Senaste nytt

Qatar Airways bjuder på övernattning (STPC)

Johan Hbg

Medlem
+Qatar programmet väljer du hotellet online och BETALAR en avgift som är väldigt förmånlig.

STPC är helt GRATIS och du har ingen möjlighet att påverka hotellet som du tilldelas.

STPC gäller ej bokningsklasserna G,W,O,T samt awards och det får inte finnas (Bokningsbar eller ej bokningsbar/utsåld) avgång samma dygn från aktuell flygplats som gör att din Stopover Purpose of Connection skulle bli mindre än 8 timmar på HIA.
Även om du har en konfirmerad STPC så kancelleras den om du ELLER Qatar airways ändrar flygavgångarna så att tiden på HIA skulle understiga 8 timmar eller överstiga 24 timmar.

STPC är en fantastisk förmån som naturligtvis är en stor utgift för flygbolaget och därför är de väldigt strikta med reglerna.

Hälsningar Lillkärran
Stort tack!
Vi är fn i Sydafrika och jag ringde dem här i veckan för vår hemresa, fick besked att hotell inte kunde ges eftersom vi har bokningsklass Q och vi behöver minst N.
Kan detta verkligen stämma? Rimmar väl fel efter vad som skrives ovan.
 

QR A319

Medlem
Stort tack!
Vi är fn i Sydafrika och jag ringde dem här i veckan för vår hemresa, fick besked att hotell inte kunde ges eftersom vi har bokningsklass Q och vi behöver minst N.
Kan detta verkligen stämma? Rimmar väl fel efter vad som skrives ovan.

Det var underligt besked! Bokningsklass N är i samma "farefamily" som Q ( och S ) nämligen Economy saver. Jag har inte hört eller läst att de sållar bland bokningsklasser inom samma farefamily när det gäller STPC eller Q-miles på exempelvis uppgraderingar.
Tycker du ska ringa eller maila igen!
 
Last edited:
  • Gilla
Reactions: pep

pep

Medlem
....det får inte finnas (Bokningsbar eller ej bokningsbar/utsåld) avgång samma dygn från aktuell flygplats som gör att din Stopover Purpose of Connection skulle bli mindre än 8 timmar på HIA....
Tusind tak for denne krystalklare udredning.
Jeg har tidligere faaet STPC i Doha selv om jeg kunne have taget en senere afgang og dermed kunne have "understigat" de 8 timer i Doha. Hvis der ikke afgaar fly til slut-destinationen mindre end 8 timer efter ankomst, faar man hotel. Exempel: Jeg har af og til (bevidst) valgt en tidligere afgang fra CPH for at komme op paa mere end 8 timer i DOH foer naeste fly gaar til SGN. Men: jeg ved dog ikke om den går længere efter alle disse "enhancements"...
 

Johan Hbg

Medlem
Det var underligt besked! Bokningsklass N är i samma "farefamily" som Q ( och S ) nämligen Economy saver. Jag har inte hört eller läst att de sållar bland bokningsklasser inom samma farefamily när det gäller STPC eller Q-miles på exempelvis uppgraderingar.
Tycker du ska ringa eller maila igen!
Blev inget hotell. I Kapstaden sade de att gränsen är biljettpris på 400 Usd, och i Doha var svaret att biljetten inte kvalificerade.
 
  • Gilla
Reactions: pep

fcx

Medlem
Försöker bli klok på Qatar Airways https://www.qatarairways.com/tradeportal/en/policies/STPC.html STPC Policy. Tidigare gav alla business class biljetter gratis STPC. Men nu har man ju infört R-klass som rabatterad business class. Ska man tolka informationen på hemsidan så skulle R-klass inte berättiga till gratis STPC. Är det någon som vet vad som gäller?
Jag kan inte se något på hemsidan som säger att det inte skulle gälla R-klass, om man nu väljer att återuppta STPC efter corona.
 

pep

Medlem
Försöker bli klok på Qatar Airways https://www.qatarairways.com/tradeportal/en/policies/STPC.html STPC Policy. Tidigare gav alla business class biljetter gratis STPC. Men nu har man ju infört R-klass som rabatterad business class. Ska man tolka informationen på hemsidan så skulle R-klass inte berättiga till gratis STPC. Är det någon som vet vad som gäller?

STPC er ved at uddø? Men med QR på biz kan du hvile fint og privat i Al Mourjan loungen, bed om vækning inden shower...
 
Toppen