikke muligt at ombooke ret mange...?? Dårlige forklaringer i min optik...
 

renrhos

Medlem
Kan inte riktigt hålla med denna kritik. För drygt två veckor sedan den 6/7 fick Qatars Airways flight QR170 från ARN-DOH problem ca 30min in i flygningen. Och sedan vände tillbaka mot Arlanda igen och landade (tror att de var problem med ena motorn på dreamlinern). Hur som helst löste Qatar problemet att flyga in en tom Boeing 777-300er från Doha. Som Sedan Startade, vände om mot Doha 20:50 från Arlanda samma dag. Ganska smidigt löst tycker jag!?
 

pep

Medlem
Kan inte riktigt hålla med denna kritik. För drygt två veckor sedan den 6/7 fick Qatars Airways flight QR170 från ARN-DOH problem ca 30min in i flygningen. Och sedan vände tillbaka mot Arlanda igen och landade (tror att de var problem med ena motorn på dreamlinern). Hur som helst löste Qatar problemet att flyga in en tom Boeing 777-300er från Doha. Som Sedan Startade, vände om mot Doha 20:50 från Arlanda samma dag. Ganska smidigt löst tycker jag!?
Fint, som sagt uberegneligt. Men, hvordan mon passagererne oplevede det? Det må tage lang tid at klargøre og sende et helt andet, bemandet fly 6 timer mod nord, og få det vendt og fyldt...
 

Glenn E

Medlem
Kan inte riktigt hålla med denna kritik. För drygt två veckor sedan den 6/7 fick Qatars Airways flight QR170 från ARN-DOH problem ca 30min in i flygningen. Och sedan vände tillbaka mot Arlanda igen och landade (tror att de var problem med ena motorn på dreamlinern). Hur som helst löste Qatar problemet att flyga in en tom Boeing 777-300er från Doha. Som Sedan Startade, vände om mot Doha 20:50 från Arlanda samma dag. Ganska smidigt löst tycker jag!?
Jag skulle kontakta Qatars kundtjänst om det var jag.
Du har rätt till 600 euro i kompensation för förseningen.
 

nota bene

Medlem
Kan inte riktigt hålla med denna kritik. För drygt två veckor sedan den 6/7 fick Qatars Airways flight QR170 från ARN-DOH problem ca 30min in i flygningen. Och sedan vände tillbaka mot Arlanda igen och landade (tror att de var problem med ena motorn på dreamlinern). Hur som helst löste Qatar problemet att flyga in en tom Boeing 777-300er från Doha. Som Sedan Startade, vände om mot Doha 20:50 från Arlanda samma dag. Ganska smidigt löst tycker jag!?
Denna typ av lösning är ganska vettig, men du har fortsatt rätt till 600 euro i kompensation, och formellt enligt lagstiftningen skall möjlighet till ombokningen erbjudas. Om det sedan är möjligt/vettigt att omboka (de flesta OW connections antagligen via London och då troligen ingen tidsvinst) är en annan fråga.

Såsom de har skött det i Köpenhamn är helt oacceptabelt och ett klart lagbrott.

Vore faktiskt intressant att se en kollektiv stämning för brott mot EU2004/261 för damages vid ett sådant tillfälle... Sumpade hotell, affärsdealer, separata resor etc. Skulle behövas eftersom vissa bolag väljer att bryta mot lagen godtyckligt, och sedan kommer undan med det.
 

Holloman

Medlem
Fint, som sagt uberegneligt. Men, hvordan mon passagererne oplevede det? Det må tage lang tid at klargøre og sende et helt andet, bemandet fly 6 timer mod nord, og få det vendt og fyldt...
Jag har ett väldigt svagt minne av att jag såg i en FB spottingrepp att de lät ett plan från London(?) ta omvägen via Arlanda. Kan minnas fel dock.
 
  • Gilla
Reactions: pep

LarsCph

Medlem
Det er godt nok dårlig presse for "verdens 5-stjernede luftfartsselskab" :-/

Sidste år var vi med dem til Bali og der var Bali lufthavn lukket nogen dage på grund af aske fra en af vulkanerne. Der var servicen faktisk rigtig udmærket - de ringede samme dag vi skulle flyve og tilbød at booke os om til en anden destination eller vente. Vi valgte at blive booket om til Singapore samme dag så vi kunne komme afsted.
 

pep

Medlem
Checkede ind i Kastrup med QR CPH-DOH-BKK-KUL-PNH 1 Jan. De sidste 2 leg var på seperat business billet med Malaysia Airlines. Katastrofen skete: Personalet afslog at checke baggagen hele vejen! Hvad er ideen med OW hvis de ikke samarbejder? Station manager blev hidkaldt men hun var ny og talte om "ny policy". Jeg ved BA er ophørt med at checke baggage ind hele vejen på forskellige billetter. I Bangkok måtte jeg lide den tort at gå igennem immigration 2 gange, told, sikkerhed, incheckning etc. Det kostede mig 1½ time og en masse stress. Jeg er rasende og skriver en klage. Jeg har før checket ind hos dem hele vejen med op til 3 forskellige billetter. En stor forringelse.
 

johhenrik

Medlem
Checkede ind i Kastrup med QR CPH-DOH-BKK-KUL-PNH 1 Jan. De sidste 2 leg var på seperat business billet med Malaysia Airlines. Katastrofen skete: Personalet afslog at checke baggagen hele vejen! Hvad er ideen med OW hvis de ikke samarbejder? Station manager blev hidkaldt men hun var ny og talte om "ny policy". Jeg ved BA er ophørt med at checke baggage ind hele vejen på forskellige billetter. I Bangkok måtte jeg lide den tort at gå igennem immigration 2 gange, told, sikkerhed, incheckning etc. Det kostede mig 1½ time og en masse stress. Jeg er rasende og skriver en klage. Jeg har før checket ind hos dem hele vejen med op til 3 forskellige billetter. En stor forringelse.
Jag förstår din frustration, men bara fyi: Allianserna innebär inte att de automatiskt har interline-avtal och att man kan checka in baggage hela vägen på separata biljetter. Även om min erfarenhet är att det oftast går, så är det inte något man kan räkna med. Så för att slippa frustration nästa gång, räkna med att det inte går, sen är du positivt överaskad om det fungerar.
 
Toppen