Senaste nytt

Qantas passagerare vägrar att flyga pga ingen pyjamas

Palazzi

Medlem
Det är väl bolaget som lagt preferenserna för vad som ingår i en köpt biljett..

Håller jag med om, men allt är inte svart och vitt. Jag motsätter mig främst deras sätt att protestera. De har aldrig vigt en tanke åt vad deras protester om dessa pyjamasar kan orsaka för komplikationer för medresenärer som tvingas vänta.

Jag citerar mitt svar från systertråden: http://www.businessclass.se/oneworl...aegrar-att-flyga-pga-pyjamas-2.html#post69006
 

palmen

Moderator
Det är väl bolaget som lagt preferenserna för vad som ingår i en köpt biljett..

Och vilka preferenser är det? Att det ska ingå en pyjamas?
Om det nu ska ingå en pyjamas, står det också att den ska vara i rätt storlek för resenären, samt att det ska vara ett specifikt märke?
Om jag tolkade det hela rätt blev de erbjudna en annan pyjamas från C i rätt storlek men nekade detta.

Att hoppa av en flygning för att man får "fel" pyjamas är bara löjligt enligt mig. Jag klarade mig alldeles utmärkt med att göra 11 dyk med dykskor i storlek 41 istället för storlek 45 som jag normalt sätt använder. Var bara att gilla läget när det packats fel storlek, inte direkt så att jag krävde att få hoppa av resan.
 

Snosken

Medlem
Ja nog för att man köpt en viss produkt och då ska få det man beställt...men att protestera på detta sätt!? Det finns barn som svälter i världen och människor flyr krig....och så vägrar några flyga för att pyjamasen är i fel märke!?

Sen så kan ju självklart artiklar vinklas och man vet ju inte exakt vad som har hänt och vad som har sagts.... men dom verkade ju ha råd att skita i flygbiljetterna. Dom pengarna som biljetterna kostade skulle kunna bekosta mat och skola i ett år för 10 byar i Mali... men herregud det är ju fel pyjamas!? Jag blir fan förbannad, SKÄMS!
 

rob74

Medlem
Senast jag flög Qantas så var det en simpel sträcka som SYD-MEL i business class. Jag hade skippat maten innan eftersom jag visste att jag skulle få käk ombord. Väl ombord får jag veta att pga försenat inkommande flyg, så lastar de ingen mat utan det enda som bjuds ombord är dryck.
Enligt dessa båda passagerare som artikeln speglar, så borde jag alltså hoppat av planet och ställt till en väldans massa jävelskap.
Gjorde inte det, gnällde dock den del som sig bör, slungade ur mig en extensivt tilltagen rad profaniteter för mig själv i några minuter och drack därefter upp en god del av deras vin.
Hoppas dock att jag slipper uppleva detta igen.... Jag blir ett monster när jag är trött och hungrig och då speciellt när jag planerat in att få mat vid ett visst tillfälle!
Tar alltså hellre att få käk än pyjamas om så skulle vara.
 

rob74

Medlem
Jag gillar faktiskt AHO's lite lagom sadistiska förslag här... :)
Kanske hade varit bra för dem att få landa lite på jorden och få utstå denna smälek som UA kallar First...
 

Jacob

Medlem
Givetvis mycket barnsligt agerat.

Däremot tycker jag inte nödvändigtvis att man behöver bagatellisera att det inte fanns passande pyjamasar ombord, XL är väl inte någon orimlig storlek att förvänta sig ska finnas. Billigaste tur och returbiljetten i Qantas första klass Melbourne-Los Angeles kostar 138.000 kronor + skatter. Motsvarande biljett Los Angeles-Melbourne går på 107.000 kronor + skatter (med 50 dagars förbokning). Det är saftigt mycket pengar.

Att få en pyjamas kanske var en viktig del i upplevelsen för dessa två personer, vad vet jag. Har man betalat kanske 150.000 kronor för sin flygbiljett måste det också få finnas en rimlighet vad man kan förvänta sig. Hur mycket ska ett flygbolag få tabba sig? Ett riktigt bra flygbolag tycker jag hade kunnat fånga upp detta långt tidigare, de såg väl personerna vid incheckningen? På en stor flygplats som Los Angeles hade det väl varit möjligt att ha ett extra förråd av pyjamasar för oförutsedda händelser. Det är ju lätt för resten av planet att skratta när man betalat en tiondel av biljettpriset.

Men som sagt det korrekta hade självklart varit att kräva kompensation efter resan.
 

A380*G

Medlem
Flygtiden per tidtabell är över 15 timmar LAX-MEL så av den anledningen kan jag förstå att man blir irriterad om det saknas en PJ i rätt storlek. Å andra sidan måste man alltid väga rimliga åtgärder mot vad situationen kräver. Rimligt i detta fall, om passagerarna verkligen insisterar vore att Kaptenen och/eller Pursern snabbt ser till att få fram rätt storlek av PJ eller ber Station Manager att ordna from likvärdig ersättning från flygplatsens affärsutbud. XL är ju en helt normal storlek i USA så det hade nog inte varit några problem, det är ju inte XXXXXXL vi pratar om.
 

agehall

Medlem
Jag tycker det låter som paret gjorde helt rätt. De fick inte den produkt de köpt och därmed protesterade de. Vi tenderar att köpa alldeles på tok för mycket skit, så vi svenskar hade säkert gått med på det.

Dock måste man se det hela ur båda synvinklarna - paret har givetvis rätt i att hoppa av och vägra flyga med den flighten. Detta kan inte direkt påverkas då deras krav inte kan tillmötesgås. Alltså finns det ingen anledning att hålla planet utan det skulle givetvis ha lyft så fort det gick, fast utan de trilskande passagerarna.
 
Toppen