Senaste nytt

Projektor i incheckat bagage

gunry

Medlem
Tack för synpunkter och tips. Lutar åt att köpa en lättare projektor och plocka ut lampmodulen. Alternativet var att hyra projektor på plats (konferens i Canberra) men det gick på nästan 6 tkr för två dagar. Kändes orimligt.
 

agehall

Medlem
Tack för synpunkter och tips. Lutar åt att köpa en lättare projektor och plocka ut lampmodulen. Alternativet var att hyra projektor på plats (konferens i Canberra) men det gick på nästan 6 tkr för två dagar. Kändes orimligt.

Säker på att de inte missförstod och trodde du ville köpa en?
 

taxvalp

Medlem
Visa bifogad bild 27836 Visa bifogad bild 27837

Tar man SAS' regler så kan man checka in musikinstrument enligt "Allt-om-resan", men när man läser länken som där hänvisar till "Allmänna transportvillkor 8.3.4" så får man inte checka in musikinstrument.
De friskriver sig ordentligt från ansvar från skada på incheckat ömtåligt.
Däremot borde det finnas separata försäkringar, men frågan är om försäkringspremien går att motivera mot en eventuell skadekostnad.
Incheckat bagage - SAS
http://www.sas.se/upload/Sweden/Helpandcontact/allmanna-transportvillkor-feb-2013.pdf

Går lite OT här men definitionen av "särskilt värde" är åtminstone för SAS ganska vid. Min hustru blev vid väskinbrott på väg till Rom av med bland annat hårtork och plattång för håret (värda några hundralappar styck) som SAS vägrade ersätta med hänvisning till ovanstående.
 

Nemo

Medlem
Går lite OT här men definitionen av "särskilt värde" är åtminstone för SAS ganska vid. Min hustru blev vid väskinbrott på väg till Rom av med bland annat hårtork och plattång för håret (värda några hundralappar styck) som SAS vägrade ersätta med hänvisning till ovanstående.
Om flygbolaget tillåter att man checkar in vissa föremål (exempelvis musikinstrument) så kan man inte i det finstilta friskriva sig från ansvar. Begreppet "på egen risk" finns i (svensk) konsumentlagstiftning.
Var i gränslandet hårtork och locktång hamnar vet jag inte, men om det är tveksamheter så ska det dömas till konsumentens fördel.
Några referat:
http://adokweb.arn.se/digiforms/Fil...ag=521427981&xpath=/root/document/object/file
http://adokweb.arn.se/digiforms/Fil...ag=965195796&xpath=/root/document/object/file
Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 889/2002 av den 13 maj 2002 om ändring av rådets förordning (EG) nr 2027/97 om lufttrafikföretags skadeståndsansvar vid olyckor (Text av betydelse för EES)
EUR-Lex - 22001A0718(01) - SV

On-topic. Är projektorn trasig vid ankomst lär den inte lysa vid presentationen bara för att man får några kronor i ersättning några månader senare. Packa ordentligt, i originalförpackning borde den hålla för resan.
 

Najk

Medlem
Går lite OT här men definitionen av "särskilt värde" är åtminstone för SAS ganska vid. Min hustru blev vid väskinbrott på väg till Rom av med bland annat hårtork och plattång för håret (värda några hundralappar styck) som SAS vägrade ersätta med hänvisning till ovanstående.

Fortsätter lite OT, men min fru blev också av med sin plattång fast på väg hem från Pisa. AMEX reseförsäkring ersatte den.
 
Toppen