Senaste nytt

Problemet löst: Pytteliten skada på SIXT hyrbil kostade mig 5312kr

Stefan62

Medlem
Tramsigt - det där är normalt slitage.

Vid uthämtning av hyrbil hos diverse firmor brukar jag påpeka allt jag hittar och det noteras - om det inte redan är noterat - däremot får jag ofta kommentaren att det är normalt slitage.

Som jag sagt tidigare - jag rekommenderar ett kredikort med fullständig självriskeliminering. PM om Du vill ha ytterligare fakta.

Att de inte är på plats och tar emot bilen är deras problem. Motsvarande har hänt mig på Hertz och jag hävdade att bilen var felfri när jag lämnade in den. Dessutom kontrollerar de bilen normalt innan de hyr ut den igen. En seriös firma kontaktar självklart kunden omedelbart angående skada.

Stå på Dig!
 
Last edited:

A380*G

Medlem
Normalt slitage. Hyr själv massa bilar varje år av Hertz och ingen har någonsin anmärkt på dessa typer av normalt slitage.

Känns som fel väg att gå, men ett litet företag som Sixt har nog inget att vinna på att få medlemmarna på Sveriges största forum för medvetna resenärer emot sig. Vare sig vi vill det eller inte så börjar vi bli en faktor med inflytande, som påpekats i andra trådar tidigare.
 

jumbooze

Medlem
Martin, vill inte strö mera salt i såret här, vill bara förstå om man kan undvika hamna i liknande sits själv (mer medveten).

Valde du någon försäkring när du bokade bilen?
Vilka alternativ på försäkringar fanns det?

Själv så har jag gått över till att välja försäkring men utan självriskeliminering då jag löst ERV årsförsäkring för att täcka den.

Lycka till i ärendet!
 
Martin, vill inte strö mera salt i såret här, vill bara förstå om man kan undvika hamna i liknande sits själv (mer medveten).

Valde du någon försäkring när du bokade bilen?
Vilka alternativ på försäkringar fanns det?

Själv så har jag gått över till att välja försäkring men utan självriskeliminering då jag löst ERV årsförsäkring för att täcka den.

Lycka till i ärendet!

Jag fick aldrig någon fråga om försäkring vid hyrestillfället men det finns "CTI" specifierat á 1950kr.

Här står det "TI": Hyresinformation | Sixt Biluthyrning Party Insurance (TI)Insurance coverage for the vehicle rented includes Third Party Liability with a maximum cover of SEK 300,000,000.- for personal injuries and material damages.
Excluded from the insurance is the use of the vehicle for the transport of dangerous goods. All insurance cover as part of the rental contract will become void, in particular, if an unauthorized driver has used the vehicle or if the driver of the vehicle does not possess the required driver's licence at the time of the event giving rise to claim.

 

agehall

Medlem
Kollade som hastigast.

Om man inte gör något hos Sixt blir följande förvalt:

Screen Shot 2013-08-16 at 09.30.27.png

Jag misstänker att självrisken kan variera, men det är troligen det du hade. Tredjepartsförsäkringen täcker väl enbart ifall du kör över grannens postlåda eller liknande, en CTI bör täcka det du råkat ut för.

Men jag skulle fortfarande ta fighten via AmEx och förklara att du inte orsakat skadorna. Det är ju svårt att bevisa i efterhand, men du har nog större chans att få rätt via AmEx än via Sixt. I framtiden ska jag nog börja filma mina hyrbilar noggrant så att man har ordentligt på fötterna när de kommer och påstår att man gjort saker.

Gå också igenom hemförsäkring och ev andra försäkringar du har och se ifall något kan täcka detta.
 

Stefan62

Medlem
Jag har dock bestridit beloppet och dom kommer kontakta SIXT angående ärendet. Tyvärr är det hyrbilsfirman som har företräde här - kan dom bevisa skadan och visa ett påskrivet hyrbilskontrakt så är det inget jag kan göra.

Stopp nu - hur har de bevisat att det är Du som orsakat skadan? Ditt ansvar upphör när Du lämnat tillbaka bilen/nycklarna. Det är hyrbilsfimans problem om skador uppstår därefter.
 
Stopp nu - hur har de bevisat att det är Du som orsakat skadan? Ditt ansvar upphör när Du lämnat tillbaka bilen/nycklarna. Det är hyrbilsfimans problem om skador uppstår därefter.

Jag tror inte dom försöker luras, det kan mycket väl vara jag som orsakat dom där grejerna även om inte ens jag vet om det verkligen är så. Det jag reagerade över är kostnaden och valet att fixa minsta detalj hos lackfirma/fälgfirma. Det låter inte rimligt.
 

Knucket

Medlem
Jag tror inte dom försöker luras, det kan mycket väl vara jag som orsakat dom där grejerna även om inte ens jag vet om det verkligen är så. Det jag reagerade över är kostnaden och valet att fixa minsta detalj hos lackfirma/fälgfirma. Det låter inte rimligt.

Firmorna borde fota bilarna före och efter uthyrningarna för att enklare lösa ärenden som detta. Är bilen uthyrd efter att du lämnat igen den och dom hyrt ut den igen utan att kontakta dig borde dom inte kunna ställa dig till svars för skadan. Även om dom inte är på plats när bilen lämnas igen får dom kontakta personen som lämnat igen bilen per telefon nästa morgon.
 
Toppen