Senaste nytt

Problemet löst: Pytteliten skada på SIXT hyrbil kostade mig 5312kr

A380*G

Medlem
Firmorna borde fota bilarna före och efter uthyrningarna för att enklare lösa ärenden som detta. Är bilen uthyrd efter att du lämnat igen den och dom hyrt ut den igen utan att kontakta dig borde dom inte kunna ställa dig till svars för skadan. Även om dom inte är på plats när bilen lämnas igen får dom kontakta personen som lämnat igen bilen per telefon nästa morgon.

Bra idé. ska själv börja ta lite foton över vissa delar av bilen innan jag kör iväg.
 

Chrille

Medlem
Bild-dokumentation har sin nog styrka i att visa skador, inte att bevisa icke-skador eller normalt slitage....

Om man ska fota/filma med sådan detaljupplösning så att man ser minsta intryckning på stötfångarna, repa på fälgarna, för att inte nämna en potentiell reva på baksätesklädseln så måste man ju avsätta en massa tid.
 

Morgan

Medlem
Stopp nu - hur har de bevisat att det är Du som orsakat skadan? Ditt ansvar upphör när Du lämnat tillbaka bilen/nycklarna. Det är hyrbilsfimans problem om skador uppstår därefter.

Håller med Stefan62, står bilen på en annan plats när de fotat den än när du lämnade tillbaka den så kan skadorna lika gärna uppkommit när bilen flyttades dit, alldeles oavsett om de fanns innan.
 

A380*G

Medlem
Bild-dokumentation har sin nog styrka i att visa skador, inte att bevisa icke-skador eller normalt slitage....

Om man ska fota/filma med sådan detaljupplösning så att man ser minsta intryckning på stötfångarna, repa på fälgarna, för att inte nämna en potentiell reva på baksätesklädseln så måste man ju avsätta en massa tid.

Om det går till domstol ja, i 9 fall av 10 kan man ha en sansad diskussion med amatörbilder som grund.
 

LinuxSam

Medlem
Hade en spricka i bakre spoilern på en bil jag lämnade tillbaka på Hertz ARN en gång. Kunde inte bevisa att jag inte orsakat den. Å andra sidan skulle det enligt protokollet finnas en lackskada på motorhuven och en på vänster framskärm och eftersom dessa skador inte kunde återfinnas bestred jag att protokollet var på rätt bil. Fick ingen räkning på det.

/LinuxSam
 

Pandion

Medlem
Jag har varit med om det samma på Hertz i Sverige. Dom debiterade mig 8750 kr i efterhand. Personen ifråga som visiterade bilen när jag lämnade in den märkte inget, utan först två dagar senare fick jag ett samtal från Hertz.

Jag bestred kostnaden. Betalade med mitt Amex Platinum för själva hyran, och det enklaste är nog att du går på Amex. Bestrid debiteringen hos Amex. Dom krediterar då ditt kort i väntan på utredning. Har du inte skrivit på och godkänt skadan på plats så finns ju inget underlag för Sixt att skicka in till Amex och då kan dom inte kräva dig på pengar!
 

GOTATH

Medlem
Har varit med om en liknande sak, fast med Sunfleet. De påstod att jag hade orsakat en skada på en backspegel när jag hade hyrt en bil. Bestred detta kraftigt och kopplade in Konsument Göteborg i fallet som sa att så länge jag kunde garantera att det inte fanns någon skada på bilen när jag lämnade den så kunde Sunfleet inte bevisa att det var jag som hade orsakat skadan. Efter det gav Sunfleet upp och det kom aldrig något extra belopp på fakturan.

Kan ju vara ett tips att koppla in motsvarande Konsument-tjänst. Hävda att eftersom du lämnade bilen på en obevakad station, så kan någon ha kommit dit och saboterat innan SIXT kom dit för att hämta bilen.
 

Trumis

Medlem
Fotar alltid och går igenom hyrbilen innan jag satt mig i den och kört ifrån uthyrningsstationen. Kollar allt, litar inte uthyrningsfirmorna generellt. Ofta försöker de lura på en allehanda kostnader och sedan har man talas om en massa krav efteråt. Tror dessutom det är rätt sällsynt att de fixar alla "skador" som de hittar och kräver betalt för.
 

flybob

Medlem
Ni som fotar och filmar era hyrbilar, vad är egentligen skillnaden mellan det och att notera skadorna hos uthyraren? Eller är det för att sedan kunna detaljgranska bilderna om tvist uppstår? Och hur bevisar ni i så fall att bilden togs innan ni själva gjorde skadan?
 

Valley

Medlem
Åkt dit själv på ett trasigt dimljusglas - 2 papp ville Hertz ha.
Därefter gör jag alltid en tämligen grundlig kontroll innan jag kör iväg med en hyrbil.

Vore intressant att veta hur många har hyrt bilen efter dig ?
Och om dem kunnat läsa sig till att denna skada finns.
När skada upptäcks skall det dokumenteras och skadeprotokollet ligga i bilen så att nästa hyrestagare, vid sin kontroll före körning, kan se att dessa skador finns vid hämtningen.
Har inte varit många rätt där inte på de 10-tal gånger jag fått påtala brister på/i en bil.

Dessutom. Har de skickat med underlag från verkstaden ? Vet inte varför jag inte skulle bli förvånad om du vid en titt på framför allt fälgen inte finner att den är åtgärdad.
Vore jag uthyrare skulle jag inte bry mig. Och om jag gjorde det skulle det åtgärdas först när vinterdäcken åkt på, så man inte missar en dags uthyrning, om det nu är så att man tänker reparera skadan.
Samma gäller för lacken - Kostnaden för utebliven uthyrning gör att det inte är värt att reparera

Bråka på du, det gör du rätt i
 
Toppen